Waar een negatief resultaat van 3 ton begroot was, sluit Saxion 2024 af met een overschot van 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag. Het bedrag is toegevoegd aan de reserves, die daarmee groeien naar 123 miljoen. Maar de financiële zorgen en de miljoenenbezuinigingen blijven bestaan. Bestuurder Richard Wielinga: “Voor 2025 lijken we uit te komen op een negatief resultaat.”
Wielinga, lid van het college van bestuur, zegt dat Saxion de afgelopen jaren vaak meer overhield dan begroot, vanwege lagere investeringen dan gepland, en incidentele inkomsten die minder snel besteed werden dan gedacht.
Hij verwacht dat dit volgend jaar anders zal zijn. “Voor 2025 lijken we nog steeds uit te komen op een negatief jaarresultaat”, zegt Wielinga. “Daarbij werken we eraan om het realiteitsgehalte van de begroting verder te verbeteren en aan de sturing op de realisatie daarvan gedurende het jaar. We verwachten dat begroting en realisatie de komende jaren meer met elkaar in balans komen.”
De financiële meevaller over 2024 komt onder andere door hogere inkomsten uit Den Haag, extra onderzoekprojecten en renteopbrengsten. Zo kreeg Saxion 6,3 miljoen meer Rijksbijdrage dan verwacht en 2,4 miljoen meer aan rente op het spaargeld.
Saxion deed in 2024 meer onderzoeksprojecten dan verwacht en er kwamen nieuwe internationale beurzen binnen ter waarde van 3,5 miljoen euro. Tegelijkertijd liepen sommige investeringen vertraging op en waren er lagere personeelslasten, omdat vacatures pas laat of helemaal niet ingevuld werden.
Onderliggende zorgen
Hoewel het resultaat beter is dan verwacht zijn de ‘onderliggende zorgen’ niet weg. “We hebben tijdig ingespeeld op de terugloop van het aantal studenten door het initiëren van besparingen van in totaal 23 miljoen euro,” schrijft het bestuur in het jaarverslag.
Deze structurele miljoenenbezuiniging blijft op de planning staan. Daarbij is het de bedoeling dat Saxion de komende jaren gaat interen op het ruime eigen vermogen: volgend jaar 13 miljoen en vervolgens nog 11 en 9 miljoen euro.
Halverwege 2024 werd al verwacht dat Saxion dat jaar geld zou overhouden, op dat moment 6,8 miljoen. De medezeggenschap toonde zich kritisch en wees erop Saxion structureel miljoenen overhoudt: 58 miljoen euro vanaf 2018.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”