Saxion zal met ingang van het nieuwe schooljaar niet langer actief zijn op X, het voormalige Twitter. Die beslissing heeft volgens directeur Karin Jansen van de Dienst Marketing & Communicatie (DMC) niet alleen te maken het afnemende bereik, maar ook met de verruwing op het medium. “We willen niet langer tussen de haatzaaiende berichten staan.”
In eerste instantie had DMC twee redenen om te willen stoppen met X, zegt directeur Jansen. Een van de voornaamste redenen was het afnemende bereik van Saxion op het medium. Ook neemt het aantal volgers af, en is de interactie heel beperkt. Zeker in vergelijking met LinkedIn. “Voor een Twitter-bericht ligt het bereik ergens tussen de 300 en 700 weergaven, terwijl dat er op LinkedIn tienduizenden zijn.”
Maar het afscheid van Saxion van X is vooral ook een principiële keuze. Sinds X werd overgenomen door Elon Musk, wordt er nauwelijks meer gemodereerd. Eind vorig jaar kwam naar buiten dat het platform nog maar één Nederlandstalige moderator in dienst heeft. Jansen: “Toen we met dit voorstel bij het CvB kwamen, bleek dat voor hen uiteindelijk een belangrijkere motivatie om te stoppen met X dan het afnemende bereik.”
Saxion wil niet langer tussen de ‘haatzaaiende berichten’ staan, zegt ze. “De verruwing is een belangrijke reden. Je staat tussen de ongefilterde berichten, met ook haatzaaiende en racistische berichten. Daar willen we niet tussen staan. Dus zeggen we nu: we stoppen er mee.”
Saxion is niet de eerste Twentse onderwijsinstelling die met X stopt: eerder dit jaar liet de universiteit Twente al weten te stoppen op het platform. Die organisatie voerde toen vooral het afnemende bereik aan als belangrijkste motivatie, en niet per se de verruwing.
De geplande ingangsdatum om te stoppen met X is de start van het volgende schooljaar. Dat moet volgens Jansen Saxion voldoende tijd geven om intern en extern te communiceren niet langer actief te zijn op het medium. “Medewerkers hebben het nu nog bijvoorbeeld in hun handtekening staan.”
Ook gebruikt Saxion het sociale medium nu nog voor crisiscommunicatie, in het geval dat de eigen website en servers platligt. “We werken nu aan een alternatief.”
Saxion heeft nu nog een Nederlands en internationaal account. Saxion kiest er straks niet voor om die te verwijderen, maar om ze inactief te laten bestaan. Dat zorgt er ook voor dat anderen zich niet kunnen voordoen als de hogeschool.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
Alledaags Saxion: Kruipen
Er worden niet genoeg mensen vernederd op Saxion. Misschien een wat beangstigende stelling, maar geeft u me even tijd om het uit te leggen. Ik zie eigenlijk nooit meer iemand kruipen onder de tafelvoetbaltafel. Zou dat vrolijke vernederingsritueel niet meer kunnen in deze tijd?
Saxion-onderzoek zorgt ervoor dat treinmachinisten straks (hopelijk) beter zicht hebben
Onderzoek van Saxion-onderzoeker Bram Ton moet ervoor zorgen dat ProRail de Japanse duizendknoop en reuzenbereklauw beter kan bestrijden. Deze planten groeien soms wel metershoog, waardoor ze het zicht van machinisten belemmeren. Ze verstoren ook de biodiversiteit, zijn moeilijk te bestrijden en brengen schade aan de infrastructuur. “Dit onderzoek had eerder gekund, maar nu is er echt behoefte aan.”