Vanaf komend collegejaar kunnen studenten uit de Achterhoek met een pendelbus rechtstreek naar Saxion reizen. Daarvoor wordt een streekvervoerder ingezet die ’s ochtends en ’s middags twee keer een route rijdt van en naar Doetinchem. Adrie Dassen, manager bij academie LED, hoopt dat hiermee meer studenten kiezen voor een studie in Enschede.
Enschede is met het reguliere openbaar vervoer niet goed aangesloten op de Achterhoek, zegt Dassen. Het is al een lange reis, met overstappen. En vanuit sommige buurtschappen en gehuchten is het zelfs niet of nauwelijks te doen om 8.30 uur aanwezig te zijn voor de lessen.
Daarbij ziet Saxion dat de krimp in aanmeldingen vanuit de Achterhoek nog sterker is dan demografisch verwacht mag worden. Een diverse groep mensen op Saxion constateerde dit probleem. Dassen treedt op als woordvoerder van de pendelbus. “We lopen nu studenten mis die misschien wel voor Saxion hadden gekozen als er een goede verbinding zou zijn”, zegt ze. “Uit onderzoeken blijkt dat bereikbaarheid een belangrijke rol speelt in de studiekeuze.”
Route
De route is nog niet definitief maar de eerste opstapplek zal Doetinchem worden. Vandaaruit gaat de bus waarschijnlijk verder via Varsseveld, Aalten, Winterswijk en Groenlo en dan de nieuwe N18 op. De opstapplaatsen worden nog bekend gemaakt.
Het is zeker dat de pendelbus er komt, maar nog niet wanneer die precies gaat rijden, wat de route wordt en waar je op kunt stappen. Saxion moet de inhuur van de streekvervoerder namelijk eerst aanbesteden: verschillende partijen in de markt kunnen meedingen naar deze opdracht. “We kunnen snel handelen omdat Saxion al een aanbesteding heeft lopen voor het busvervoer van onder andere studiereizen”, zegt Dassen. “Daar kan de pendelbus in mee.” Dan wordt ook duidelijk wat de bus Saxion gaat kosten.
De pendelbus is niet helemaal nieuw. Tot 2019 reed de bus ook al, maar die verdween toen corona zich aandiende. De lijn werd stopgezet en dat bleef tot op heden zo.
Van die pendelbus toen werd goed gebruik gemaakt, zegt Dassen. Recente gesprekken met bijvoorbeeld het Graafschap College in Doetinchem, maar ook zo’n 70 studiezoekers uit de Achterhoek bij de open dag afgelopen weekeinde, bevestigen voor Dassen dat er behoefte is aan een goede en directe verbinding.
Nieuwe N18
Er is wel iets veranderd: intussen is de nieuwe N18 gerealiseerd, die om Eibergen en Haaksbergen heen gaat, in plaats van dwars er doorheen zoals dat vroeger ging.
“We moeten nog goed kijken naar de exacte route en naar logische opstapplaatsen”, zegt Dassen. Saxion wil dat de streekvervoerder die de pendelbus gaat exploiteren daarin meedenkt, want die heeft daarvoor de expertise in huis.
In het verleden was de bus gratis voor studenten. Dat zou Saxion volgens Dassen nu weer het liefst willen, of in ieder geval een zo klein mogelijke bijdrage vragen voor de rit. “Maar de intentie is gratis, we willen het voor studenten juist makkelijk maken om naar Saxion te komen.”
Hoe het precies zit met het inchecken voor de bus moet ook nog uitgezocht worden. “Het gaat om privaat vervoer voor onze studenten en niet voor anderen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan registratie vooraf en dan met een QR-code inchecken.”
En wat als je medewerker bent en in de Achterhoek woont? “We weten nog niet of je dan ook gebruik kunt maken van de bus. De afdeling HR zoekt nog uit hoe dat belastingtechnisch zit”, aldus Dassen.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”