smart solutions

Het Smart Solutions Semester door studentenogen, deel drie: van ‘half jaar tijdsverspilling’ tot ‘best veel geleerd’

SaxNow-redacteuren en Creative Business-studenten Annabel en Linde doen het veelbesproken 3S-project en delen in deze serie hun ervaringen, net als die van drie medestudenten van andere academies. In dit derde en afsluitende deel gaat het over wat de studenten het afgelopen half jaar hebben geleerd en wat ze van het semester vonden.

Linde studeert Creative Business en werkt aan het project ‘Learning Community: Circularity in Infrastructure and Living Environment’.
“Ik ben blij dat dit kwartiel eindelijk afgelopen is en ik het Smart Solutions Semester kan afsluiten. Voor mij voelt het eigenlijk als een half jaar tijdverspilling. Met het uiteindelijke product dat ik heb opgeleverd ben ik tevreden, maar het is gemaakt met kennis die ik al had. Hierdoor kan ik niet echt zeggen dat ik veel nieuwe kennis heb opgedaan. Natuurlijk zijn er genoeg leermomenten geweest, ik heb erg veel geduld moeten hebben en veel dingen zelfstandig moeten oppakken.

Ik zal jullie nog even herinneren aan de samenstelling van de projectgroep: twee civiele-techniekstudenten, twee bouwkundestudenten en ik als Creative Business/journalistiek-student. Omdat de disciplines zover uit elkaar liggen, hadden we direct al een moeilijke start. Helaas is dit toen de tijd vorderde ook niet veel beter geworden. Er was niet veel wat ik kon inbrengen in het project, waardoor ik me overbodig voelde.

Ik denk dat Creative Business-studenten er meer aan zouden hebben om een extra stage te doen in plaats van het Smart Solutions Semester. Met een stage ben je gegarandeerd bezig in je eigen vakgebied en ik geloof dat je binnen stages ook genoeg interdisciplinair werkt.”

Linde 2.JPG

Linde Verschoor. 

Annabel studeert net als Linde Creative Business. Zij is in het project: ‘In Salland, let’s put our care-tool ´Floortje´ on the map!’ ingedeeld.
"Zoals ik in het vorige artikel al schreef, wisten mijn groep en ik vooral in het begin van het project niet goed wat we nog konden bijdragen aan project ‘Floortje’. Eén van de redenen was dat wij al de vierde groep waren die met ‘Floortje’ bezig ging. Uiteindelijk hebben we wat onderdelen gevonden waar we mee aan de slag konden, ik heb me vooral beziggehouden met het marketingplan.

Het project hebben we voor het grootste gedeelte gemaakt, terwijl we naar school mochten en alles open was. Maar de weken waarin we thuis werkten, hebben achteraf ook veel invloed gehad. Ik merkte dat de motivatie bij mijzelf en bij mijn groepsgenoten omlaag ging. We vonden het lastiger goed samen te werken. Voor het project hebben we een paar keer afgesproken via Teams, maar lang niet iedereen deed zijn camera aan. Wat ook vaak gebeurde is dat niemand iets zei, waardoor het lange tijd gewoon stil was. Iedereen wachtte af totdat iemand anders de leiding nam en wat ging zeggen, dat vond ik erg vervelend. Desondanks hebben we een goed product kunnen leveren, daar ben ik erg trots op. Ik ben redelijk tevreden met hoe het project uiteindelijk is verlopen.

Toch denk ik dat ik veel meer had kunnen leren op bijvoorbeeld een stage of bij lessen van mijn eigen opleiding. Zoals ik ook al in de vorige twee artikelen zei; meer dan één keer interdisciplinair werken voegt voor mij niks toe en staat alleen maar in de weg van je eigenlijke studie. Het moet een keuze worden: of een minor, of het Smart Solutions Semester."

Annabel Essink

Annabel Essink. 

Robin van den Broek studeert Forensisch Onderzoek en werkt de aankomende maanden aan het project: ‘VISIR - Vision for Smart Industry’.
"Ik heb best veel nieuwe dingen geleerd in het Smart Solutions Semester. Ik heb namelijk het programmeergedeelte gedaan binnen het project, waar ik hiervoor nog weinig ervaring mee had. De technische kennis die ik opdeed kan ik zeker gebruiken in mijn verdere loopbaan. Ook bij de minor waar ik binnenkort mee ga starten, dit is de digitale kant van forensische opsporing.

Ik vond het zeker een goede ervaring om interdisciplinair te werken. Binnen ons project was het echt nodig. Normaal gesproken leer je dingen van je docent, maar nu kan je het leren van je medestudenten. Ook vond ik het leuk om zo nieuwe mensen te leren kennen.

