sterre Liedewij header

Kassameisje en CB-studente Sterre trekt op TikTok miljoenen views aan de lopende band

Ooit vond eerstejaars Creative Business Sterre Liedewij het nog ongemakkelijk om te filmen achter de kassa. Daar is weinig van over; ze staat nu bekend als het Jumbo-meisje op TikTok, en harkte daar met haar kassavideo’s 180.000 volgers binnen. De populairste exemplaren worden miljoenen keren bekeken, maar toch blijft ze haar plicht trouw. “Het werk achter de kassa blijft prioriteit nummer één. Als er geen tijd is om te filmen, gebeurt dat ook gewoon niet.”

Het verhaal van de 20-jarige Sterre uit Amersfoort leest als een kinderboek, maar dan wel eentje uit 2023, met een hoofdrol voor TikTok. Toen de eerstejaars CB-studente op kamers ging in Enschede, zocht ze, zoals zoveel studenten, een bijbaan. Zo gezegd, zo gedaan, en ze eindigde, ook zoals zoveel studenten, achter de kassa van de supermarkt. Maar daar, achter de lopende band, neemt dit verhaal een afslag.

“Een maandje later begon ik met het opnemen van TikToks. Vooral omdat ik wilde laten zien hoe grappig het werk als kassière is”, zegt ze er zelf over.

Juist omdat de Jumbo waar ze werkt in een wat grimmig hoekje van Enschede zit, wilde zij een andere kant laten zien. Op TikTok in dit geval, met de camera op haar en de kassa gericht. “In het begin was het erg ongemakkelijk om de camera erbij te pakken.”

Inmiddels heeft ze meer dan 180.000 volgers, meer dan vier miljoen likes, en haar populairste video werd meer dan 3,3 miljoen keer bekeken. Ze heeft zelf het gevoel dat haar video’s zo goed scoren, omdat ze herkenbaar zijn. “Niet alleen voor de klant, maar vooral voor de mensen die zelf als kassière of klantenservice-medewerker werken of hebben gewerkt.”

De camera staat soms twee uur lang aan, maar als er niets leuks tussen zit, post ze niks. Het is dus niet zo dat er veel druk op zit, zegt ze. “In het begin had ik wel het gevoel dat ik elke werkdag een video moest plaatsen, maar nu streef ik naar één TikTok per anderhalve week.”

En de Jumbo? Die wist in eerste instantie van niks, maar dat duurde niet lang. Na een aantal video’s werd er door haar collega’s al even over gesproken, en niet veel later werd Sterre opgeroepen: ze mocht langskomen bij de baas.

SterreLiedewij-6.jpg

Foto's: Tijmen Bartels

Ontslagen?

Dat was wel even schrikken. “‘Toen dacht ik direct dat ik ontslagen zou worden, Maar het was juist precies andersom. “Ze waren juist superpositief. Zolang ik alles maar netjes houd, is alles oké.”

Inmiddels wordt ze zelfs in het echte leven herkend, zelfs in de uithoeken van Nederland. De allereerste keer dat iemand om een foto vroeg, was ze in Limburg op een rommelmarkt, daar vroeg een klein meisje om een foto. “Toen besefte ik wel dat ik veel mensen bereik met mijn video’s.”  

Achter de kassa merkt ze dat mensen soms haar naam weten. “Dan zeggen ze ‘Hey, jij bent Sterre van die TikToks’ en niet ‘Hey, jij bent toch dat Jumbo meisje’. Dat eerste vind ik wel erg fijn, want dan weten ze mijn eigen naam.” Toch is haar eigen doel vooral ‘gewoon plezier’ maken. “Dat ik mensen kan vermaken met iets wat ik leuk vind, is superfijn.”

Qua content is de Jumbo-video haar handelsmerk, in zekere zin is dat een soort keurslijf. Ze kan bijvoorbeeld geen interne zaken bespreken op TikTok. “En ik kijk vaak naar opties voor andere video’s, maar je merkt toch wel dat de Jumbo- gerelateerde video’s veel beter worden bekeken.”

Dromen heeft ze nog genoeg. En er is contact over samenwerkingen met de supermarktreus, dus misschien komen die nog wel uit. “Ik heb altijd al gezegd dat het me leuk lijkt om in een Jumbo-reclame te komen als kassameisje. Ik denk dat mijn generatie mij misschien wel ziet als hét gezicht van de Jumbo.” 

Maar ondanks al die dromen, miljoenen views, evenveel likes, en honderdduizenden volgers ten spijt, ligt haar prioriteit nog altijd bij de lopende band en de klant. “Mijn werk blijft mijn werk. Als er geen tijd is om te filmen, dan gebeurt dat gewoon niet.”

Pip ten Velde Linkedin.jpeg

Pip ten Velde