Saxion is per direct gestopt met het actief werven van buitenlandse studenten, nadat minister Dijkgraaf daartoe opriep. Meerdere geplande deelnames aan studentenbeurzen in het buitenland zijn daarom geannuleerd. Woordvoerder Karin Effing laat weten dat er bovendien volgend jaar al een lagere instroom van internationale studenten wordt verwacht. “Enerzijds door minder actieve werving, maar ook doordat dit nieuws studenten twijfel kan geven over of ze nog wel welkom zijn.”
Door de brief van minister Dijkgraaf zal Saxion voorlopig helemaal niet meer actief buitenlandse studenten werven. Saxion zou bijvoorbeeld op beurzen voor studenten in Duitsland en Bulgarije staan de komende tijd, maar dat gaat nu niet meer door. Dat zegt Effing als antwoord op de vraag wat de concrete gevolgen zijn van de wervingsstop voor internationale studenten.
Ze geeft daarbij gelijk aan dat Saxion niet zal stoppen met voorlichting aan buitenlandse studenten. “Als studenten zich bijvoorbeeld melden bij Saxion met interesse voor een studie, informeert Saxion hen over de mogelijkheden. Dat gebeurt zowel bij Nederlandse als buitenlandse studenten.”
Oproep minister
Dijkgraaf riep eind december de hoger onderwijsinstellingen van Nederland op te stoppen met het werven van internationale studenten. Daarmee gaf hij gehoor aan een wens van de Tweede Kamer. De negatieve effecten van de toestroom van internationale studenten naar Nederland zijn volgens hem te groot, zoals de werkdruk van docenten, en huisvestingsproblematiek. Bovendien kan de (steeds grotere) stroom aan buitenlandse studenten volgens hem de kwaliteit, betaalbaarheid en houdbaarheid van het onderwijs onder druk zetten.
Saxion is absoluut geen voorstander van de wervingsstop, bleek eerder deze week ook uit een brief aan de minister. In die gezamenlijke brief van Saxion, Windesheim, UT, Twente Board en meerdere burgemeesters, noemen ze de werving van internationale studenten cruciaal voor de regio Oost-Nederland. Ook waarschuwen ze ervoor om alle onderwijsinstellingen en regio’s over één kam te scheren; de huisvestingsproblematiek speelt volgens hen in deze regio bijvoorbeeld maar heel beperkt. Ook het Twentse bedrijfsleven roert zich.
Saxion plaatste begin december bovendien een statement van bestuursvoorzitter Anka Mulder op de eigen website, die aangaf in de discussie de nuance te missen. Juist in krimpregios zijn internationale studenten volgens haar belangrijk om tekorten op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Effing noemt die nuancering heel belangrijk. “In de ICT en techniek is nu al een tekort en dat zal de komende jaren ook in andere sectoren groeien.”
Welkom
Concrete cijfers over de impact van de wervingsstop op de instroom van internationale studenten kan ze nu nog niet geven. Wel geeft ze aan dat er een daling wordt verwacht. Dat heeft er enerzijds mee te maken dat er nu niet actief geworven kan worden, maar ook doordat dit nieuws ook internationale studenten bereikt. Dat kan tot twijfel leiden over de vraag of ze wel in Nederland willen studeren. “Daarover zijn ook al wel vragen gesteld.”
Ook daarom noemt ze nuance in de discussie belangrijk. “Internationale studenten blijven welkom bij Saxion en in Oost-Nederland. We vinden het belangrijk dat onze internationale studenten dat weten.”
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”