In Turnitin, de nieuwe plagiaatdetectietool van Saxion, kunnen studenten straks hun plagiaatrapport niet langer zelf inzien. Om ‘oneigenlijk’ gebruik van de tool door studenten te voorkomen, is de regel dat de optie dat studenten zelf hun ‘similarity report’ kunnen bekijken standaard uitstaat. Dat blijkt uit de handreiking voor het gebruik van Turnitin, die via Intranet te vinden is.
Saxion werkt sinds dit jaar met het nieuwe learningmanagementsysteem Brightspace, met daarin een geïntegreerde plagiaatchecker: Turnitin. Turnitin moet helpen bij het waarborgen van de ‘academische kwaliteit’, maar is nadrukkelijk geen leermiddel voor studenten voor bijvoorbeeld de APA-richtlijnen. Daar zijn volgens Saxion modules voor, valt te lezen in de begeleidende tekst op het intranet.
Het team dat Brightspace lanceert gaat nu alles nalopen, om te zorgen dat het vinkje uit staat bij de optie dat studenten zelf hun plagiaatrapporten kunnen inzien. Docenten wordt nadrukkelijk aangegeven om die optie dus ook niet aan te vinken. In de handreiking voor Brightspace valt verder te lezen hoe docenten Turnitin kunnen instellen, op een manier die past bij de betreffende opdrachten. Die tool detecteert zelf overigens geen plagiaat, maar controleert slechts op overlap met andere bronnen. Een examinator kan vervolgens eventueel een melding maken van een vermoeden van plagiaat.
De communicatie over Turnitin komt niet uit het niets: binnen de Academie Mens & Maatschappij loopt een groot onderzoek naar misbruik van SafeAssign, de voorganger van TurnitIn. Studenten binnen die academie hadden via SafeAssign wél de mogelijkheid om plagiaatrapporten in te zien, en maakten daar volgens Saxion misbruik van. Ze haalden werk – al dan niet van een ander – telkens opnieuw door een plagiaatscanner en pasten vervolgens de formulering aan, totdat de plagiaatscore op een acceptabel niveau uitkwam.
Dat is niet de bedoeling, vond Saxion, dat de kwestie door een melding van een student zelf op het spoor kwam. Een van de betreffende studenten kwam in september tot een schikking met Saxion. Ze gaf daarbij plagiaat toe. In het geval van een andere student oordeelde het College van Beroep voor de Examens (Cobex) vorige week dat deze manier van gebruik van de plagiaatscanner wel degelijk plagiaat was.
Volgens deze studente was haar niet duidelijk dat de plagiaatscanner – die de opleiding zelf aanbood – niet op deze manier gebruikt mocht worden. Daar ging het Cobex niet in mee: volgens het College was er geen sprake van toeval, maar kon ‘niet anders geconcludeerd worden dat het veelvuldig gebruik van de plagiaatscanner was ingegeven met de bedoeling het gebruik van de originele bron te maskeren’.
Gerelateerde artikelen
Column: Lerend vermogen
Ik had voor deze maand eigenlijk een luchtige column geschreven, over grappige lobbyvoorstellen die Saxion zou kunnen doen in aanloop naar de verkiezingen. Dat had een aantal redenen: er is in deze tijd al genoeg om somber over te zijn, bovendien blijken luchtige columns een goede manier om prijzen te winnen.
Anouk Rösken in Opgevallen: “Studenten mogen mij altijd appen, zo van: hey yo, ik loop hier tegenaan”
In deze aflevering van Opgevallen: Anouk Rösken (35), docente aan de opleiding Toegepaste Psychologie. Als voormalig jeugdhulpverlener kwam ze tien jaar lang ‘echt van alles’ tegen, dus schrikt ze niet zo snel van de kwetsbaarheden en problemen van studenten. Integendeel. “Sommige studenten maken echt een diepe indruk op me. Ik leer van hen en zij van mij.”
Saxion wil gebouwen ‘slimmer’ indelen, onderzoekt bezuiniging door afstoten of verhuren ruimtes
Saxion onderzoekt een herindeling van haar gebouwen. Door opleidingen en lectoraten die bij elkaar passen te clusteren ontstaat meer levendigheid én kwaliteit, is de gedachte. Bovendien kunnen de ruimtes dan ‘efficiënter’ gebruikt worden. Om extra geld te besparen wordt gekeken naar het afstoten of verhuren van vierkante meters die nu door Saxion in gebruik zijn.