Saxion roept medewerkers op Whatsapp in de ban te doen voor zakelijke communicatie. Er zijn grote bedenkingen bij de privacy en veiligheid bij het gebruik van de chatapp, blijkt uit een oproep op het intranet. Volgens Wilbert Hepping (Chief Information Security Officer) is een verbod op dit moment lastig, omdat het gebruik van de berichtenapp zo wijdverbreid is. “Het vereist een cultuurverandering.”
In principe is de chatfunctie van Teams de eerst aangewezen manier om met elkaar zakelijk te communiceren, zo wordt duidelijk uit het bericht. Daarna heeft niet het nu nog veel gebruikte Whatsapp, maar Signal de voorkeur, zo adviseert het Team Informatiebeveiliging & Privacy. Signal is eigendom van een non-profit-organisatie, garandeert privacybescherming en gegevensbescherming, verkoopt geen data en hoeft geen winst te maken. Volgens Hepping zijn het college van bestuur en de directeuren van Saxion deze zomer al overgegaan op Signal.
In tegenstelling tot Whatsapp; dat bedrijf ligt al langer onder vuur, vooral sinds begin dit jaar. Whatsapp is onderdeel van Meta, het megabedrijf dat ook eigenaar is van onder andere Instagram en Facebook. Whatsapp biedt dan wel ‘end-to-end-encryptie’, maar verzamelt een flinke hoeveelheid gebruikersgegevens, en er zijn zorgen over de vragen of het bedrijf die gegevens deelt en hoe het daar mee omgaat.
Sinds begin dit jaar klinkt er felle kritiek op Meta in de media, sinds eigenaar Mark Zuckerberg grote bedragen doneerde aan Trump en factcheckers wegstuurde. Ook de nieuwe AI-functie in WhatsApp leidde tot zorgen.
Maar hoe realistisch is het om over te gaan op Signal? Om een berichtenapp succesvol te laten functioneren, is het nogal van belang dat je niet als enige op die app actief bent. Hepping onderkent dat een overgang een cultuurverandering vereist. “Dat klopt. Dat betekent ook dat we die groep groter moeten maken, om de drempel om Signal te gaan gebruiken te verlagen.”
Studenten
Zelf zegt hij Whatsapp nog wel te gebruiken, maar dan alleen privé. Zakelijk is ‘zijn team’ al eerder overgestapt op Signal. Volgens Hepping is Team IB&P sinds dit voorjaar bezig met dit thema, mede gealarmeerd door berichten in de media. Een verbod op Whatsapp was op dit moment volgens hem nog geen optie, juist vanwege het wijdverbreide gebruik. “Dat is op dit moment nog lastig.”
Het gaat volgens hem in dit geval eerst om bewustwording. “We willen hiermee ook een signaal afgeven. Liever eerst bewustwording, dan gelijk afdwingen.” Docenten en studenten gebruiken Whatsapp ook om onderling te communiceren. Daar paal en perk aan stellen is volgens Hepping nog een stukje ingewikkelder. “Wij gaan natuurlijk niet over de devices van studenten. Wel kunnen docenten natuurlijk aan hun studenten aangeven dat ze niet via Whatsapp, maar via Signal communiceren.”
Wel op website
Het advies van Saxion staat niet op zich. Dit voorjaar raadde de Hogeschool Utrecht zijn medewerkers al aan om over te stappen, ook bij Fontys en Avans was beleid daarover in de maak. Ook de Universiteit Leiden adviseert zijn medewerkers Whatsapp niet te gebruiken,
Saillant is overigens dat Saxion op zijn eigen website nog wel de mogelijkheid openlaat om de hogeschool via Whatsapp te benaderen. Wie een vraag heeft over studeren op Saxion, krijgt op een contactpagina expliciet de optie geboden om die via een 06-nummer op Whatsapp te stellen.
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.