Het plan is om het bindend studieadvies zo goed als af te schaffen op Saxion. Daarvoor in de plaats komt dan een ‘doorstroomnorm’ van 45 studiepunten: de student bepaalt na een persoonlijk advies zelf of-ie de studie wil vervolgen als er minder ec’s worden gehaald. De bedoeling is komend studiejaar te beginnen met een pilot en dit per studiejaar 2026-2027 Saxionbreed in te voeren. Een aantal andere hogescholen introduceert de doorstroomnorm al aankomend studiejaar.
Directeur Gina van der Staaij (AMM), die het project leidt, zegt dat het loslaten van de bsa en het invoeren van de doorstroomnorm passen bij het strategische plan van Saxion. “We willen er zijn voor de studenten, en we willen ongewenste uitval voorkomen.” Die uitval zit in de studenten die een negatief advies krijgen, maar zich vervolgens bij een andere instelling inschrijven en daar dezelfde studie toch succesvol doorlopen. De medezeggenschap op Saxion moet nog instemming verlenen.
Het bindend studieadvies wordt niet helemaal afgeschaft, want opleidingen krijgen de mogelijkheid om een bindend negatief advies te geven als de student in het eerste jaar minder dan dertig ec’s haalt. Met de doorstroomnorm wordt ook een persoonlijk begeleidingstraject in het leven geroepen, zodat de student waar het kan in zijn tweede jaar verder kan met de studie, en niet alleen eerstejaars studiepunten inhaalt.
Dat vraagt wat van de studiecoaches, weet Van der Staaij. Daarom zet Saxion in op ‘professionalisering’ voor deze vorm van maatwerk. “Daarvoor komt een budget. Dat kan ook, omdat we verwachten dat we de uitval van studenten kunnen verminderen, en dat levert ons ook weer geld op.” In de business case, die opgesteld wordt tijdens en na de pilot komend studiejaar, worden die kosten en opbrengsten verder in kaart gebracht.
Van der Staaij kan nog niet zeggen welke opleidingen komend studiejaar al met doorstroomnorm-pilot beginnen. Het zullen er drie of wat meer worden, zegt ze. “Welke opleidingen dat zijn is nog niet definitief omdat de medezeggenschap nog moet instemmen met het voorstel. We willen wel graag een evenwichtige verdeling over de onderwijsdomeinen.”
Doorstroomminor voorlopig van de baan
De doorstroomminor, die eerder door collegelid Timo Kos werd geopperd, is voorlopig van de baan. Het idee was om de vrije minorruimte in het derde jaar beschikbaar te maken in het tweede jaar. Er zou dan een studiecontract komen voor de resterende eerstejaars modules in de vorm van een doorstroomminor, die vooraf door de examencommissie is goedgekeurd. Daarmee kan de student punten halen voor een andere studie.
Van der Staaij hoopt dat het in de toekomst mogelijk wordt om de ‘minoren meer van de studenten zelf te maken’, door bijvoorbeeld de verbredende minoren toegankelijk te maken voor tweedejaarsstudenten. Die zouden dan een minor kunnen volgen naast het wegwerken van de achterstand in het eerste jaar. “Dat wordt nog verkend”, aldus Van der Staaij.
Een aantal hogescholen, zoals Avans en Zuyd, kiest voor het invoeren van de doorstroomnorm in het komend collegejaar. Saxion loopt daarin niet voorop, beaamt Van der Staaij. “Ik denk dat we op een heel aantal terreinen wel voorop lopen, maar hier inderdaad niet.” Ze benadrukt dat Saxion dit zorgvuldig wil doen, en dat heeft z’n voor- en nadelen. “Omdat andere hogescholen ons voorgaan, kunnen wij bijvoorbeeld leren van dingen die niet goed gaan.”
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”