Zweetstudentimg_3716.jpg

Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?

Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips. “Ik hoop vooral niet dat studenten nu massaal naar de apotheek rennen, maar bètablokkers kunnen de zweetproductie remmen.”

De tentamens helemaal afgelastenals het bloedheet is: dat kan niet, zegt Chris van der Linden, ook niet als studenten dat liever zouden willen. “Maar vervelend is de hitte zeker.”

Van der Linden is een gerenommeerd aan Harvard afgestudeerd neuroloog en schitterde onder meer in de Vlaamse serie ‘Topdokters’. Dat de hitte effect heeft op de studieprestaties van studenten, is voor hem overduidelijk.

Net zo goed als het feit dat die hitte de ongelijkheid tussen studenten kan vergroten. “Een student van wie de ouders geld hebben voor een airco is zeker in het voordeel.”

Volgens Van der Linden heeft de hitte een ‘extreem effect op het gedrag’. Met name voor de slaap is de warmte funest: al die nachten tussen de klamme lappen kunnen leiden tot een chronisch slaaptekort. Dat leidt volgens de hersendokter dan weer tot verwarring, focusproblemen en motivatiegebrek.

“In een mate die zeer vergelijkbaar is met het hebben van ADD/ADHD”, zegt Van der Linden. “Dat is dan ook het eerste altijd wat ik uitsluit als ik mensen test op die aandoeningen: of het niet gewoon slaapgebrek is.”

Dommer door hitte

Maar de hoge temperaturen doen ook echt iets met de prestaties, zo bleek uit Harvard-onderzoek uit 2018. Ze maken ‘dommer’.  Het gaat om subtiele veranderingen, zegt Van der Linden, maar toch: er is een ideale temperatuur waarop de hersens het best werken.

Dat zou te maken kunnen hebben met de eiwitten in onze hersenen. “Hoe warmer die zijn, hoe sneller ze denaturaliseren.” Ook komen er door de hitte mogelijk schadelijke stoffen vrij.  Van der Linden noemt een temperatuur van 16 graden als temperatuur waarop onze hersens het best functioneren.

Dat lijkt niet echt haalbaar met de hittegolf waar we nu middenin zitten, dus streek Van der Linden over zijn hart en gaf hij ons zijn allerbeste tips voor studenten. Enkele daarvan zijn nogal verrassend. Zo is het qua slaap het beste niet de wekker te zetten voor het studeren: daarmee onderbreek je mogelijk juist net je slaapcyclus. Als je toevallig net een toets hebt, raadt hij juist aan wel de wekker te zetten. Ook ‘powernaps’ zijn goed.

Ook koude douches zijn een van zijn tips. “De bloedvaten worden gekoeld, waardoor de bloedtoevoer omhooggaat.” 

Van kokoswater tot bètablokkers

Hij heeft ook advies om echt minder hard te zweten. “Met het risico dat studenten nu gelijk naar de apotheek rennen: je kunt de zweetproductie remmen met bètablokkers.” Die gebruiken toneelspelers, chirurgen en mensen die belangrijke speeches moeten houden ook, merkt hij fijntjes op.

Maar of je die nou echt moet gebruiken? Voor dat medicijn heb je een recept van de huisarts nodig. Ook het Trimbos-instituut raadt ze niet gelijk aan: het kan studenten het gevoel geven dat ze alleen nog kunnen presteren met medicijnen. Mentale stressbestendigheid is een stuk beter. Van bètablokkers kun je bovendien duizelig en vermoeid raken.

Enkele ‘onschuldigere middelen’ raadt hij wel aan. Voor vocht: watermeloen eten, en kokoswater drinken, vanwege de mineralen. Voor de concentratie is hij enthousiast over het kruid bacogit. “Nee, daar heb ik geen aandelen in. Ik heb helemaal geen aandelen, maar ik gebruik het zelf ook wel eens.”

Ook L-theanine, dat ook in groene thee zit, kan de concentratie een boost geven. “Dat is ook echt klinisch aangetoond.” Voor het slapengaan is magnesium glycinaat bevorderlijk, zegt hij.

Dat geldt ook voor koffie en de concentratie, maar daar ga je dus juist weer van zweten. “Dus dat is misschien niet zo handig.”

Voor Saxion heeft hij ook nog de nodige tips. Alles potdicht houden bijvoorbeeld, om de lokalen zo koel mogelijk te houden. Overal ventilators neerzetten is ook geen slecht plan. En misschien nog wel het beste: geen toetsen meer na een bepaald tijdstip. “Vroeg beginnen, met een tropenrooster. Dat zou zeker goed zijn.”

Bas3

Bas Klaassen