Onze opdrachtgever is tevreden met ons eindproduct, we hebben ze dan tijdens het project ook goed op de hoogte gehouden, waardoor we aan het eind niet voor verassingen kwamen te staan. Het product is nog niet helemaal af, omdat het zo’n groot project was en corona ons in de weg zat.

Een verbeterpunt zou zijn dat je zelf beter kan kiezen qua project wat je gaat doen. Ik had nu soms een beetje het gevoel dat mijn studie erbuiten viel. Een betere verdeling van verschillende disciplines in verschillende projecten is een aandachtspunt."

Robin

Robin van den Broek. 

Gijs van den Broek studeert Commerciële Economie en is voor het 3S-project bezig met het project: ‘Recycling Litter into Durable Textile’.
"Ik heb gemerkt dat ik veel heb geleerd van het werken in een interdisciplinaire groep. Andere studenten hebben toch een andere blik op bepaalde dingen. We hebben geprobeerd als groep om alles samen te doen om zo een volledig beeld te krijgen van wat iedereen inbrengt.

Het opstellen van de rapportage is wel iets waar ik echt veel van heb geleerd en ook meeneem voor volgende projecten en voor mijn scriptie. Verder zaten er ook studenten van Fashion & Textile Technologies in mijn groep waardoor ik hele specifieke kennis heb opgedaan. Dit ga ik ook meenemen in mijn minor, waarin ik een startup ga oprichten en me richt op sportkleding, dus dat komt mooi van pas.

Het contact met de opdrachtgever was uiteindelijk niet zo goed als wij dachten. Het blijkt dat ze achteraf hadden gewild dat wij meer initiatief namen om meetings in te plannen bijvoorbeeld. Ook het mailcontact was bagger, ik moest soms een week wachten tot ik een mailtje terugkreeg. We kregen helaas ook feedback op onze producten, die niet echt overeenkwam met hun eerdere feedback. Uiteindelijk zijn ze wel blij met het eindproduct, gelukkig.

In het vorige deel gaf ik aan dat er problemen waren met een tutor die afwezig was. Gelukkig was dat redelijk snel opgelost en kregen we een nieuwe tutor waar we echt iets aan hadden. De feedback die we kregen was erg streng, maar we konden daardoor wel weer vooruit!

Het idee van het Smart Solutions Semester is goed, alleen de uitwerking vanuit Saxion wat minder. Wij vonden de samenstelling van de groepen niet goed namelijk, als hier iets meer aandacht aan wordt besteed, dan kan je zoveel betere samenwerkingen krijgen."

Gijs

Gijs van den Broek.

Huub Oosterink is derdejaars Facility Management en doet zijn Smart Solutions Semester project voor het bedrijf TND Duurzaam BV.
"Ja, de laatste loodjes he! Morgen is de deadline en het symposium en we zijn nu bezig met het afronden van het verslag, het opnemen van een filmpje voor bij de presentatie en het voorbereiden van de presentatie zelf. Ik denk dat we bijna klaar zijn, het is echt de laatste puntjes op de i zetten. We hebben gisteren al ons eindproduct gepresenteerd aan de opdrachtgever, hij was gelukkig heel tevreden met ons businessmodel.

Het afnemen van enquêtes bij klanten van het bedrijf (waar ik het in het vorige stuk over had) was leuk om te doen. Maar dit was wel echt het stuk waar wij ons flink in hebben vergist. We hadden er eigenlijk te weinig tijd voor ingepland waardoor we in tijdsnood kwamen. Vandaar dat we deze laatste week nog wel meters moesten maken. Maandag en dinsdag hebben we van acht uur s ’ochtends tot acht uur s’ avonds aan het project gewerkt. Dit was wel een leerpunt, maar we hebben wel goede feedback ontvangen. In een mail werd gezegd dat wij het goed volgens het protocol hadden gedaan.

Wat ik voornamelijk leerde, is om onderzoek op andere manieren uit te voeren. En ik heb beter leren samenwerken. Ik heb geleerd vanuit andere disciplines naar een model te kijken, dat was wel interessant. Bij mij heeft het semester iets toegevoegd aan de studie, maar dat antwoord verschilt naar gelang wie je het vraagt binnen mijn projectgroep. Ik denk dat sommige groepsgenoten daar een andere mening over hebben. Ik heb er zeker van geleerd, al denk ik wel dat er meer in had kunnen zitten.

Een aandachtspunt voor school is het kijken welke disciplines er binnen een opdracht nodig zijn. Wij misten zoals ik in de eerdere stukken al heb benoemd echt een opleiding, of dat civiele techniek is, weet ik niet helemaal zeker. Als je dan hoort dat in een andere projectgroep twee van die studenten zitten, dan denk je; waarom zit één van die studenten niet bij ons?"

Linde Verschoor 1.jpg

Linde Verschoor

Annabel Essink

Annabel Essink