Op de middelbare school hoorde ik de term Artificial Intelligence weleens voorbij komen, bovenal natuurlijk ChatGPT. Ik gebruikte het eigenlijk nooit, maar nu eenmaal op het hbo, lijkt er geen ontkomen aan. Saxion biedt sinds kort een handreiking aan – liefst 13 pagina’s – en die is best nuttig, al is hij niet perfect.
Veel studenten gebruiken AI om bijvoorbeeld inspiratie op te doen, hun zelfgemaakte werk te verbeteren of misschien zelfs om de gehele opdracht mee te maken. Maar mag dat wel? En op welke manier mag je AI gebruiken? Hoe doe je dat verantwoord? Hoe zit het met bronvermelding? Er komt nogal wat eigen intelligentie bij AI kijken.
Deze handreiking is gemaakt om Saxion-studenten bekend te maken met generatieve AI en hoe je daar mee om moet gaan. De bekendste is ChatGPT, maar je hebt ook de tool die door Saxion wordt gebruikt: Copilot, die je op MijnSaxion kan vinden. Zo staat er bijvoorbeeld in de handreiking of je wel of niet je hele project met AI mag doen, hoe je naar ChatGPT moet verwijzen in je tekst en bronnenlijst, maar ook hoe je op een slimme manier omgaat met AI-tools. Het is namelijk wel belangrijk dat je eerlijk en verantwoord omgaat met dit soort modellen; daar ben ik het keihard mee eens.
De Studentrecensent
Als student word je continu beoordeeld; op je verslagen, je presentaties, je toetsen en zelfs op hoe vaak je te laat komt. In De Studentrecensent draaien we de rollen volledig om en zijn het de studenten die cijfers uitdelen. En daarbij is niets of niemand veilig voor hun scherpe blik; van de saucijzenbroodjes in de kantine, het kunstwerk op het plein tot de adem van hun docenten. In elke editie een nieuw oordeel, keihard, maar goudeerlijk.
Wat ik goed vind aan de handreiking, is dat duidelijk wordt benoemd dat het niet verboden is om GenAI te gebruiken, tenzij natuurlijk anders is aangegeven in de toets of beoordelingscriteria. Dat mag, zolang je het maar transparant gebruikt. Ook wordt uitgelegd hoe je het beste een prompt kan schijven en dat je niet zomaar allerlei gevoelige informatie moet geven aan zo’n chatbot.
In de handreiking staat ook een belangrijke tip: ‘garbage in = garbage out’. Een erg slimme toevoeging, die geeft namelijk goed weer hoe serieus de bots zijn en hoe ze omgaan met de gegeven informatie. Als jij domme of rare dingen als input geeft, zul je ook domme of rare output krijgen. Wie onzin invoert, zal onzin ontvangen.
Als laatste is het fijn dat er veel voorbeelden worden gebruikt en dat er een link is naar een bestand waar haarfijn is uitgelegd hoe je AI in je bronnen vermeldt, want dat is een vak apart.
Ik heb wel een kritische opmerking: ik vind de teksten superlang. Mocht je net beginnen aan je studie en je wil weten hoe je met AI om moet gaan, is dat dus erg fijn. Maar als je al verder in je opleiding zit en je wil even terugkijken in het bestand, omdat je misschien vergeten bent hoe het ook alweer zat, dan moet je door die vervelende lap om weer terug te vinden wat je nodig hebt. Ik denk dan al snel: laat maar.
Kortom: de handreiking is vrijwel perfect om te weten hoe je AI gebruikt. Mocht je de tekst te lang vinden, net zoals ik, dan zet je de tekst in ChatGPT en vraag je om hem in te korten. Al met al geef ik de handreiking toch een mooie 8,5.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
De Studentrecensent: een 9 voor het broodje van de maand in ‘de Glasbak’
Het was me eigenlijk nooit opgevallen, maar in de kantine van het Epy Drostgebouw wordt een broodje van de maand verkocht. Deze maand was het de Waldkorn Haverbol Prosciutto De Luxe. Kost 3,95, daar gaat nog eens 20 procent vanaf. Extra smullen als arme student, want dit broodje bleek zelfs voor mij als radijshater een culinair hoogtepunt.
De Studentrecensent: een 3,5 voor ‘Het Paard’
Elke dag loop ik van het station naar mijn les en denk ik: wat doet dat gedrocht hier? Je kunt er haast niet omheen, maar ik moet er omheen. Het zielige beest heeft drieënhalve poot, een gekke lichaamsverhouding en je kunt zijn skelet zien. Je kent het wel, het skeletpaard naast Edith Stein.