Tot op heden kregen vijftien nieuwe medewerkers van Saxion geen werktelefoon, vanwege leveringsproblemen van de nieuwe IPhone 16e. Zij moeten hun privételefoon gebruiken als ze die nodig hebben voor hun werk. ICT-manager Rob Exalto zegt dat het gaat om een tijdelijk probleem. “We hebben druk op de leverancier gezet dus vanaf volgende week moet dit opgelost zijn.”
Wytse Mensonides, lid van de Centrale Medezeggenschap, zei in de laatste vergadering met het CvB dat hij ‘meerdere signalen’ had opgevangen over nieuwe medewerkers die nog geen werktelefoon kregen. “Het kan eigenlijk niet zo zijn dat mensen op privé device moeten werken.”
Volgens Rob Exalto, manager ICT, gaat het om een tijdelijk probleem dat veroorzaakt wordt door leveringsprobleem met de onlangs uitgebrachte IPhone 16e, de opvolger van het budget model IPhone SE. De vraag naar deze telefoon is ontzettend hoog, dus duurde de levering langer dan gehoopt, zegt Exalto. “We hebben extra druk op de leverancier gelegd. Volgende week krijgen de collega’s de werktelefoon uitgeleverd.”
Exalto benadrukt dat het ‘gelukkig en helaas’ om slechts vijftien medewerkers gaat. Wel geeft hij aan dat het vaker voorkomt dat medewerkers tijdelijk hun privételefoon gebruiken. Bijvoorbeeld als nieuwe medewerkers pas laat zich melden voor een werktelefoon. “Het regelen daarvan kost nu eenmaal tijd. Dat lukt niet op het laatste moment.”
Het gebruik van een werktelefoon is daarnaast ook niet verplicht, zegt hij. Exalto gebruikt er zelf ook geen. “Alle Saxion-apps zijn beheerd, dus technisch gezien is er niets mis met het gebruik van een privételefoon,” legt hij uit. Saxion vergoedt bovendien eventuele extra belkosten. Toch ligt het gebruik van een privé-toestel voor sommige medewerkers gevoelig, erkent hij. “Niet iedereen zit erop te wachten om alles via zijn of haar privételefoon te doen – en gelukkig hoeft dat ook niet.”
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.