Campus Deventer

Smeerpotten moeten einde maken aan gekrijs en gepiep treinen bij Saxion Deventer

Het heftige gekrijs en gepiep van treinen in de bocht achter het spoor langs Saxion in Deventer is al jaren een enorme ergernis voor omwonenden. Ook docenten hadden er last van, zo zegt het buurtcomité dat strijdt tegen de overlast. Afgelopen week is spoorbeheerder ProRail begonnen met het plaatsen van tientallen 'smeerpotten' die met glijmiddel een einde moeten maken aan het lawaai.

Formeel is er geen contact geweest met Saxion, zegt Albert van Driel, lid van de werkgroep Deventer Spoor(t) die al jaren vecht tegen het treingepiep in Deventer. "Maar ons bereiken wel regelmatig signalen van docenten die er last van hebben. Toevallig sprak ik deze week nog een docent die me zei dat hij de ramen altijd noodgedwongen moet dichtdoen vanwege de herrie." 

Voor die docenten moet - net als dus voor de omwonenden - door de plaatsing van in totaal 36 smeerpotten verlichting komen. Het spoor achter Saxion ligt in in een bocht; de wrijving in die bocht zorgt voor een typisch snerpend gepiep, met name bij droog weer. 

Glijmiddel

De geplaatste smeerpotten, in jargon spoorstaafconditioneringssystemen, spuiten een biologisch afbreekbaar glijmiddel op het spoor. Dat moet wrijving wegnemen en zo een deel van het lawaai verhelpen. 

Het plaatsen van de smeerpotten duurt nog tot januari. De kosten bedragen ongeveer zeven ton, volgens ProRail. 

Helemaal weg is het geluid met de plaatsing van de potten niet, zegt omwonende Van Driel. ,,Het gaat eerder om een afname van zo'n vijf a tien decibel."

Bovendien blijft er wat te wensen over: het spoorviaduct over de Brinkgreverweg, op letterlijk een steenworp van Saxion, is volgens van Driel ook luidruchtig. "Die maakt een enorm lawaai. We hebben goede hoop dat daar op vrij korte termijn ook iets aan gebeurt, omdat er plannen zijn voor appartementen pal bij het viaduct."

Smeerpot Deventer.JPG

Zo ziet zo'n smeerpot eruit || Foto: ProRail 

Bas3

Bas Klaassen

Gerelateerde artikelen

saxion.jpg

Hoe een anonieme mail ervoor zorgde dat SaxNow zeven maanden klem zat tussen feit en fictie

Hier had bijna een verhaal gestaan over grensoverschrijdend gedrag binnen Saxion. Een verhaal waar SaxNow met tussenpauzes meer dan een half jaar aan werkte. Maar dat verhaal volgt hier niet. Wat wel volgt: een verhaal over het aannemen van verschillende identiteiten, van studenten en van collega’s. Over een geraffineerd web van feit en fictie, waarvoor geen middel geschuwd werd, van videocall tot prepaidkaart. En een bekentenis. Die volgt ook.

laadpaal enschede

Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”

Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Voor toetsdiefstal veroordeelde student behoudt tóch zijn propedeuse, Cobex vernietigt besluit examencommissie AMM

Student M.B, die vorig jaar werd veroordeeld voor het verkopen van toetsvragen van Saxion, behoudt toch zijn propedeuse. Ook worden de resultaten van kennistoetsen die hij voor de vastgestelde periode van de toetsdiefstal aflegde, niet ongeldig verklaard. Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft de examencommissie van zijn academie AMM te weinig bewijs geleverd voor de conclusie dat de student al vanaf 2017 de beschikking had over gestolen toetsen.