Lieve Bas, lieve Rik,
Mijn sugardaddy wil in deze lockdown niet meer met me afspreken. Ik mis daarmee zeker 800 tot 1000 euro in de maand. Dat bedrag heb ik echt nodig voor de huur van mijn appartement, boodschappen en mijn schoenenverslaving. Wat moet ik doen?
Groetjes een suikermeisje
Beste Suikermeisje,
Als je bericht een open sollicitatie is voor je diensten aan lieve Rik of lieve Bas, dan moet ik je teleurstellen. We zijn van het gebonden soort: de één is getrouwd en de ander samenwonend. En, het journalistensalaris anno 2021 permitteert ons deze luxe sowieso niet.
Je ongerief is niet uniek. Of je nu een bijbaan in de bediening hebt, vakken vult of in de winkel staat – zoveel studenten zien zich beroofd van inkomsten. Het enige verschil met je collega-studenten is de hoogte van je inkomsten. Natuurlijk ga je leven naar die standaard. Imelda Marcos, de weduwe van de voormalige Filipijnse president Ferdinand Marcos, wist ook niet veel beter te doen met haar bloedgeld dan de grootste schoenencollectie op aarde aan te leggen.
Niet dat jouw salaris uit bloedgeld bestaat, hoor. Prostituee, gezelschapsdame, courtisane, temeier of lichtekooi – het zijn allemaal benamingen voor het oudste beroep ter wereld. En daar zitten klinkende beoefenaren tussen: van Maria Magdalena (de partner van Jezus Christus), naar Madame de Pompadour (de maîtresse van Lodewijk XV), tot spionne Mata Hari. En mijn persoonlijke favoriet, de wonderschoon zingende Judee Sill – die muziek maakte waarmee je de donkere en lange lockdown-avonden in stijl doorkomt.
Je sugardaddy zegt terecht: aan mijn lijf nu even geen polonaise. Dat valt hem te prijzen in deze tijd van afstand.
Maar nu naar je vraag: wat moet je doen. De ellende waar je inzit werkte je zelf in de hand. Je hebt je, los van enige zekerheid, gebonden aan een levensstandaard die je zonder het verhuren van je lichaam nooit zou hebben. Ik kan niet in je persoonlijke situatie kijken: misschien zag je geen andere manier om een studie te volgen? Maar dat je een appartement huurt én een schoenenverslaving in stand houdt, wijst daar niet op.
Verder moet je niet zo zeuren. We zitten met z’n allen in een wereldwijde pandemie en er gaan mensen dood. Dus matig jezelf de komende tijd. Het leven staat nu eenmaal zo goed als stil. Na corona is er weer tijd voor de horizontale tango. En voor schoenen.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”