Padspoor00029.jpg

Teleurstelling in Deventer: geen ‘groene, parkachtige’ omgeving achter Saxion, maar een parkeergarage

Saxion is teleurgesteld door de plannen voor een tijdelijke parkeergarage achter de hogeschool in Deventer. Daarmee gaat voorlopig een streep door een scenario waarin het gebied tussen Saxion en spoor zou transformeren in een soort groene, parkachtige omgeving. Daarvoor had de hogeschool, samen met buren Tauw en Aventus, juist gepleit bij de gemeente. “Dit staat ver af van wat we met elkaar voor ogen hadden.”

Ze zagen het helemaal zitten bij Saxion, net als bij Tauw en Aventus. Een groene, parkachtige omgeving achter het gebouw, waar studenten ook kunnen verblijven. De looproute zoals die nu is van het station naar Saxion geldt al jaren als onaantrekkelijk. Het is, zoals directeur Jan Tromp van FSO het zegt: “Niet een looproute waar je je dochter ’s avonds met plezier langs laat lopen.”

En dat terwijl Saxion graag wil dat ook dat gebied een visitekaartje is, zegt Tromp. “Je hoopt dat studenten zeggen, bijvoorbeeld op open dagen: wat gaaf hier.”

Volgens Tromp ging Saxion zo’n twee jaar geleden met de gemeente in gesprek over het gebied achter de hogeschool. Onder meer omdat buurman Aventus al langer nieuwbouwplannen heeft naast de huidige locatie, maar ook in het licht van grootschalige woningbouw naast de school, op de kop van de Handelskade, maar ook tegenover de school, aan de Verzetslaan. Het hele gebied rond Saxion gaat de komende jaren ingrijpend op de schop. Zo is er een plan voor een groot park aan de overkant, aan de Verzetslaan.

Duidelijk is daarbij van begin af aan dat er parkeerplekken bij moesten komen, omdat er 1650 woningen en 1.000 werkplekken worden gecreëerd. Saxion, Tauw en Aventus pleitten in een brief bij de gemeente voor een scenario, waarin die parkeergarage opgenomen zou worden in een soort groene, parkachtige omgeving.

Om, zoals Tromp al zei, ook een mogelijkheid aan studenten geven om te verblijven. Die is er nu nauwelijks in het gebied. Dat scenario werd volgens hem ook nadrukkelijk met de gemeente opgesteld, waarbij de gemeente opdracht gaf tot uitwerking.

Padspoor00034.jpg

Het pad achter Saxion geldt al langer als onaantrekkelijk. "Niet een looproute waar je je dochter 's avonds met plezier langs laat lopen."

Ondergronds
Ondertussen roerde ook de Deventer politiek zich. De gemeenteraad droeg het college van burgemeester en wethouders onder meer op om te onderzoeken of het mogelijk is een parkeergarage te bouwen onder de Deventer buitengracht, tegenover Saxion.

Dat blijkt technisch mogelijk, maar het bouwen kost vier jaar, en er moet eerst nog onderzoek gedaan worden naar de financiële haalbaarheid, gezien de kosten van 80 miljoen. Die tijd heeft de gemeente echter niet; voor de bouw van de woningen heeft Deventer van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 14,5 miljoen aan ‘Versnellingsgelden’ toegekend gekregen. Voorwaarde is wel dat de bouw voor 2027 begint; met de parkeergarage onder het water is dat niet mogelijk.

Dus koos de gemeente voor een andere oplossing dan Saxion en de buren zagen zitten. Het plan is dat er nu een tijdelijke parkeergarage wordt gebouwd in het gebied achter Saxion ter hoogte van de P+R achter Tauw, die er voor tien a vijftien jaar staat. Daarna kan die parkeergarage worden afgebroken en ergens anders worden hergebruikt. In de tussentijd kan de ondergrondse garage onder de Buitengracht worden onderzocht en eventueel gebouwd worden. Pas daarna kan het gebied waar de garage op staat een andere functie krijgen. De gemeente voert nu gesprekken met NS de eigenaren van de grond, ‘om de tijdelijke hub zo snel mogelijk te gaan bouwen’.

