Het is de derde nieuwe Associate Degree die start in september: Interior Brand Identity. De tweejarige voltijd opleiding is een spin-off van Interior Design en leidt studenten op tot experts in het vertalen van merkidentiteit naar ruimtelijke omgevingen. Volgens teamleider Jan Siebers was er vraag naar. “Raar dat dit er niet was.”
Volgens teamleider Jan Siebers is Saxion de eerste instelling die deze opleiding aanbiedt. De vraag kwam volgens hem niet zozeer vanuit studenten, maar meer vanuit het werkveld. “Het kwam bovendrijven bij interieurontwerpbureaus, waar ze nu eigenlijk zelf hun personeel opleiden als merkidentiteit-ontwerpers.” Tijdens de tweejarige opleiding worden studenten opgeleid om aan de slag te gaan als bijvoorbeeld adviseur bij een ontwerpbureau of ontwerper bij een winkel- of horecabedrijf. “Het is raar dat dit er niet al eerder was”, zegt Siebers.
In de nieuwe opleiding leren studenten alles over ontwerp, technologie en merkidentiteit. In het eerste jaar houden ze zich bezig met het ontwerpen van een merkidentiteit voor opdrachtgevers en in het tweede jaar gaan ze samenwerken met stakeholders en een team van ontwerpers om zo hun specialisme te ontdekken. Siebers: “Het gaat over meer dan alleen mooie ruimtes creëren, het gaat over het vertellen van verhalen en het creëren van betekenisvolle ervaringen die mensen verbinden met merken.”
De opleiding sluit aan op de Bachelor Interior Design, waar de Ad dan ook een spin-off van is. Volgens Siebers is de Ad dan ook bewust zo ontworpen dat je gemakkelijk in kan stromen bij Interior Design. Siebers: “Je stroomt na het behalen van je diploma in op jaar drie van de bachelor. De enige voorwaarde is dat je verplicht de minor ‘Redesign Heritage’ moet doen, waar andere studenten vrije keuze hebben qua minor.”
De nieuwe opleiding start in Deventer in september en Siebers schat in met twee klassen te kunnen starten. “Ongeveer vijftig studenten.” Op lange termijn schat hij in dat de instroom zo’n honderd studenten per jaar zal zijn.
Associate Degree?
De Associate Degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding, waarvoor je een wettelijk erkend hbo-diploma krijgt. Leren en de vaardigheden toepassen in de praktijk staan centraal. De Ad is ‘de brug tussen mbo en hbo’: het niveau ligt tussen mbo-4 en de hbo-bachelor. Daarmee is de Ad er vooral voor studenten met een mbo-diploma (niveau-4) op zak, met een aantal jaren werkervaring. Er zijn voltijd en deeltijd Ad’s. Op dit moment biedt Saxion twee voltijd Ad’s aan en zeven in deeltijd. De ambitie is om vooral in de voltijd Ad’s te groeien.
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.