Docente communicatie en studiecoach Femke Welink (SFIB) deed mee aan de online serie De Dwarsligger, een wel heel regionale versie van het bekende ‘Wie is de Mol?’ Alle kandidaten komen uit Enter, waar ruim 7.800 mensen wonen. De serie is door duizenden mensen bekeken. Welink: “Met De Dwarsligger is heel Twente op de kaart gezet.”
In het spel, dat sterk lijkt op het programma Wie is de Mol?, was Welink niet alleen deelnemer, ze kreeg ook de rol van Dwarsligger. Zij moest tijdens de spellen zorgen dat er zo min mogelijk geld in het laatje kwam. Dit natuurlijk zonder op te vallen. “Het was intensief. Ik moest constant op mijn woorden letten.” Wat het niet makkelijker maakte voor Welink, was dat ze kandidaten natuurlijk al kende uit het dorp. “Met Marieke, een van de kandidaten, geef ik volleybaltraining, naar haar toe moest ik echt goed acteren.”
De Dwarsligger?
In de serie spelen verschillende kandidaten uit Enter spellen om geld te verdienen voor het goede doel. Één deelnemer, de Dwarsligger, probeert ondertussen de boel te saboteren door geld uit de pot te spelen. De volledige serie is gemaakt door vrijwilligers, waaronder een aantal Creative Business-studenten. De winnaar mag bepalen aan welk goede doel het geld uit de pot geschonken mag worden. Het geld dat door De Dwarsligger uit de pot is gespeeld wordt verdeeld over verschillende goede doelen. De vijf afleveringen zijn te zien op het Youtube-kanaal van EDlive, TwenteTV en de website van De Dwarsligger. De finale was op 19 december live te volgen.
Hoewel ze zichzelf niet als een goede leugenaar ziet, werd ze uit de acht kandidaten gekozen om De Dwarsligger te zijn. “Ik denk altijd dat mensen het meteen aan mij kunnen zien als ik lieg.” Welink wist met haar acteerkunsten veel kijkers om de tuin te leiden.
Zelfs de twee finalisten wist ze tot het einde te overtuigen van haar onschuld. De overige twee finalisten hadden namelijk elkaar als verdachte. Doordat Marco Nijmeijer meer vragen goed had, werd hij de winnaar. De verliezer is mede-volleybaltrainster Marieke Maatman. Welink wist 1.670 euro uit de pot te spelen, waardoor Nijmeijer een bedrag van 1.180 aan zijn gekozen goede doel mocht schenken.
Welink heeft niet alleen haar dorpsgenoten beter leren kennen, ook Twente kent ze nu een stuk beter. “Met de opnames zijn we door heel Twente geweest, ook plekken waar ik nog geen beeld van had. Ze hebben hiermee de regio goed op de kaart gezet.”
Liegen tegen de kinderen
De opnames vonden in het voorjaar plaats, waardoor Welink haar deelname nog een tijd voor zich moest houden. “Ik merkte toen hoe graag ik klets. Ik wilde iedereen meenemen in mijn enthousiasme, maar dat kon nog niet.” Het ergste vond Welink om te liegen tegen haar kinderen. “Voor de opnames moest ik thuis een smoesje verzinnen waarom ik er een paar dagen niet was. Mijn zoon vroeg op een gegeven moment zelfs of ik ruzie had met papa.”
Toen de afleveringen eindelijk online kwamen, kon ze het aan iedereen vertellen. “Ik kreeg heel veel enthousiaste reacties. Eigenlijk ben Ik nu een soort van BE’er, bekende Enternaar.”
Foto's: Hans Hodes
Er kwam in aanloop van de afleveringen ook onzekerheid bij Welink. “Ik begon te denken over hoe ik op beeld over zou komen. Ik dacht ook: wat als studenten dit gaan zien.” Toen ze eindelijk zelf de afleveringen kon zien, verdween dit gevoel. “Nu ben ik zo trots. De opnames zijn heel professioneel en ik ben echt trots op iedereen die hieraan heeft meegewerkt.”
Tijdens de uitslag in de live-uitzending was het hoge woord er eindelijk uit. Dat maakte tranen los bij Welink. “Helemaal niet van verdriet hoor, alle spanning en opluchting kwam er opeens uit. Ik kwam het podium op en toen zag ik mijn kinderen in het publiek zitten. Die zie ik dan denken; dat is mijn mama. Toen voelde ik mij heel trots.”
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”