Het is de derde nieuwe Associate Degree die start in september: Interior Brand Identity. De tweejarige voltijd opleiding is een spin-off van Interior Design en leidt studenten op tot experts in het vertalen van merkidentiteit naar ruimtelijke omgevingen. Volgens teamleider Jan Siebers was er vraag naar. “Raar dat dit er niet was.”
Volgens teamleider Jan Siebers is Saxion de eerste instelling die deze opleiding aanbiedt. De vraag kwam volgens hem niet zozeer vanuit studenten, maar meer vanuit het werkveld. “Het kwam bovendrijven bij interieurontwerpbureaus, waar ze nu eigenlijk zelf hun personeel opleiden als merkidentiteit-ontwerpers.” Tijdens de tweejarige opleiding worden studenten opgeleid om aan de slag te gaan als bijvoorbeeld adviseur bij een ontwerpbureau of ontwerper bij een winkel- of horecabedrijf. “Het is raar dat dit er niet al eerder was”, zegt Siebers.
In de nieuwe opleiding leren studenten alles over ontwerp, technologie en merkidentiteit. In het eerste jaar houden ze zich bezig met het ontwerpen van een merkidentiteit voor opdrachtgevers en in het tweede jaar gaan ze samenwerken met stakeholders en een team van ontwerpers om zo hun specialisme te ontdekken. Siebers: “Het gaat over meer dan alleen mooie ruimtes creëren, het gaat over het vertellen van verhalen en het creëren van betekenisvolle ervaringen die mensen verbinden met merken.”
De opleiding sluit aan op de Bachelor Interior Design, waar de Ad dan ook een spin-off van is. Volgens Siebers is de Ad dan ook bewust zo ontworpen dat je gemakkelijk in kan stromen bij Interior Design. Siebers: “Je stroomt na het behalen van je diploma in op jaar drie van de bachelor. De enige voorwaarde is dat je verplicht de minor ‘Redesign Heritage’ moet doen, waar andere studenten vrije keuze hebben qua minor.”
De nieuwe opleiding start in Deventer in september en Siebers schat in met twee klassen te kunnen starten. “Ongeveer vijftig studenten.” Op lange termijn schat hij in dat de instroom zo’n honderd studenten per jaar zal zijn.
Associate Degree?
De Associate Degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding, waarvoor je een wettelijk erkend hbo-diploma krijgt. Leren en de vaardigheden toepassen in de praktijk staan centraal. De Ad is ‘de brug tussen mbo en hbo’: het niveau ligt tussen mbo-4 en de hbo-bachelor. Daarmee is de Ad er vooral voor studenten met een mbo-diploma (niveau-4) op zak, met een aantal jaren werkervaring. Er zijn voltijd en deeltijd Ad’s. Op dit moment biedt Saxion twee voltijd Ad’s aan en zeven in deeltijd. De ambitie is om vooral in de voltijd Ad’s te groeien.
Gerelateerde artikelen
“Disproportioneel en ingrijpend in dagelijks (werk)leven”; medewerkers vragen CvB om invoering Mobile Application Manager stop te zetten
Zet de invoering van Mobile Application Management, dat zowel op werk- als privétoestellen die Saxion-apps gebruiken, per direct on hold. Dat vraagt een groep medewerkers van de academie Mens en Maatschappij aan het college van bestuur. Zij voelen zich overvallen door nieuwe beperkingen, zoals het blokkeren van de integratie van de werkagenda in de privéagenda. “Wij ervaren deze maatregel als disproportioneel en ingrijpend in ons dagelijks (werk)leven”, schrijven ze in een e-mail. Het CvB zegt het signaal serieus te nemen, en gaat evalueren.
Poolse studente naar rechter om hoogte aanvullende beurs, maar minister hoeft bedrag niet te herzien
Een CMGT-studente uit Polen stapte naar de rechter omdat ze de aanvullende beurs die ze van september tot en met december 2023 kreeg te laag vond. Volgens haar is er geen rekening gehouden met de werkelijke inkomsten van haar ouders, die een eigen bedrijf hebben in Polen. De rechter vroeg om nadere gegevens, maar die kon de studente niet overleggen, omdat ze naar eigen zeggen geen accountant kan betalen.
Cartoon GUUS: AI
GUUS is terug. En niet alleen: net als vele studenten schakelde hij elektronische hulp in, al maakte hij deze tekening gewoon zelf.