Het nieuwe alcoholpreventiebeleid laat ruimte voor drank tijdens evenementen en in horecagelegenheden, en dat is een gemiste kans. Dat schrijft hoofddocent/onderzoeker Verpleegkunde Helen Meijrink in deze ingezonden opinie. “De organisatie laat het helaas na om moedig afstand te nemen van ongezonde culturele tradities.”
Way back, toen ik 1997 op Saxion mijn opleiding tot verpleegkundige bij Saxion begon, was er een gebied in de kantine waar je mocht roken. Rondom het gebouw en bij sommige docenten op de kamer werd er flink wat afgepaft. Nu mag er niet meer in en rondom het gebouw gerookt worden. Een goede zaak zullen velen met mij (in de huidige tijd) denken.
Echter, geen alcohol in en rondom het gebouw is voor Saxion blijkbaar nog een brug te ver, blijkt uit het recent gepresenteerde alcoholpreventiebeleid. In dit beleid richt Saxion zich op het terugdringen van problematisch alcoholgebruik onder studenten. Hoe ze dat gaan doen? Door alcoholgebruik toe te staan tijdens evenementen en in horecagelegenheden binnen Saxion. De studieverenigingen krijgen een uitzondering; bij hen mag er na 16 uur (licht) alcoholische dranken worden genuttigd.
Het drinken van alcohol in deze ruimtes wordt gedoogd, zo valt er te lezen in het bericht geplaatst op MijnSaxion. Met dit beleid roept Saxion op tot medewerking om een veilige en gezonde omgeving te creëren voor iedereen bij Saxion en samen te werken aan een verantwoord alcoholbeleid.
Alcoholische cadeau-box
Uit promotieonderzoek van Jolien Dopmeijer blijkt dat negentig procent van de studenten volgens de standaardnormen een risicodrinker is, en dat komt voor al door het binge-drinken, waarbij er binnen korte tijd vier of vijf glazen worden gedronken. Uit haar onderzoek blijkt dat twintig procent van de studenten echt een probleemdrinker is. Zij lopen het risico een drankverslaving te ontwikkelen.
Met dit in gedachten voelt Saxion ook geen schaamte om onze afgestudeerden een alcoholische cadeau-box aan te bieden bij de diplomering, zodat zij thuis het feestje nog voort kunnen zetten (want zonder geen alcohol geen feestje?). Natuurlijk is er ook keuze voor een non-alcoholische box. Maar die is minder in trek, weet ik uit persoonlijke ervaring.
Ook moeten er medewerkers bij Saxion zijn die een lastige relatie met alcohol hebben, maar cijfers hierover zijn niet bekend. Volgens het Trimbos Instituut drinkt ruim één op de vijftien volwassen Nederlanders overmatig en is 8,3% een zware drinker. Wanneer we even rekenen met 3051 medewerkers volgens het jaarverslag uit 2021, werken er bij Saxion bijna tweehonderd mensen die overmatig drinken en 253 mensen die een zware drinker zijn.
Ook typerend: gastdocenten krijgen als attentie vaak een fles wijn. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen hoe pijnlijk het was toen een gastdocent over zijn verslavingsverleden kwam vertellen en hij een fles wijn als attentie kreeg.
Gezellig
Wanneer ik collega’s hierover spreek krijg ik vaak de standaardreacties: het is toch gezellig, jij hebt er geen last van, ik bepaal zelf of ik alcohol drink, mijn ‘baas’ bepaalt niet of ik wel of geen alcohol drink. Maar zijn dit niet juist opmerkingen die de cultuur binnen het hbo kenmerken? Verslavingsonderzoeker Rob Bovens geeft aan dat het hoger onderwijs bol staat van de tradities.
Was het niet echt een alcoholpreventiebeleid geweest als Saxion verantwoordelijkheid had genomen en zegt: ‘Met het belastinggeld van de hardwerkende burgers verschaffen wij geen alcohol meer aan onze studenten, docenten en gastdocenten’. Het is geen eerste levensbehoefte en het past niet bij een organisatie die positieve gezondheid hoog in het vaandel heeft. Met een alcoholpreventiebeleid dat het drinken en schenken van alcohol binnen de hogeschool toestaat, laat de organisatie het helaas na om moedig afstand te nemen van ongezonde culturele tradities.
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.