Je Billie Cup is een euro waard, maar op Saxion krijg je die niet

Het staat duidelijk in de voorwaarden: de herbruikbare Billie Cup is een euro waard en dat bedrag kun je contant terugkrijgen bij inlevering van de beker. Maar in de praktijk blijkt dat niet het geval: in de kantine krijg je alleen een nieuwe beker of een token, een munt waarmee je een nieuwe beker kunt krijgen.

De redactie nam de proef op de som en vroeg zeker vijf verschillende kantinemedewerkers om de Billie Cup te ruilen voor een euro. Steevast was het antwoord hetzelfde: dat doen we niet.

En dat terwijl de ‘terms and conditions’ van Re-uz, het bedrijf achter de bekers, heel duidelijk zijn. Als de klant geen ‘token’ wil, maar het statiegeld van 1 euro terugvraagt, dan moet dat kunnen. Dat staat ook in de veelgestelde vragen op MijnSaxion: “De beker kost je alleen een borg van €1,-. Deze borg krijg je terug als je de beker weer inlevert.”

Wenda Hans, regisseur duurzaamheid, herkent dat beeld. Ze heeft twee meldingen gehad van medewerkers die de euro statiegeld graag terug wilden, maar dat niet kregen. Die klopten bij haar aan omdat de Billie Cup door Saxion wordt aangeprezen in het duurzaamheidsbeleid. In werkelijkheid is het cateraar Compass Group die verantwoordelijk is voor de omgang met de Billie Cup.

Elisa Defossé, marketingmedewerker bij Re-uz, bevestigt dat cateraars die met de Billie Cup werken verplicht zijn om statiegeld terug te geven. Handhaven daarop doet Re-uz niet. “We kunnen hooguit een mail sturen, waarin we nogmaals wijzen op de terms of conditions”, zegt ze. Het komt volgens haar vaker voor dat onderwijsinstellingen het statiegeld niet teruggeven, omdat ze niet met contact geld werken.

Foto's: Marlene Mahn

In eerste instantie zegt Wendy Kuiper, hoofd marketing en communicatie bij Compass Group, dat het niet mogelijk is om een euro terug te geven, omdat Saxion de catering cashless werkt, zonder contant geld dus. Volgens haar is er wel de mogelijkheid om de ‘token’ in te leveren en daarmee een euro korting te krijgen op je aankopen.

Als ze erop gewezen wordt dat de catering op Saxion wél contant geld accepteert, komt ze daarop terug. “Maar we gaan hier zeker induiken, want hier moet een oplossing voor komen.” En dat zal ‘waarschijnlijk’ zijn dat je een euro terug kunt krijgen voor je beker.

Ook Saxion wil dat die oplossing er komt, zegt locatiemanager Agnes Capelle van de Facilitaire Serviceorganisatie. “Daarover gaan we in gesprek met Compass Group.”

rik

Rik Visschedijk