Saxion heeft een jaarlijks potje van 50.000 euro bedoeld voor studentinitiatieven, maar dat project kampt met ‘onderbesteding’. Met andere woorden: er zijn te weinig aanvragen van studenten om het geld op te maken. Saxion pakt het daarom nu anders aan, onder meer met een ‘hackathon’. “Misschien werd in de oude opzet ook wel wat veel gevraagd van studenten.”
Binnen de Regeling Studentinitiatieven, zoals het potje officieel heet, is jaarlijks 50.000 euro beschikbaar voor initiatieven gericht op projectonderwijs, fysieke en online leeromgeving en studentenbegeleiding. Dat komt voort uit de Kwaliteitsafspraken.
Studenten kunnen binnen die regeling zelf een aanvraag doen om geld te krijgen, om zo een eigen idee te financieren. Een commissie bestaande uit studenten kan dan beslissen of die aanpak gehonoreerd werd. Die aanvragen kwamen echter maar mondjesmaat binnen de laatste jaren. Daarom werd het geld (ook) op andere manieren uitgegeven aan studenten.
Zo krijgt het Koepel Overleg Studenten Saxion (KOSS) jaarlijks een extra bedrag voor bestuursparticipatie. Studieverenigingen kregen bijvoorbeeld elk duizend euro voor zogenaamde werkveldexploratie, die konden daarmee bedrijfsbezoeken doen, of een expert uit de praktijk aanvragen. Zo organiseerde studievereniging CEMENTi een collegetour met advocaat Geert-Jan Knoops.
Coronatijd
Het geld werd wél uitgegeven de afgelopen jaren, en ook aan studenten, benadrukt Kris Holkenborg, van Onderwijs en Student Support (OSS). Maar de zorg over de ontbrekende studentinitiatieven is er zeker. Holkenborg, zelf vanaf februari bij het project betrokken: “Die zorg is er al vanaf het begin. Toen dit initiatief van start ging, was het coronatijd, en dat werd als voornaamste reden gezien dat het geld niet opging.”
Maar ook na de coronaperiode stroomden er niet opeens veel meer aanvragen binnen. Dus moeten er ook andere redenen aan te wijzen zijn. Holkenborg noemt er twee, waarvan de eerste bij Saxion zelf ligt. “We hadden het misschien beter onder de aandacht kunnen brengen. Nu waren er wel campagnes, bijvoorbeeld met narrowcasting, maar dat ebde ook snel weer weg.”
De tweede reden is omvattender; Holkenborg vraagt zich ook af of de regeling in de oude opzet niet te veel vroeg van studenten met een idee. “We vroegen namelijk meer dan alleen een idee, uiteindelijk moeten er ook een projectplan en een begroting komen. Daarbij is er wel begeleiding, maar we zien ook dat het lastig is.”
Omdenken
Geron van der Ham, CMGT-student en oud-bestuurslid van KOSS, is een van de studenten die zich wel aan een aanvraag waagde. Die werd gehonoreerd; hij kreeg geld om een masterclass ‘Omdenken’ te organiseren. En met succes. “De reacties daarop waren heel positief.”
Hij herkent de gedachte dat een aanvraag best wat vergt van een student. “Dat zou wel makkelijker kunnen, studenten moeten best wat aanleveren.” Maar onderhuids ziet hij een groter probleem. Saxion heeft sowieso moeite om studenten te bereiken. “Je ziet dat Saxion nu vooral studenten probeert te bereiken via de studieverenigingen. Dat zijn betrokken studenten, maar dat is een kleine groep.”
De overgrote groep studenten bereikt Saxion niet of nauwelijks, denkt hij. “De studenten die hier keurig vier jaar studeren, van school naar huis gaan, maar die je verder nauwelijks hoort. Ik zou zelf eerlijk gezegd ook niet zo snel weten hoe je die doelgroep zou moeten bereiken.”
Hackathon
Om toch meer studenten zo ver te krijgen een aanvraag te doen, pakt Saxion het nu anders aan. Daarvoor werd gekeken naar een wat verder gelegen buurman. Bij de Radboud Universiteit hebben ze een soortgelijke regeling, maar gooiden ze de studenten minder in het diepe. Ze organiseren inmiddels al jaren ‘hackathons’. De Universiteit omschrijft dat zelf als een ‘werkvorm waarin groepen studenten ‘non-stop’ gedurende een afgebakende tijd (hele of halve dag) een oplossing bedenken voor een ingebracht of aangereikt probleem.’
Saxion hield eind mei een eigen versie, al heet het hier een brainstorm. Tijdens zo’n sessie kunnen studenten niet alleen hun ideeën pitchen, maar ook alvast eraan werken, begeleid door de commissie die hun initiatieven uiteindelijk beoordeeld.
Van Sportdag tot koken
Aan de eerste versie op Saxion deden twaalf personen mee, zegt Milan Wolf, student Bestuurskunde en lid van die Commissie Student Initiatieven. Samen dienden ze voor 13.000 euro aan ideeën in, met plannen die qua kosten varieerden tussen de 200 euro en 8.000 euro. De initiatieven gingen van kookworkshops tijdens de Intro, tot sporttoernooien of een sportdag. Wolf: “Qua aantallen was de animo misschien nog niet zo groot, maar de betrokkenheid wel. Dat was leuk om te zien.”
De eerste brainstorm was in het Engels en in Enschede. De bedoeling is dat er in het najaar opnieuw zo’n brainstorm is, maar dan in het Nederlands en in Deventer. Holkenborg: “Daar zit weer een totaal andere doelgroep, en bijvoorbeeld ook het Centrum voor Ondernemerschap. Op die manier willen we telkens een andere doelgroep aanspreken. Dat is nu de strategie.”
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.