Op de middelbare school hoorde ik de term Artificial Intelligence weleens voorbij komen, bovenal natuurlijk ChatGPT. Ik gebruikte het eigenlijk nooit, maar nu eenmaal op het hbo, lijkt er geen ontkomen aan. Saxion biedt sinds kort een handreiking aan – liefst 13 pagina’s – en die is best nuttig, al is hij niet perfect.
Veel studenten gebruiken AI om bijvoorbeeld inspiratie op te doen, hun zelfgemaakte werk te verbeteren of misschien zelfs om de gehele opdracht mee te maken. Maar mag dat wel? En op welke manier mag je AI gebruiken? Hoe doe je dat verantwoord? Hoe zit het met bronvermelding? Er komt nogal wat eigen intelligentie bij AI kijken.
Deze handreiking is gemaakt om Saxion-studenten bekend te maken met generatieve AI en hoe je daar mee om moet gaan. De bekendste is ChatGPT, maar je hebt ook de tool die door Saxion wordt gebruikt: Copilot, die je op MijnSaxion kan vinden. Zo staat er bijvoorbeeld in de handreiking of je wel of niet je hele project met AI mag doen, hoe je naar ChatGPT moet verwijzen in je tekst en bronnenlijst, maar ook hoe je op een slimme manier omgaat met AI-tools. Het is namelijk wel belangrijk dat je eerlijk en verantwoord omgaat met dit soort modellen; daar ben ik het keihard mee eens.
De Studentrecensent
Als student word je continu beoordeeld; op je verslagen, je presentaties, je toetsen en zelfs op hoe vaak je te laat komt. In De Studentrecensent draaien we de rollen volledig om en zijn het de studenten die cijfers uitdelen. En daarbij is niets of niemand veilig voor hun scherpe blik; van de saucijzenbroodjes in de kantine, het kunstwerk op het plein tot de adem van hun docenten. In elke editie een nieuw oordeel, keihard, maar goudeerlijk.
Wat ik goed vind aan de handreiking, is dat duidelijk wordt benoemd dat het niet verboden is om GenAI te gebruiken, tenzij natuurlijk anders is aangegeven in de toets of beoordelingscriteria. Dat mag, zolang je het maar transparant gebruikt. Ook wordt uitgelegd hoe je het beste een prompt kan schijven en dat je niet zomaar allerlei gevoelige informatie moet geven aan zo’n chatbot.
In de handreiking staat ook een belangrijke tip: ‘garbage in = garbage out’. Een erg slimme toevoeging, die geeft namelijk goed weer hoe serieus de bots zijn en hoe ze omgaan met de gegeven informatie. Als jij domme of rare dingen als input geeft, zul je ook domme of rare output krijgen. Wie onzin invoert, zal onzin ontvangen.
Als laatste is het fijn dat er veel voorbeelden worden gebruikt en dat er een link is naar een bestand waar haarfijn is uitgelegd hoe je AI in je bronnen vermeldt, want dat is een vak apart.
Ik heb wel een kritische opmerking: ik vind de teksten superlang. Mocht je net beginnen aan je studie en je wil weten hoe je met AI om moet gaan, is dat dus erg fijn. Maar als je al verder in je opleiding zit en je wil even terugkijken in het bestand, omdat je misschien vergeten bent hoe het ook alweer zat, dan moet je door die vervelende lap om weer terug te vinden wat je nodig hebt. Ik denk dan al snel: laat maar.
Kortom: de handreiking is vrijwel perfect om te weten hoe je AI gebruikt. Mocht je de tekst te lang vinden, net zoals ik, dan zet je de tekst in ChatGPT en vraag je om hem in te korten. Al met al geef ik de handreiking toch een mooie 8,5.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
De Studentrecensent: een 4 voor mijn propedeuse-uitreiking
Eerlijk gezegd snapte ik niet zo veel van de opzet van mijn propedeuse-uitreiking. De late aankondiging, de hele opzet met een route en de aankleding: dit moet toch veel beter kunnen. ‘Die tekst ‘I’m ready for a smart world’ had van mij wel van het bord gemogen.’
De Studentrecensent: een 7 voor de podcast ‘Sax helpt je verder met’
Het Student Support Centre van Saxion heeft een podcast uitgebracht om studenten te… vooruit dan maar… supporten. In de podcast wordt informatie gegeven, maar komen ook studenten aan het woord die hun eigen ervaringen, tips en tricks meegeven en met host Tim studentenkwesties bespreken. Hoewel ik niet -zonder betaling- zelf een aflevering zou luisteren, geef ik de podcast toch een keurige zeven. En ik denk dat die voor anderen wél interessant zou kunnen zijn.
De Studentrecensent: een 6 voor het OV tussen Glanerbrug en Enschede
Wie wel eens met het openbaar vervoer naar Enschede komt, die weet: in de bus of trein in Enschede kan van alles gebeuren. Te veel passagiers, te weinig passagiers, een chauffeur die al een eeuw in dienst is of nog maar net, een halfuur vertraging of juist een paar minuten te vroeg. Niets zo veranderlijk als het weer en het Enschedese openbaar vervoer. Dat houdt het spannend, zullen we maar zeggen. Daarom toch een zes voor het OV tussen Glanerbrug en Enschede.