Goed en slecht nieuws tegelijkertijd: de problemen met de koffieautomaten lijken voorlopig opgelost. Dus gaan alle 87 automaten vanaf vandaag stapsgewijs weer op standje ‘betalen’. De financiële nasmaak van de koffieperikelen is voor Maas: de leverancier betaalt de kosten voor de aan studenten gratis geleverde koffie. Volgende week volgt een gesprek met de koffieleverancier over de smaak van de warme consumpties.
Vanwege problemen met de verbinding van de apparaten met het draadloze netwerk, was alle koffie in de afgelopen drie weken gratis voor iedereen, dus ook voor studenten. Vorige week werd op twee plekken (Epy Drost en in Deventer) getest met opnieuw ingestelde apparaten. Dat ging goed. “Dat geeft genoeg vertrouwen om de betaalsystemen weer stap voor stap te activeren”, zegt Edwin Noordink, contractmanager bij de Facilitaire Service Organisatie (FSO).
Dat gebeurt gefaseerd, vanaf vandaag, waarbij vanaf dinsdag alle automaten weer op de betaalstand staan. Medewerkers hebben dus weer hun koffiepas nodig, studenten dienen weer ‘gewoon’ te betalen, 21 cent voor zwarte koffie of thee, 25 cent voor een koffiespecialiteit. Volgens Noordink zijn de kosten voor de in de afgelopen weken gratis aan studenten geleverde koffie voor leverancier Maas. “Omdat zij in dit geval nalatig zijn geweest.”
Om welk bedrag het gaat, kan hij op dit moment nog niet zeggen. Dat heeft te maken met de manier waarop het contract met de leverancier in elkaar zit: Saxion betaalt Maas niet voor de automaten of service, maar voor de hoeveelheid afgenomen koffie. Het bedrag van door studenten via de automaten gekochte koffie, komt op die rekening in mindering. Noordink: “Hoeveel dat in dit geval is, kan ik op dit moment nog niet zeggen. Die balans wordt later opgemaakt.”
Grammage
Hij gaf eerder al aan dat Saxion in een later stadium nog in gesprek zou gaan over de wensen en klachten qua smaak van de koffie, zoals het geluid dat de koffie te slap zou zijn. Dat kan onder meer te maken hebben met grammage; het gebruikte aantal gram koffie per kopje. “Donderdag staat een gesprek gepland. We wilden eerst zorgen dat alles werkend zou zijn. Dat lijkt nu het geval, nu willen we vrij snel de volgende stap zetten.”
Dan is er nog de koffiepas, die in december bij iedereen in de bus viel. Uit een bericht op intranet valt op te maken dat niet voor iedereen duidelijk is wanneer die nou precies aangeboden moet worden, om ook daadwerkelijk vlekkeloos ‘een bakkie’ uit de automaat te kunnen trekken. Daarom staat in hetzelfde bericht een uitgebreide handleiding, inclusief plaatjes. Volgorde: eerst mok plaatsen, koffiepas voor automaat houden, dan keus maken.
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.