De omstreden langstudeerboete lijkt van de baan. RTL Nieuws bracht vanmiddag naar buiten dat de maatregel niet wordt ingevoerd. Dat staat tenminste in het ‘definitieve bod’ dat de coalitie vandaag inbracht in de onderhandeling met de oppositiepartijen over de bezuinigingen in het onderwijs. Saxion-studenten reageren opgelucht.
In het voorstel, dat te lezen is op de website van RTL, valt te lezen dat de coalitie nu vindt dat de maatregel geen drempel mag vormen voor studenten om te gaan studeren, of om hun studie niet te voltooien. ‘Kwetsbare studenten of studenten die uitblinken of maatschappelijk bijdragen, zoals topsporters en mantelzorgers, worden zo niet opgezadeld met een boete voor een vertraging waar zij eigenlijk niets aan kunnen doen’, valt ook te lezen.
Die woorden sluiten perfect aan bij woorden die Saxion-studenten eerder op SaxNow uitspraken over hun zorgen over de langstudeerboete. Ook studentendecaan Lotte Beernink gaf toen aan zich grote zorgen te maken.
Vanmiddag reageerden Saxion-studenten in gesprek met SaxNow opgetogen op het nieuws over het annuleren van de langstudeerboete.
Joël Harms (26, Werktuigbouwkunde) vond het plan van de langstudeerboete van begin af aan absurd. “Eerst al dat leenstelsel, nu dit, het lijkt wel alsof ze niet willen dat we studeren. We hebben al genoeg stress.” Harms is net afgestudeerd en vond dat ook zonder langstudeerboete al stressvol genoeg. “En dit voornemen zorgde nog weer voor extra stress.”
Loes Veelers (17, Biometrisch Laboratoriumonderzoek) zegt zelf nog nooit van de langstudeerboete gehoord te hebben. “En ik heb andere studenten er ook niet over gehoord.” Nadat ze eenmaal is bijgepraat, zegt ze: “Klinkt als echt als een onzinnig plan. Sommige mensen leren nou eenmaal moeilijker en die hoeven daar niet voor gestraft te worden.”
“Ik ben blij dat het niet doorgaat, studie is al duur genoeg voor wat je krijgt”, zegt Pascal (18, Verpleegkunde, 'geen achternaam'). Het onderwerp hield hem wel bezig, zegt hij, al liep hij zelf niet direct risico. “Het was behoorlijk balen geweest als je bleef zitten.”
De coalitie en oppositie overleggen vandaag nog over het nieuwe voorstel van de regeringspartijen. Het schrappen van de langstudeerboete is zeker niet de enige aanpassing die de coalitie doet in de onderhandelingen. In totaal wordt er rond de 650 miljoen euro minder bezuinigd in de aangepaste plannen.
Het is nog niet duidelijk waar het geld vandaan moet komen. De oppositiepartijen zijn nu aan het overleggen of ze het voorstel accepteren. Ze hebben gevraagd om 1,3 miljard euro minder te bezuinigen, dit bod is dus de helft, zo schrijft de NOS.
Ook van belang: ruimte voor uitzonderingen op wet Internationalisering in Balans
In hetzelfde nieuwe bod staan ook andere aanpassingen van de bezuinigingsmaatregelen die voor Saxion van belang zijn. Zo wordt expliciet ruimte geboden voor uitzonderingen op de nieuwe wet Internationalisering in Balans. Volgens de coalitie volgt er op een later moment overleg over de precieze wijzigingen.
Wel wordt expliciet gesproken over uitzonderingen in grens- en krimpregio’s, waar bijvoorbeeld het verzorgingsgebied van Saxion ook onder valt. Ook zal er minder bezuinigd worden op de maatschappelijke diensttijd, innovatie en wetenschappelijk onderzoek en worden bijvoorbeeld de bezuinigingen op de hogere salarissen van leraren in de randstad teruggedraaid.
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.