Goed en slecht nieuws tegelijkertijd: de problemen met de koffieautomaten lijken voorlopig opgelost. Dus gaan alle 87 automaten vanaf vandaag stapsgewijs weer op standje ‘betalen’. De financiële nasmaak van de koffieperikelen is voor Maas: de leverancier betaalt de kosten voor de aan studenten gratis geleverde koffie. Volgende week volgt een gesprek met de koffieleverancier over de smaak van de warme consumpties.
Vanwege problemen met de verbinding van de apparaten met het draadloze netwerk, was alle koffie in de afgelopen drie weken gratis voor iedereen, dus ook voor studenten. Vorige week werd op twee plekken (Epy Drost en in Deventer) getest met opnieuw ingestelde apparaten. Dat ging goed. “Dat geeft genoeg vertrouwen om de betaalsystemen weer stap voor stap te activeren”, zegt Edwin Noordink, contractmanager bij de Facilitaire Service Organisatie (FSO).
Dat gebeurt gefaseerd, vanaf vandaag, waarbij vanaf dinsdag alle automaten weer op de betaalstand staan. Medewerkers hebben dus weer hun koffiepas nodig, studenten dienen weer ‘gewoon’ te betalen, 21 cent voor zwarte koffie of thee, 25 cent voor een koffiespecialiteit. Volgens Noordink zijn de kosten voor de in de afgelopen weken gratis aan studenten geleverde koffie voor leverancier Maas. “Omdat zij in dit geval nalatig zijn geweest.”
Om welk bedrag het gaat, kan hij op dit moment nog niet zeggen. Dat heeft te maken met de manier waarop het contract met de leverancier in elkaar zit: Saxion betaalt Maas niet voor de automaten of service, maar voor de hoeveelheid afgenomen koffie. Het bedrag van door studenten via de automaten gekochte koffie, komt op die rekening in mindering. Noordink: “Hoeveel dat in dit geval is, kan ik op dit moment nog niet zeggen. Die balans wordt later opgemaakt.”
Grammage
Hij gaf eerder al aan dat Saxion in een later stadium nog in gesprek zou gaan over de wensen en klachten qua smaak van de koffie, zoals het geluid dat de koffie te slap zou zijn. Dat kan onder meer te maken hebben met grammage; het gebruikte aantal gram koffie per kopje. “Donderdag staat een gesprek gepland. We wilden eerst zorgen dat alles werkend zou zijn. Dat lijkt nu het geval, nu willen we vrij snel de volgende stap zetten.”
Dan is er nog de koffiepas, die in december bij iedereen in de bus viel. Uit een bericht op intranet valt op te maken dat niet voor iedereen duidelijk is wanneer die nou precies aangeboden moet worden, om ook daadwerkelijk vlekkeloos ‘een bakkie’ uit de automaat te kunnen trekken. Daarom staat in hetzelfde bericht een uitgebreide handleiding, inclusief plaatjes. Volgorde: eerst mok plaatsen, koffiepas voor automaat houden, dan keus maken.
Gerelateerde artikelen
Student Jorian is Nederlands kampioen schaatsen: “Ik denk dat ze nu wel weten wie ik ben”
Voor het grote publiek was het een verrassing, voor hemzelf en zijn ploeg een stuk minder: Saxion-student Jorian ten Cate (22) werd afgelopen zondag Nederlands kampioen op de massastart. “In een vol Thialf winnen is misschien wel het vetste wat je mee kan maken als schaatser.”
Nieuwe organisatiestructuur ‘niet voor iedereen ideaal’, maar blijft voorlopig staan
De nieuwe organisatiestructuur van Saxion is ‘niet in beton gegoten’, maar lijkt toch behoorlijk vast te staan. Volgens collegevoorzitter Inge Grimm hebben de info-bijeenkomsten en gesprekken daarover niet tot grote wijzigingen en nieuwe inzichten geleid, ondanks bijvoorbeeld bedenkingen binnen de Academie Creatieve Technologie (ACT) en de Academie Mens & Arbeid (AMA). “Sommigen zijn er blij mee, anderen zijn er kritisch op, maar mensen snappen het wel.”
Hoe deze Saxion-student uitgroeide tot een WK-sensatie (en misschien wel een nieuwe bijnaam nodig heeft)
Saxion-student Frits Biesterbos (23) uit Apeldoorn schreef deze herfst zijn eigen wielersprookje: ogenschijnlijk uit het niets haalde hij zilver op het WK gravel. “Heel, heel even dacht ik dat ik misschien wel kon winnen.”