Vijftien jaar geleden begon Saskia Versloot (53) als docent op Saxion bij HBO-ICT, na een korte break in coronatijd is ze terug als deeltijddocent bij de opleiding Ad Management. Hier wordt ze geprezen voor haar manier van lesgeven, waardoor ze de nominatie voor de Docent van het Jaar-verkiezing te pakken heeft. “Ze werkt vanuit haar hart.”
Eerlijk, humor, vernieuwend, begrip en kwetsbaar: een aantal termen uit het juryrapport die studenten gebruiken om Versloot en haar manier van lesgeven te omschrijven. Quotes uit het rapport van studenten luiden: ‘Saskia straalt een serene rust uit en ademt een sfeer van vertrouwen en zekerheid’ en ‘ze werkt vanuit haar hart’. In haar eigen aangeleverde motivatie heeft ze het over de mogelijkheid om fouten maken, want dat is volgens haar de beste manier om te leren. Ze geeft les bij de associate degree Management en is daarnaast studiecoach en opleidings- en afstudeercoördinator.
Je bent in coronatijd weggegaan bij Saxion, maar toch weer teruggekomen. Waarom?
“Ik gaf les bij de voltijd opleiding HBO-ICT, dat heb ik bijna elf jaar gedaan. Toen was ik de uitdaging een beetje kwijt. Ik wilde buiten het onderwijs kijken, of ik daar ook nog kon functioneren. Dat kon ik wel, maar het was grappig om te ontdekken dat ik het onderwijs miste. Toen ben ik teruggekomen bij Saxion maar dan als deeltijddocent, wat me veel meer ligt.”

Foto's: Marlene Mahn
Wat is er zo leuk aan het zijn van deeltijddocent?
“Ik heb veel respect voor deeltijdstudenten. Ze combineren werk, een sociaal leven, eventueel een gezin en dan ook nog een studie. Mensen denken bij deeltijd vaak dat het alleen maar oude mensen zijn, maar het is een hele gevarieerde groep studenten. Er zijn ook steeds meer jongeren die graag willen werken en daarnaast studeren. Anderen hebben al heel lang niet op school gezeten en dan is het soms best een uitdaging. Het leukste is dat ze het geleerde in onze lessen direct kunnen toepassen in de praktijk, binnen hun werk. Zo werkt de een bij de politie en de ander bij de Lidl.”
Je manier van lesgeven wordt gewaardeerd. Hoe denk je dat dit komt?
“Deeltijd is meer coachen dan lesgeven. Ik noem mezelf ook wel eens onderwijsregisseur. Naast docent ben ik ook studiecoach dus ik krijg veel persoonlijke verhalen en problemen te horen, en daar wil ik altijd graag bij helpen. Iemand zei een keer tegen mij: ‘Blijkbaar straal jij uit dat mensen hun verhaal bij jou kwijtkunnen.’ Dat klopt ook echt, want laatst toen ik bij de kapper kwam kreeg ik ook een heel verhaal over me heen.
Ik deel veel eigen ervaringen in de lessen. De studenten ervaren hoe moeilijk het is om gezinsleven te combineren met werk en school, dan vertel ik over mijn eigen situatie: het leven met pubers. Maar ook werkervaring, hoe ik bijvoorbeeld een collega had waar ik moeilijk mee kon samenwerken, en hoe we dat toen hebben opgelost. Ik probeer aan alle situaties die ik herken iets te koppelen.”

En nu ben je genomineerd voor ‘Docent van het Jaar’. Hoe voel je je daarbij?
“Ik was echt flabbergasted toen ik erachter kwam. Ik denk dat ik ging blozen. Ik heb heel veel complimenten gekregen van collega’s, en het leukste vond ik om te lezen wat alle studenten hadden ingestuurd naar de jury. Voor mij gaat het ook echt om de studenten namelijk. Ook vind ik het mooi dat ik juist als deeltijddocent voor een associate degree ben genomineerd, zodat er ook meer aandacht voor komt. Deeltijdopleidingen worden steeds populairder en er komen steeds meer deeltijdstudenten.”
Stel je voor: je wint. Wat zou je met dat bedrag van 25 duizend euro doen?
“Daar heb ik eigenlijk nog niet echt over nagedacht. Ik bekijk het altijd stapje voor stapje. Maar mijn missie is om docenten die lesgeven in het deeltijd onderwijs verder te brengen. Ik wil een ambassadeur worden voor het deeltijdonderwijs. Docenten binnen Saxion worden nogal losgelaten, dus ik zou bijvoorbeeld trainingen willen aanbieden voor hen. Niet van: ‘je doet het fout’, maar meer om het nog beter te laten gaan. Zodat het onderwijs voor de student nog beter wordt.”
Docent van het Jaar?
De Docent van het Jaar-verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Het doel is om inspirerend en goed docentschap in het hoger onderwijs in het zonnetje te zetten. De winnaar ontvangt een beurs van 25 duizend euro voor onderwijsverbetering.
Gerelateerde artikelen
SaxNow wint prijs met column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar; én krijgt aanmoediging
De column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar kreeg donderdag een gedeelde derde prijs bij de Kring Awards. “Heerlijke column, creatief, satirisch en (tijd)geestig, waarin de auteur bezuinigingen op een cabareteske wijze bespreekt en – geïnspireerd door andere branches – filosofeert over nieuwe inkomstenbronnen voor zijn hogeschool”, aldus het juryrapport.
Nieuwe stek voor ‘De Tulp’: kolossaal kunstwerk moet in Den Helder weer tot bloei komen
‘De Tulp’ krijgt een nieuwe stek. Saxion schenkt het megakunstwerk dat sinds 1996 voor het gebouw in Deventer staat aan De Nollen, een kunstlandschap in Den Helder dat beheerd wordt door de zoons van de overleden maker. Het werk stond de plannen voor de entree aan de stadskant van het gebouw in de weg.
Het lijden van langstuderende studenten ging ze aan het hart, dus begonnen docenten Corrie en Egbert-Jan een klasje dat geen klas is
A-systemisch, noemen docenten Egbert-Jan Pasman en Corrie Hemkes de aanpak die ze bedachten voor langstudeerders van Civiele Techniek. Lokalen regelen ze zelf voor hun klasje, dat eigenlijk geen klas is. Ze voelen zich verantwoordelijk. “We zien het menselijk leed dat hierachter schuil gaat.”