In deze aflevering van Opgevallen: Jan Bartels, docent Bedrijfskunde. Naast zijn normale baan als docent, is hij ook militair reservist. Voor hem is dat dé gouden combinatie, de vaardigheden die hij bij defensie opdoet geeft hij mee aan zijn studenten. “Je kan hier op Saxion heel veel leren, maar als je als slimme gast op je kont blijft zitten, gebeurt er niks.”
Bedrijfskunde-studente Marlot Silderhuis draagt Jan Bartels voor. Voor haar is Bartels een goed voorbeeld van een docent die het anders doet. Marlot: “Je merkt dat hij de studenten echt wil aansporen om overal het beste uit te halen, en echt wil motiveren. We hadden een hackathon, toen kwam hij in z’n legeruniform. Ja, dat maakt wel indruk op studenten. Hij had een zaal van honderdtachtig mensen zo stil.”
Wat is er zo leuk aan docent zijn?
“Vroeger dacht ik echt dat ik de wereld ging veranderen. Een aantal jaar geleden kwam ik erachter dat als ik in dit tempo door zou gaan, dat niet ging lukken. Dus toen ben ik m’n doel gaan bijstellen. Als ik studenten iedere keer een klein beetje kan meegeven, dan kunnen we met z’n allen een steentje bijdragen aan het mooier maken van de wereld.
En het mooiste is wat ik er voor terugkrijg: waardering. Ik krijg regelmatig berichtjes op LinkedIn van studenten die me bedanken, dat betekent heel veel voor me. Ik lijk een harde vent, maar van dat soort dingen kan ik heel emotioneel van worden.”
Hoe bent u bij Saxion terecht gekomen?
“Ik merkte drie jaar geleden dat ik in een fase zat waar het altijd overal alleen maar over geld ging. Ironisch, aangezien ik heel m’n leven bij ABN AMRO heb gewerkt. Ik kreeg het besef dat ik daar niet wilde blijven tot m’n pensioen en ging nadenken over wat ik wel wilde doen. Ik vond het altijd al leuk om met jonge gasten te werken, en om voor een groep te staan. Zo kwam de logische keuze om docent te worden.”

Geef acht! Behalve bedrijfskunde-docent is Jan Bartels ook reservist. Zo verscheen hij eens in uniform voor de groep. "Hij had zo honderdtachtig studenten stil." Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl
Naast het docentschap bent u militair reservist. Waarom eigenlijk?
“Sinds januari zit ik bij defensie. Ik ben hier eigenlijk mee gestart omdat ik niet wist wat ik met mezelf moest in de schoolvakanties. Ik heb teveel energie om een week stil te zitten. Mijn opa zei vroeger altijd: ‘de dienstplicht moet terugkomen’, ik denk dat dit is blijven hangen. Ik ben helemaal niet van het dingen moeten, maar als je werkt bij defensie, moet je natuurlijk een heleboel dingen. Je moet samenwerken en je moet leren omgaan met moeilijke situaties. En dat moeten deze gasten op Saxion ook, daarom is het zo’n goede combinatie voor mij. Kennis alleen gaat je niet door het leven trekken, skills wel. Ik vind dat we daar te weinig rekening mee houden binnen het schoolsysteem.”
Wat doet een militair reservist?
“Eigenlijk alles wat een militair ook doet. De politie vraagt bijvoorbeeld vaak ondersteuning van de militairen voor beveiliging, ik heb laatst bij asielzoekerscentra geholpen. Als de beroepsmilitairen of arrestatieteams gaan trainen, spelen we oefenvijand. En verder veel trainen. Ook echt schieten met geweren, maar dit was minder leuk dan ik had verwacht. Het is en blijft een moordwapen.”
En dus staat u blijkbaar wel eens in uw legerpak voor de klas. Is dat uw manier van lesgeven, met veel discipline?
“Nee, totaal niet. Ik heb niet echt een traditionele aanpak, ik weet zelf ook wel dat ik het anders doe dan anderen. Ik vind het echt belangrijk om studenten te motiveren. Je kan hier op Saxion heel veel leren, maar als je als slimme gast op je kont blijft zitten, gebeurt er niks. Ik zeg soms wel confronterende dingen, maar dit is alleen voor hun eigen bestwil. Ik doe juist alles wat niet mag, dat vind ik het mooiste.”
Opgevallen
Welke docent maakt voor jou het verschil, gaat door waar anderen ophouden of doet precies wat anderen juist niet doen?
In Opgevallen dragen studenten, studieverenigingen of medewerkers zelf docenten aan die zij heel bijzonder vinden. Wij vragen ze vervolgens het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Waarom doen ze dingen anders? Wat drijft ze? Hoe ziet hun privéleven eruit?
Heb je ook een docent die je is opgevallen? Mail ons dan via [email protected]

"Als je werkt bij defensie moet je leren samenwerken en je moet leren omgaan met moeilijke situaties. En dat moeten deze gasten op Saxion ook, daarom is het zo’n goede combinatie voor mij." Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Anouk Rösken in Opgevallen: “Studenten mogen mij altijd appen, zo van: hey yo, ik loop hier tegenaan”
In deze aflevering van Opgevallen: Anouk Rösken (35), docente aan de opleiding Toegepaste Psychologie. Als voormalig jeugdhulpverlener kwam ze tien jaar lang ‘echt van alles’ tegen, dus schrikt ze niet zo snel van de kwetsbaarheden en problemen van studenten. Integendeel. “Sommige studenten maken echt een diepe indruk op me. Ik leer van hen en zij van mij.”
Tjeerd Bollmann in Opgevallen: “Ik zeg tegen de student: vertrouw mij maar”
In deze aflevering van Opgevallen: Tjeerd Bollmann, docent aan de masteropleiding Applied Nanotechnology. In zijn lessen maakt hij begrijpelijk wat voor velen als heel erg moeilijk geldt. Dat doet hij ook in dit interview, waarin hij ons als een volleerd berggids over ‘de berg der domheid’ en door de ‘vallei van wanhoop’ helpt.
Corrie Hemkes (en Kermit de Kikker) in Opgevallen: “We hebben een heel bijzonder vak”
In deze aflevering van Opgevallen: Corrie Hemkes (63), docente Communicatie bij de academie Business Building & Technology (BBT). Ook aanwezig: haar hulp Kermit de Kikker (onbetaald, leeftijd onbekend). Waar die groene assistent veel zegt over de humor én lesopvattingen van Hemkes, blijkt ze bovenal een betrokken, enthousiaste én kritische docent. “Ik hoop toch wel dat het onderwijs in onze organisatie centraal blijft staan.”