Teleurstelling
Heel anders dan de voorziene parkachtige omgeving dus. Daarom sprak het college van bestuur onlangs in de besluitenlijst zijn teleurstelling uit. “Onze voorkeur lag heel duidelijk bij de uitgewerkte variant, dus ja, over deze uitkomst is veel teleurstelling”, zegt FSO-directeur Jan Tromp. “Tegelijkertijd snappen we ook dat de gemeente iets moet met de Versnellingsgelden.”

Daarmee is de kwestie nog niet ten einde: want er blijven bij Saxion veel vragen over. Wat kan er nog gedaan worden om de looproute te verfraaien? Hoe gaat de tijdelijke parkeergarage eruit zien? En ook een belangrijke: hoe tijdelijk is tijdelijk in dit geval? Daarover wil en gaat Saxion nog met de gemeente in gesprek. “Dat kan in dit geval ook vijftien jaar zijn”, zegt Jan Tromp. “En hoe komt zo’n ding eruit te zien?”   

Tijdelijk is in Deventer in het verleden niet altijd tijdelijk gebleken; onder de Wilhelminabrug staat de Brinkgarage. Die werd in 2004 gerealiseerd als tijdelijke garage, maar werd een paar jaar geleden permanent.

Of de tijdelijke parkeergarage een feit wordt en hoe snel dat gaat, zal ook van NSafhangen als eigenaar van de grond waarop het gebouwd gaat worden. Volgens Tromp gaan Saxion, Tauw en Aventus en de gemeente nog in gesprek over dit onderwerp. “Dat gaat binnenkort gebeuren.” Hij benadrukt dat Saxion voor de gemeente ook van belang is. “In die zin is het ook in gemeentelijke belang om de omgeving zo aantrekkelijk mogelijk te maken.”

Woordvoerder Job Hollander geeft schriftelijk namens de gemeente Deventer aan dat de gemeente (‘als partner in de Kien’) de teleurstelling begrijpt. Hij wijst er op dat op korte termijn een definitieve ontwikkeling aan de spoorzijde niet haalbaar is. ‘Het beschikbare budget is toegewezen aan specifieke voorzieningen zoals een mobiliteitshub. Er is geen budget voor de ontwikkeling en groene parkachtige omgeving aan de achterkant.’

Bovendien is er onzekerheid rondom de plannen van NS en Prorail, zegt hij, omdat NS de grondeigenaar is, en de gemeente dus van de NS afhankelijk is. ‘In de gesprekken met Saxion en partijen is vanaf het begin helder geweest dat we voor de ontwikkeling afhankelijk van de grondeigenaar NS.’

Padspoor00032.jpg

Studenten in het zonnetje op de enige plek waar ze nu rond Saxion in het groen kunnen zitten. Foto's: SaxNow

Wel mooi aan de voorkant
Voor de gemeente ligt nu de focus op de voorzijde van Saxion, Tauw en Aventus en op de realisatie van de tijdelijke garage. Dan kan de Verzetslaan autovrij worden en aan de voorkant een mooie parkachtige omgeving ontstaan. ‘Met deze grote veranderingen aan de voorzijde van Saxion ontstaat hier een mooie omgeving voor onder andere de studenten en werknemers in het gebied, en dat is óók in het belang van Saxion.

Wel geeft hij aan dat ook de gemeente werkt aan de verfraaiing van de looproute. ‘We blijven zoeken naar mogelijkheden om de stadscampus te verbeteren en te vergroenen’.

Op de vraag hoe tijdelijk tijdelijk is, reageert hij: ‘We onderzoeken de haalbaarheid van de mobiliteitshub en maken afspraken met NS over het gebruik van de grond. Onderdeel hiervan zijn de afspraken over de duur van de tijdelijkheid.’

Op de vraag of er nu definitief een streep door de groene plannen aan de achterzijde kan, stelt hij dat de ambities ook bij de gemeente springlevend zijn. ‘Dat is ook te zien aan alle ontwikkelingen in het gebied. Echter we zijn afhankelijk van Prorail en NS. Daarnaast heeft de gemeenteraad besloten ook een parkeeroplossing onder de gracht te willen onderzoeken.’

Bas3

Bas Klaassen