Saxion roept medewerkers op Whatsapp in de ban te doen voor zakelijke communicatie. Er zijn grote bedenkingen bij de privacy en veiligheid bij het gebruik van de chatapp, blijkt uit een oproep op het intranet. Volgens Wilbert Hepping (Chief Information Security Officer) is een verbod op dit moment lastig, omdat het gebruik van de berichtenapp zo wijdverbreid is. “Het vereist een cultuurverandering.”
In principe is de chatfunctie van Teams de eerst aangewezen manier om met elkaar zakelijk te communiceren, zo wordt duidelijk uit het bericht. Daarna heeft niet het nu nog veel gebruikte Whatsapp, maar Signal de voorkeur, zo adviseert het Team Informatiebeveiliging & Privacy. Signal is eigendom van een non-profit-organisatie, garandeert privacybescherming en gegevensbescherming, verkoopt geen data en hoeft geen winst te maken. Volgens Hepping zijn het college van bestuur en de directeuren van Saxion deze zomer al overgegaan op Signal.
In tegenstelling tot Whatsapp; dat bedrijf ligt al langer onder vuur, vooral sinds begin dit jaar. Whatsapp is onderdeel van Meta, het megabedrijf dat ook eigenaar is van onder andere Instagram en Facebook. Whatsapp biedt dan wel ‘end-to-end-encryptie’, maar verzamelt een flinke hoeveelheid gebruikersgegevens, en er zijn zorgen over de vragen of het bedrijf die gegevens deelt en hoe het daar mee omgaat.
Sinds begin dit jaar klinkt er felle kritiek op Meta in de media, sinds eigenaar Mark Zuckerberg grote bedragen doneerde aan Trump en factcheckers wegstuurde. Ook de nieuwe AI-functie in WhatsApp leidde tot zorgen.
Maar hoe realistisch is het om over te gaan op Signal? Om een berichtenapp succesvol te laten functioneren, is het nogal van belang dat je niet als enige op die app actief bent. Hepping onderkent dat een overgang een cultuurverandering vereist. “Dat klopt. Dat betekent ook dat we die groep groter moeten maken, om de drempel om Signal te gaan gebruiken te verlagen.”
Studenten
Zelf zegt hij Whatsapp nog wel te gebruiken, maar dan alleen privé. Zakelijk is ‘zijn team’ al eerder overgestapt op Signal. Volgens Hepping is Team IB&P sinds dit voorjaar bezig met dit thema, mede gealarmeerd door berichten in de media. Een verbod op Whatsapp was op dit moment volgens hem nog geen optie, juist vanwege het wijdverbreide gebruik. “Dat is op dit moment nog lastig.”
Het gaat volgens hem in dit geval eerst om bewustwording. “We willen hiermee ook een signaal afgeven. Liever eerst bewustwording, dan gelijk afdwingen.” Docenten en studenten gebruiken Whatsapp ook om onderling te communiceren. Daar paal en perk aan stellen is volgens Hepping nog een stukje ingewikkelder. “Wij gaan natuurlijk niet over de devices van studenten. Wel kunnen docenten natuurlijk aan hun studenten aangeven dat ze niet via Whatsapp, maar via Signal communiceren.”
Wel op website
Het advies van Saxion staat niet op zich. Dit voorjaar raadde de Hogeschool Utrecht zijn medewerkers al aan om over te stappen, ook bij Fontys en Avans was beleid daarover in de maak. Ook de Universiteit Leiden adviseert zijn medewerkers Whatsapp niet te gebruiken,
Saillant is overigens dat Saxion op zijn eigen website nog wel de mogelijkheid openlaat om de hogeschool via Whatsapp te benaderen. Wie een vraag heeft over studeren op Saxion, krijgt op een contactpagina expliciet de optie geboden om die via een 06-nummer op Whatsapp te stellen.
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.