Het thuiswerkmeubilair dat medewerkers in coronatijd in bruikleen kregen van Saxion, hoeft niet ingeleverd te worden. Saxion heeft besloten om die bureaustoelen, laptopstandaards en voetensteunen over te dragen aan de medewerkers. Wie vanaf nu meubilair nodig heeft, kan dat per januari 2026, in overleg met de leidinggevende, declareren in AFAS.
In coronatijd moest Saxion snel werk maken van goede thuiswerkplekken voor de medewerkers, zegt Jan Tromp (directeur FSO). Daarvoor is een partij geselecteerd die het meubilair leverde. Als een medewerker uit dienst ging bij Saxion, moest dat meubilair weer ingeleverd worden. En dat was een heel gedoe, waar de dienst FSO best druk mee was, blijkt uit het verhaal van Tromp.
Nu het contract met de leverancier is afgelopen is het beleid daarom onder de loep genomen, vertelt hij. “Het terughalen en opnieuw inzetten van meubilair kost veel tijd en ruimte, met een hele administratie”, zegt hij. Ook bleek dat het meubilair regelmatig in slechte staat ingeleverd werd en niet meer herbruikbaar was. Met het schenken van het huidige meubilair aan de werknemer moet dat probleem opgelost worden.
Op dit moment ziet Tromp maar weinig aanvragen van collega’s voor nieuwe thuiswerkvoorzieningen, waarschijnlijk omdat de meeste medewerkers al een goede thuiswerkplek hebben.
Ook voor degenen die nog thuiswerkvoorzieningen nodig hebben verandert de regeling namelijk. Medewerkers kunnen straks hun eigen thuiswerkvoorzieningen aanschaffen. “Als je nu iets nodig hebt, kun je dat vanaf 1 januari zelf voorschieten en declareren”, zegt hij.
Daarvoor zijn wel wat spelregels. Zo mag een bureaustoel tot 300 euro inclusief btw kosten en kunnen medewerkers maximaal 75 euro besteden aan een voetensteun, laptophouder en documenthouder. En de stoel moet aan de arbo-voorwaarden voldoen. Tromp: “Die spelregels komen nog op mijnsaxion te staan.”
Gerelateerde artikelen
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips. “Ik hoop vooral niet dat studenten nu massaal naar de apotheek rennen, maar bètablokkers kunnen de zweetproductie remmen.”
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.