Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord, de Marimbatron. En dat is niet gek: dit gloednieuwe digitale muziekinstrument is uitgevonden door Leo Kuipers, docent en onderzoeker in het Saxion FabLab. Het wordt aankomend weekend tentoongesteld tijdens de eerste editie van Hackfest in Enschede. En zoals wel meer uitvindingen, ontstond het deels uit frustratie. “Ik was jaloers op mijn dochter.”
De Marimbatron ontstond namelijk omdat het drummer Kuipers maar niet lukte om de piano te leren beheersen. Drum ging wel, gitaar ook, maar de akkoorden op een piano niet. In tegenstelling tot zijn dochter. “Mijn dochter was een natuurtalent. Ik was jaloers, omdat ik het al zo vaak had geprobeerd, maar het telkens niet lukte.”
Dus ging de techneut op zoek naar een oplossing. Dat werd de Marimbatron. Een soort digitale marimba, maar dan gebruikmakend van allerlei techniek uit het FabLab. Zeker geen fluitje van een cent: de onderzoeker was maar liefst een half jaar bezig met de ontwikkeling. Voor wie de marimba niet meer kent; denk terug aan de muziekles, want de marimba lijkt nogal op de xylofoon.
Idee achter de Marimbatron is dat hij makkelijk te bespelen is, zonder er al te veel van te hoeven begrijpen. De lay-out van de Marimbatron is heel anders dan gebruikelijk: de toetsindeling lijkt op die van een bandoneon.
Zo zou hij – in ieder geval voor Kuipers – makkelijker te bespelen moeten zijn. Je bespeelt de Marimbatron met drumstokken. De Marimbatron creëert een soort magisch geluid wat vergelijkbaar is met een klankschaal of een handpan, zegt men.
Meesterwerk
Kuipers geeft één dag in de week les in Elektrotechniek op Saxion in Enschede, een opleiding die hij zelf ook afrondde. De rest van de week werkt hij als onderzoeker en instructeur in het FabLab. Hij besloot deel te nemen aan de Fab Academy in Amsterdam, een onderwijstraject van twintig weken met de titel: Learn how to make (almost) anything. Deze cursus legt de nadruk op het leren gebruiken van tools en hoe ze werken.
Daarin kreeg hij bijvoorbeeld les van Neil Gershenfeld, een Amerikaanse professor aan MIT (Massachusetts Institute of Technology. En hij bracht de lessen dus in de praktijk. “Aan het eind van Fab Academy moest ik als eindproduct een soort meesterwerk inleveren, dit werd mijn Marimbatron. Deze heb ik in het FabLab Enschede ontworpen en gemaakt, het programmeren hiervan heb ik mijzelf aangeleerd en vervolgens thuis gedaan.”
Hackfest?
Dit weekend staat voor het eerst Hackfest op het programma, in de Drukpershal in Enschede. HackFest wil technologie en kennis toegankelijk maken voor iedereen, creativiteit bevorderen en zowel sociale als economische innovatie stimuleren. Het nieuwe evenement in Enschede geeft hackers, uitvinders, ingenieurs, ontwikkelaars en hobbyisten de mogelijkheid hun projecten te presenteren voor een breed publiek.
De Marimbatron is niet het enige prototype dat vanuit FabLab tijdens Hackfest wordt tentoongesteld. Ook het Pixar Lichticoon, gemaakt door Shannen Huizinga, is dit weekend te zien. Ook voormalig Mechatronica-student Sigmar van Druten staat op Hackfest met zijn legobouwer.
Daar blijft het niet bij qua Saxion-bijdrage: Nils Rublein komt langs met robothond SPOT langs, om die even te demonstreren, laat organisator Dave Borghuis weten.
Gerelateerde artikelen
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.