Wordt het je teveel of te veel? Is ten slotte hetzelfde als tenslotte? En hoe zit het met ten allen tijden, of te alle tijden — nee, wacht — te allen tijde? De taalvaardigheid van studenten gaat achteruit, en we hebben sommige fouten niet eens meer door. Of wel, maar dan knijpen we een (pijnlijk) oogje dicht.
Ik ben een taalfanaat. Al sinds mijn eerste gelezen letter geweest. (Dat wil niet zeggen dat ik foutloos ben, maar daar streef ik wel naar.) Ik snap goed dat het voor een ander moeilijk te begrijpen is hoe iemand als ik plezier haalt uit schrijven. Cijfers liggen mij dan weer niet goed, en ik bewijs mijn medemens dan ook een dienst door vooral niet in de bouw of chemie te gaan werken.
Ik knijp geregeld een oogje dicht bij een taalfout, uit angst om als irritante verbeteraar te worden gezien. Wel klinkt er af en toe ‘oei!’ in gedachten. Tegenwoordig lees ik bijvoorbeeld veel over studenten die opzoek zijn naar een afstudeeropdracht, en op LinkedIn verschijnen berichten over wat er zoal gebeurd in andermans studiejaar. Auw.
Zoals verwacht geeft Microsoft Word me nu met een blauwe, dubbele streep aan dat ik nog eens naar gebeurd moet kijken; opzoek keurt het programma gewoon goed. Niet zo gek dus dat zulke fouten voorkomen, als ze zelfs niet altijd door de spellingscontrole worden opgepikt. En terwijl je druk je appje formuleert heeft AutoCorrectie onopgemerkt al van alles verbeterd. Daar hoef je dus niet meer bij stil te staan. Sorry, Word: ten aanzien van AutoCorrectie zullen we moeten accepteren dat we het met elkaar oneens zijn.
Taal verandert bovendien voortdurend. Nieuwe straat- en spreektaal baant zich een weg naar het schrift en vanuit buitenlandse vocabulaires wordt ook het een en ander overgenomen. Wat ooit helemaal fout werd gerekend kan plots correct Nederlands zijn, of iets ertussenin — hoewel groter als stiekem nog steeds een beetje pijn doet...
Dit verhaal kan ook worden omgedraaid. Waar de oudere generatie de woordenschat van jongere generaties beschouwt als krimpend, begrijpen zij op hun beurt niet wat een bruine fruitschaal of grondpizza is. (En waar was nou ook alweer dat leuke filmpje te vinden? TikTak? TokTok?) Blijkbaar is jongerentaal een echt iets en wordt onze taalvariatie een sociolect genoemd. Klinkt eigenlijk nog best fancy. En ach: ouderen begrijpen ons misschien niet altijd, maar wij jongeren onszelf ook niet.
Uiteindelijk proberen we allemaal onze gedachten zo goed en begrijpelijk mogelijk in zinnen om te zetten. En of het nou om een appje of scriptie gaat: fouten maken mag. Binnen het hbo wel slechts drie keer per kantje, maar laten we deze positieve afsluiting nou niet bederven. Een tekst laten nakijken door een ander is overigens altijd sterk aan te bevelen. Trakteer diegene vervolgens op een bruine fruitschaal en het is een deal. Of overeenkomst.
Dank, Bas, voor het redigeren van deze column!
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.