Zo’n vijftig a zestig medewerkers en studenten trokken vandaag in Enschede om 12 uur een ‘rode lijn’ tegen het Israëlische optreden in Gaza. Medeorganisator Meike Overkamp noemde dat optreden ‘genocide’, in navolging van een resolutie van de International Association of Genocide Scholars die vandaag naar buiten kwam. Wat duidelijk werd: zowel deelnemers als organisatie hopen op vervolg van dit protest.
Het initiatief voor de protestactie om na het afgaan van het maandelijkse luchtalarm twee minuten stilte te houden in de centrale hal in Ko Wierenga komt vanuit de academie Mens & Maatschappij. “Ik zie al meer mensen dan ik had verwacht”, zegt Overkamp op de verzamelplaats bij het ‘plein’ van studievereniging SAMM. Deze groep gaat kort voor 12 uur richting de centrale hal.
Docent Social Work Sandra Vos loopt mee. Ze kan zich vinden in de uitspraak ‘doe je niks, dan ben je medeplichtig’, zegt ze. Die past volgens haar bij de module ‘Kleur bekennen’ die ze opzette. “Er worden mensenrechten geschonden. Dan moet je je uitspreken.”
Docent/onderzoeker Ben Boksebeld vindt dat de Nederlandse regering zich veel te weinig uitspreekt tegen het Israëlische optreden in Gaza, en ook de Westelijke Jordaanoever. “Met alle begrip voor de Joodse studenten, die je daar niet op aan moet kijken.”
In totaal waren er zo'n vijftig a zestig medewerkers en studenten. Foto's: SaxNow
Eerstejaars Social Work Essam Ezzimmouri (20) en Zahira Cheheb (19) doen op de allereerste schooldag van hun nieuwe studie gelijk mee met het protest. “We vinden dit belangrijk”, zegt Zahira. “Het gaat om mensenrechten. Daar zou meer aandacht voor moeten zijn.” Essam vult aan: “We vinden het niet normaal wat daar gebeurd. Het gaat om onschuldige kinderen en babies. Dat is hartverscheurend.”
Ook een vijftal dames van schoonmaakbedrijf CSU is aanwezig. Daniëlle Regtop zegt het protest belangrijk te vinden. “Maar ik wist niet precies wat er ging gebeuren. We stonden in de lift en kregen de vraag of we ook kwamen.”
Mark Hartink, docent bij AMM, zegt: “Het gaat om bewustwording creëren voor genocide. Jammer dat het geen algemene stilte was, maar hiermee wil ik in ieder geval doen wat ik kan.”
Vijf collega’s van het Talencentrum (OSS) staan samen achter een statafel. Ineke Diepstraten zegt dat zij veel met vluchtelingen werken en van dichtbij het leed zien. “Ik heb een cursist, van wie de hele familie daar nog zit. Er is geen moment dat hij hier niet aan denkt.”
Deze bijeenkomst is voor herhaling vatbaar, zegt ze. Zij en haar collega’s hadden het graag nog groter gezien, zeggen ze, misschien was het wat kort dag om mensen te ‘activeren’. Diepstraten: “In algemene zin zie ik op Saxion best veel gelatenheid. Ik zou hier graag meer aandacht voor willen. Wat mij betreft is het een heel goed idee om dit elke eerste maandag van de maand te doen.”
Regisseur duurzaamheid Wenda Hans denkt dat er veel meer mensen op Saxion zich druk maken over het conflict. “Dan zijn er hier toch wel een beetje weinig.” Het helpt, denkt ze, niet dat het protest zo laat is aangekondigd. “Ik las er pas gisteren over.” Maar ze vindt het vooral een heel mooi symbool, die studenten en medewerkers in de centrale hal. “Ik hoop dat dit een vervolg krijgt.”
Dat zou zo maar eens kunnen, zegt medeorganisator Funda Schouten. “Ik ben hartstikke blij met de opkomst en trots”, zegt ze. “Het is fijn en goed om zo je gevoelens met elkaar te kunnen uiten.” Hoe precies, dat weet ze nog niet, maar ze zou graag een vervolg geven aan het protest. “Het zou mooi zijn als die rode kleur echt gaat leven.”
Vijf collega's van het Talencentrum waren (op persoonlijke titel) aanwezig. Ze zouden het protest graag vaker herhaald zien.
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”