Jan Bartels 3

Jan Bartels in Opgevallen: “Ik weet zelf ook dat ik het anders doe dan anderen”

In deze aflevering van Opgevallen: Jan Bartels, docent Bedrijfskunde. Naast zijn normale baan als docent, is hij ook militair reservist. Voor hem is dat dé gouden combinatie, de vaardigheden die hij bij defensie opdoet geeft hij mee aan zijn studenten. “Je kan hier op Saxion heel veel leren, maar als je als slimme gast op je kont blijft zitten, gebeurt er niks.”

Bedrijfskunde-studente Marlot Silderhuis draagt Jan Bartels voor. Voor haar is Bartels een goed voorbeeld van een docent die het anders doet. Marlot: “Je merkt dat hij de studenten echt wil aansporen om overal het beste uit te halen, en echt wil motiveren. We hadden een hackathon, toen kwam hij in z’n legeruniform. Ja, dat maakt wel indruk op studenten. Hij had een zaal van honderdtachtig mensen zo stil.”

Wat is er zo leuk aan docent zijn?
“Vroeger dacht ik echt dat ik de wereld ging veranderen. Een aantal jaar geleden kwam ik erachter dat als ik in dit tempo door zou gaan, dat niet ging lukken. Dus toen ben ik m’n doel gaan bijstellen. Als ik studenten iedere keer een klein beetje kan meegeven, dan kunnen we met z’n allen een steentje bijdragen aan het mooier maken van de wereld.

En het mooiste is wat ik er voor terugkrijg: waardering. Ik krijg regelmatig berichtjes op LinkedIn van studenten die me bedanken, dat betekent heel veel voor me. Ik lijk een harde vent, maar van dat soort dingen kan ik heel emotioneel van worden.”

Hoe bent u bij Saxion terecht gekomen?
“Ik merkte drie jaar geleden dat ik in een fase zat waar het altijd overal alleen maar over geld ging. Ironisch, aangezien ik heel m’n leven bij ABN AMRO heb gewerkt. Ik kreeg het besef dat ik daar niet wilde blijven tot m’n pensioen en ging nadenken over wat ik wel wilde doen. Ik vond het altijd al leuk om met jonge gasten te werken, en om voor een groep te staan. Zo kwam de logische keuze om docent te worden.”

Jan Bartels2

Geef acht! Behalve bedrijfskunde-docent is Jan Bartels ook reservist. Zo verscheen hij eens in uniform voor de groep. "Hij had zo honderdtachtig studenten stil."  Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl

Naast het docentschap bent u militair reservist. Waarom eigenlijk?
“Sinds januari zit ik bij defensie. Ik ben hier eigenlijk mee gestart omdat ik niet wist wat ik met mezelf moest in de schoolvakanties. Ik heb teveel energie om een week stil te zitten. Mijn opa zei vroeger altijd: ‘de dienstplicht moet terugkomen’, ik denk dat dit is blijven hangen. Ik ben helemaal niet van het dingen moeten, maar als je werkt bij defensie, moet je natuurlijk een heleboel dingen. Je moet samenwerken en je moet leren omgaan met moeilijke situaties. En dat moeten deze gasten op Saxion ook, daarom is het zo’n goede combinatie voor mij. Kennis alleen gaat je niet door het leven trekken, skills wel. Ik vind dat we daar te weinig rekening mee houden binnen het schoolsysteem.”

Wat doet een militair reservist?
“Eigenlijk alles wat een militair ook doet. De politie vraagt bijvoorbeeld vaak ondersteuning van de militairen voor beveiliging, ik heb laatst bij asielzoekerscentra geholpen. Als de beroepsmilitairen of arrestatieteams gaan trainen, spelen we oefenvijand. En verder veel trainen. Ook echt schieten met geweren, maar dit was minder leuk dan ik had verwacht. Het is en blijft een moordwapen.”

En dus staat u blijkbaar wel eens in uw legerpak voor de klas. Is dat uw manier van lesgeven, met veel discipline?
“Nee, totaal niet. Ik heb niet echt een traditionele aanpak, ik weet zelf ook wel dat ik het anders doe dan anderen. Ik vind het echt belangrijk om studenten te motiveren. Je kan hier op Saxion heel veel leren, maar als je als slimme gast op je kont blijft zitten, gebeurt er niks. Ik zeg soms wel confronterende dingen, maar dit is alleen voor hun eigen bestwil. Ik doe juist alles wat niet mag, dat vind ik het mooiste.”

Op­­ge­­val­len

Welke docent maakt voor jou het verschil, gaat door waar anderen ophouden of doet precies wat anderen juist niet doen?

In Opgevallen dragen studenten, studieverenigingen of medewerkers zelf docenten aan die zij heel bijzonder vinden. Wij vragen ze vervolgens het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Waarom doen ze dingen anders? Wat drijft ze? Hoe ziet hun privéleven eruit? 

Heb je ook een docent die je is opgevallen? Mail ons dan via saxnow@saxion.nl 

Jan Bartels1

"Als je werkt bij defensie moet je leren samenwerken en je moet leren omgaan met moeilijke situaties. En dat moeten deze gasten op Saxion ook, daarom is het zo’n goede combinatie voor mij." Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl

Linde Verschoor 1.jpg

Linde Verschoor

Gerelateerde artikelen

Frank Braamhaar in Opgevallen: “Ik hoop niet dat ze mijn stoel gaan versieren”

In deze aflevering van Opgevallen: Frank Braamhaar (37). ‘Met sportieve groet’, dat is hoe de Sportmarketing-docent zijn mails afsluit. Al bijna tien jaar geeft hij les bij de academie School of Commerce & Entrepreneurship (SCE), waar hij inmiddels een heleboel fans heeft verzameld. Vanuit de academie werd hij genomineerd voor de Docent van het Jaar-verkiezing. “Het is toch vreemd, je wint een competitie waar je jezelf niet voor hebt opgegeven.”

Mark Spanjer in Opgevallen: “Lesgeven is een optreden voor mij”

In deze aflevering van Opgevallen: Mark Spanjer (57), docent Archeologie. Al bijna zestien jaar loopt hij rond in de gangen van Saxion Deventer, waar hij niet te missen valt. Grote man, grijs haar: dat is hoe hij zichzelf omschrijft. Verhalen vertellen doet hij het liefst, en dan met de studenten als publiek. “Ik probeer het spannend te maken.”

Esther Zanderink1

Esther Zanderink in Opgevallen: “Als je niet jezelf bent loopt je les gegarandeerd in de soep”

In deze aflevering van Opgevallen: Esther Zanderink (29), docente op de Pabo. Zanderink geeft het vak natuur en techniek en is stage- en afstudeerbegeleider en studiecoach. Daardoor komt ze met veel studenten in contact. Haar behulpzaamheid maakt haar populair. “Ik zie ze in het eerste jaar binnenkomen als onzekere puber, en in het laatste jaar als volwassen leerkracht de deur uitgaan.”