Saxion zal met ingang van het nieuwe schooljaar niet langer actief zijn op X, het voormalige Twitter. Die beslissing heeft volgens directeur Karin Jansen van de Dienst Marketing & Communicatie (DMC) niet alleen te maken het afnemende bereik, maar ook met de verruwing op het medium. “We willen niet langer tussen de haatzaaiende berichten staan.”
In eerste instantie had DMC twee redenen om te willen stoppen met X, zegt directeur Jansen. Een van de voornaamste redenen was het afnemende bereik van Saxion op het medium. Ook neemt het aantal volgers af, en is de interactie heel beperkt. Zeker in vergelijking met LinkedIn. “Voor een Twitter-bericht ligt het bereik ergens tussen de 300 en 700 weergaven, terwijl dat er op LinkedIn tienduizenden zijn.”
Maar het afscheid van Saxion van X is vooral ook een principiële keuze. Sinds X werd overgenomen door Elon Musk, wordt er nauwelijks meer gemodereerd. Eind vorig jaar kwam naar buiten dat het platform nog maar één Nederlandstalige moderator in dienst heeft. Jansen: “Toen we met dit voorstel bij het CvB kwamen, bleek dat voor hen uiteindelijk een belangrijkere motivatie om te stoppen met X dan het afnemende bereik.”
Saxion wil niet langer tussen de ‘haatzaaiende berichten’ staan, zegt ze. “De verruwing is een belangrijke reden. Je staat tussen de ongefilterde berichten, met ook haatzaaiende en racistische berichten. Daar willen we niet tussen staan. Dus zeggen we nu: we stoppen er mee.”
Saxion is niet de eerste Twentse onderwijsinstelling die met X stopt: eerder dit jaar liet de universiteit Twente al weten te stoppen op het platform. Die organisatie voerde toen vooral het afnemende bereik aan als belangrijkste motivatie, en niet per se de verruwing.
De geplande ingangsdatum om te stoppen met X is de start van het volgende schooljaar. Dat moet volgens Jansen Saxion voldoende tijd geven om intern en extern te communiceren niet langer actief te zijn op het medium. “Medewerkers hebben het nu nog bijvoorbeeld in hun handtekening staan.”
Ook gebruikt Saxion het sociale medium nu nog voor crisiscommunicatie, in het geval dat de eigen website en servers platligt. “We werken nu aan een alternatief.”
Saxion heeft nu nog een Nederlands en internationaal account. Saxion kiest er straks niet voor om die te verwijderen, maar om ze inactief te laten bestaan. Dat zorgt er ook voor dat anderen zich niet kunnen voordoen als de hogeschool.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.