Te diep in het glaasje gekeken? Studenten maken campagne om student bewust te maken van alcoholgebruik

Een bier, twee bier, drie bier. En daar stopt het niet. Twentse jongeren kunnen er wat van: volgens de GGD drinken zij meer alcohol dan de rest van het land. Hoe dit kan? Dat is een vraag waar we geen antwoord op krijgen. Wat wel aangepakt kan worden is de bewustwording van dit probleem. Daar zijn tweedejaars Creative Business mee bezig in opdracht van de GGD Twente. Studente Chantal van Brussel: “Ik drink puur voor de gezelligheid, dan komt de sfeer er in.”

‘Mietje’, ‘ongezellig’ of ‘eentje kan toch wel’, dat is volgens de studenten die het onderzoek gaan doen de gemiddelde reactie wanneer je een drankje afwijst. En dat is een probleem, volgens Judith Waleczek van de GGD Twente. “Je zou je niet hoeven te verantwoorden wanneer je niet drinkt”, zegt ze. “We vinden het allemaal heel normaal om te drinken, terwijl alcohol heel schadelijk is.” Zo verhoogt het de kans op verschillende ziektes en zorgt het op korte termijn voor vandalisme, (uitgaans)geweld, SOA’s en verkeersongelukken.

Vooral bij jongeren tussen 18 en 25 is overmatig drinken een probleem, volgens de ‘Twentse gezondheidsverkenning’ van de GGD blijkt dat zij meer alcohol drinken dan andere leeftijdsgenoten in Nederland. Waar in Twente 26 procent van de jongeren een zware drinker is, ligt het gemiddelde van Nederland op 21 procent. Hoe dit komt? “Dat is een moeilijke vraag”, zegt Waleczek. “We vragen mensen alleen hoeveel ze drinken, en niet waarom ze drinken.” Maar als ze een gok mag doen: “Doordat in Twente veel plattelandsgemeenten zijn met een hechte gemeenschap waar mensen elkaar meer opzoeken.”

Lekker drankje of sociale druk?

Alcohol en gezelligheid gaan hand in hand, zo lijkt het. En dat is ook helemaal prima, volgens Waleczek. “Zolang jongeren zich maar bewust zijn van hun eigen gebruik. Is het een bewuste keuze of drink je alleen maar omdat het van je wordt verwacht?”

“We willen als GGD niet roepen: het mag niet”, zegt Waleczek. Wat ze wel willen is jongeren bewust maken over hun alcoholgebruik. Daarvoor hebben ze de hulp ingeschakeld van tweedejaars studenten Creative Business. Ieder jaar tijdens het project voorlichtingscampagne gaan ze voor een overheidsorganisatie bezig met een ‘echte’ opdracht. Susanne van Tongeren, docent Creative Business, denkt dat het belangrijk is dat er binnen Saxion aandacht wordt besteed aan dit soort maatschappelijke problemen. “Ook met blik op de SDG’s waar we steeds meer mee bezig zijn, is dit een belangrijk thema.”

De opdracht: maak een campagnevoorstel om jongeren bewust te maken van de sociale druk die er is om te drinken. Een van de studenten die bezig is met het project is Chantal van Brussel (18). Zelf is Chantal niet vies van een drankje in het weekend. Waarom ze drinkt? “Puur voor de gezelligheid. Een wijntje op vrijdagavond is heerlijk na een lange week. Maar op zaterdag met uitgaan is het echt voor de gezelligheid, dan komt de sfeer er lekker in.”

DSCF3896.jpg

Creative Business studenten Chantal van Brussel en Noor Schmidt. Foto's: Marlene Mahn

Van de fiets gevallen

Volgens onderzoek van de GGD is een jongvolwassen man een zware drinker als hij minstens eens per week meer dan zes glazen drinkt, voor een vrouw zijn dit vier glazen. Chantal: “Vrijdagavond doe ik het rustig aan en drink ik twee glaasjes wijn, maar op zaterdag zijn het meer dan vijf glazen en misschien nog een shotje tussendoor.” Wel is ze zich bewust van haar grenzen, behalve die keer dat ze van de fiets viel nadat ze te veel had gedronken.

Ook studente Noor Schmidt (18) heeft wel eens wat geks gedaan na een drankje te veel. “Met een vreemde zoenen, met een patatje mayo in mijn hand.” Tegenwoordig drinkt ze niet meer zoveel. In (de meeste) alcohol zitten veel calorieën, en die wil Noor nou juist niet binnenkrijgen. “Ik werkte in de horeca, dus dan dronk ik vaak een wijntje na werk. Maar toen wilde ik afvallen, dus ben ik grotendeels gestopt met drinken.”

Om gezondheidsredenen stoppen met zuipen, het lijkt een goede reden om een drankje af te wijzen. Maar toch wil ze hier nog wel eens reacties op krijgen. “Dan krijg je te horen: ‘mietje’ of ‘ongezellig’. Het is dan wel als grapje bedoeld, maar alsnog.” Ze plant af en toe avondjes met haar vriendinnen waar ze bewust afspreken om geen alcohol te drinken. “Dan gaan we gezellig thee drinken en spelletjes spelen.”

Noor wil al wel wat verklappen over de campagne waar ze mee bezig is met haar groepje. Ze maken een video waarin ze zich richten op studenten in de introweek. “Dan wordt er toch vaak veel gedronken, en wij willen laten zien dat je geen alcohol nodig hebt om nieuwe vrienden te maken.”

Bij de GGD zijn ze blij dat studenten met dit onderwerp aan de slag gaan. Waleczek: “Wij kunnen wel wat bedenken, maar we zitten helemaal niet in de doelgroep.” Ze gaan alle campagnes bekijken en beoordelen. “Dat wil niet zeggen dat we het ook meteen gaan uitvoeren, maar het geeft ons wel nieuwe inzichten. En het heeft er voor gezorgd dat in ieder geval zo’n 250 studenten zich al meer bewust zijn van hun alcoholgebruik.”

DSCF3898.jpg

Linde Verschoor