Docent Human Resource Management Ben van Veen maakt kans op de titel ‘Docent van het Jaar’ 2025. Dertien jaar geleden had hij nooit verwacht ooit voor de klas te staan, maar hij rolde erin. Nu staat hij als een soort real-life Mees Kees voor de klas. Zijn lessen zitten vol humor en Gen-Z-woordgebruik. “Een saaie docent is het ergste wat er is als je naar school moet.”
In het bericht over zijn nominatie worden de complimenten niet geschuwd. Zo wordt Van Veen (48) omschreven als een ‘veelzijdige docent met expertise op verschillende HRM-gebieden.’
Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe modules en het ‘aanjagen van samen leren’. Zowel studenten als de jury zeggen over hem dat hij vernieuwend lesgeeft en persoonlijk betrokken is. Mooie woorden, maar hoe geeft hij ze in de praktijk vorm?
Creatief en vernieuwend zijn voor de klas, hoe doe je dat?
“Mijn inspiratiebron is Mees Kees. Ik keek die serie met mijn kinderen en ik dacht; ‘hoe mooi dat in die klas alles mag.’ Ik vind humor belangrijk en zo zorg ik ook dat studenten bij de les blijven. Dan gebruik ik bijvoorbeeld teksten uit rapliedjes of een quote van een influencer die viraal gaat op TikTok. Ik heb vier dochters, dus van hun leer ik wat er speelt.”
Hoe zorg je dat studenten wél de lesstof meekrijgen?
“Ik laat ze hard werken voor goede cijfers. Ik leg de lat hoog, want dan kunnen ze hun hoofd ook niet stoten. Studenten komen binnen met bepaalde verwachtingen van zichzelf, maar die kloppen vaak niet. Ze hebben onzekerheid ontwikkeld door slechte ervaringen in het onderwijs en dan gaan ze in die negativiteit geloven. Tot ze inzien dat ze veel meer kunnen dan ze denken, doordat ze die doelen wél halen. Dan zie ik ze weer vertrouwen krijgen.”
Kan elke student deze aanpak waarderen?
“Nee, zeker niet. Ik gebruik dan altijd het voorbeeld dat ze in de kroeg ook niet akkoord gaan met de eerste beste persoon die langsloopt, daar werken ze ook voor het beste wat er is. Maar dan grappen ze dat dat niet hetzelfde is.”

Foto's: Marlene Mahn
Wat in het juryrapport en van studenten terugkomt, is dat je een persoonlijk betrokken persoon bent, hoe ziet dat eruit?
“Ik zorg ervoor dat studenten het naar hun zin hebben als ze op school zijn. Er zijn studenten die liever niet thuis zijn, dan wil ik dat school wel een fijne plek voor hen is. En studenten kunnen mij bijna altijd bereiken, 24/7. Als er iets speelt of ze komen ergens niet uit, dan mogen ze mij altijd en berichtje sturen. Ik probeer dan zo snel mogelijk te reageren.”
Is dat vol te houden, 24/7 bereikbaar zijn?
“Ik zie het als mijn taak er voor de studenten te zijn. Ze betalen een smak geld voor onderwijs, dus dan mogen ze wat verwachten, maar ik ga daarin misschien wel ver. Mijn vrouw denkt soms ook ‘met wie is hij nu weer aan het appen.’ Wat helpt is dat het voor mij niet voelt als werken.”
Waar heb je geleerd op deze manier les te geven?
“Nou, ik had eigenlijk nooit verwacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ongeveer dertien jaar geleden vroeg een stagebegeleider van een stagiaire of ik een keer een gastcollege wilde geven op Saxion, zo is het balletje gaan rollen. Ik heb altijd iets met Human Resource Management gedaan, dus ik heb geen Pabo gevolgd bijvoorbeeld. Ik geef les vanuit mijn intuïtie en dat werkt blijkbaar. Door de master Leren en Innoveren ben ik mij bewuster geworden van de manier waarop ik lesgeef, dat kan ik nu nog beter inzetten.”
En hoe kijk je nu naar het docentschap en ook nog een nominatie voor beste docent van het jaar?
“Ik ben rete-enthousiast over mijn vak en zou niks anders meer willen doen. Ik vind de nominatie ook fantastisch, echt geweldig. Ik moest mijzelf een paar keer knijpen toen ik het zag. En ik ben iemand die nu ook gewoon die prijs wil winnen.”
Docent van het Jaar 2025
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) organiseert dit jaar voor de 10e keer de landelijke Docent van Het Jaar-verkiezing. Doel is om inspirerend en goed docentschap in het hoger onderwijs in het zonnetje te zetten. De finale is in het Muntgebouw in Utrecht, de prijs wordt traditioneel uitgereikt door de Minister van Onderwijs. Er valt een behoorlijke beurs te winnen, namelijk 25.000 euro voor onderwijsverbetering.
Hoger onderwijsinstellingen kunnen voor de prijs zelf docenten aandragen. Daar kiest een jury een selectie aan kandidaten uit, die op gesprek mogen komen. Daarna volgt een tweede selctie en uiteindelijk wordt tijdens de finaledag in Utrecht een winnaar gekozen. De docenten geven dan in het Muntgebouw een toegankelijk collegepraatje over hun vakgebied.
Gerelateerde artikelen
Saxion moet miljoenen meer bezuinigen dan voorspeld en gaat snijden in aantal diensten en academies
Saxion moet miljoenen meer bezuinigen dan eerder verwacht. De studentaantallen dalen harder dan voorspeld. Dat komt vooral door tegenvallende instroom in de voltijdsbachelor, waar de krimp een stuk groter is dan verwacht op basis van landelijke en demografische ontwikkelingen. De beoogde groei in Apeldoorn is naar beneden bijgesteld. De verdere bezuinigingen betekenen meer maatregelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is een andere organisatiestructuur. “Het aantal diensten en academies zal minder worden dan we nu hebben.”
Saxion en de UT openen samen het academisch jaar; rapper gezocht
Saxion opent op 1 september het academisch schooljaar samen met de Universiteit Twente. Reden is 700-jarig bestaan van Enschede. Bijzonder: Saxion zoekt een rapper voor het evenement.
SaxNow wint prijs met column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar; én krijgt aanmoediging
De column ‘Neveninkomsten’ van Frank Futselaar kreeg donderdag een gedeelde derde prijs bij de Kring Awards. “Heerlijke column, creatief, satirisch en (tijd)geestig, waarin de auteur bezuinigingen op een cabareteske wijze bespreekt en – geïnspireerd door andere branches – filosofeert over nieuwe inkomstenbronnen voor zijn hogeschool”, aldus het juryrapport.