We vroegen drie influencers met een band met Saxion (‘Sax-fluencers’) wat ze van de #ikdoenietmeermee-beweging en boodschap vinden. Zouden ze zelf zoiets doen? Hoe zetten ze hun eigen invloed in en wat drijft ze? ,,Dit laat vooral zien hoe fucking dom sommige van deze artiesten zijn.”
@Rabyma
Raby Malki (@Rabyma) werkt als onderzoeker op Saxion. Hij trekt de aandacht met zijn baard en werd zelfs 6e op het WK Baarden, dat echt schijnt te bestaan. Op Instagram heeft hij meer dan 10.000 volgers.
“Ik hoop dat mensen zelf slim genoeg zijn om niet achter artiesten en influencers aan te lopen die geen verstand hebben van zaken. Zij brengen de maatschappij op deze manier in gevaar, het laat zien hoe f***ing dom sommige van deze artiesten en influencers zijn. Zij beseffen niet dat mensen tegen hun opkijken en dat sommigen van hen alles klakkeloos overnemen wat zij vertellen.
Natuurlijk heb je mensen die altijd alles klakkeloos overnemen. Je hebt ook mensen die wel zelf kunnen nadenken gelukkig. Ik probeer zo min mogelijk bezig te zijn met politiek, religie of andere randzaken op mijn pagina. Je kunt het namelijk toch niet goed doen voor iedereen.
Ik verdien niks met dit account. Uiteindelijk wil ik zelf met mijn pagina vooral graag mensen met baarden bereiken. Een baard staat bij mij voor vrijheid. Ik doe af en toe een promotie voor een product waar ik achter sta. Voor de rest boeit mij dat geld niet zoveel en wil ik mij vooral bezighouden met het inspireren van mensen (met baarden) en een leuke omgeving creëren voor mensen die mij volgen.
Andere mensen met succesverhalen inspireren me wel. Dusan Tadic is een goede vriend van mij. Als je ziet wat hij bereikt heeft: FC Twente, Southampton en Ajax… Daar kun je niets anders dan respect voor hebben.”
@myrthehuurneman
Myrthe Huurneman studeert Creative Business en is TikTokker. Myrthe (16) nasynchroniseert er op haar pagina op los. Ze laat haar bijna 30.000 volgers van alles zien: van actuele en grappige zaken tot serieuzere zaken, zoals zelfmoordpreventie.
“Stel ik had aan zo’n actie meegedaan, dan had ik wel mijn excuses aangeboden en het niet zomaar eraf gehaald. In het echte leven zeg je ook gewoon sorry, dat moet online ook eens gaan doordringen. Je kunt mensen in de zorg of mensen die corona hebben echt kwetsen met zulke uitspraken. Dat iemand als Bizzey of Thomas Berge daarna geen sorry zegt, is dan echt een klap in het gezicht voor die mensen. Vooral als je tegen ze opkijkt.
Zelf kreeg ik publiek doordat ik voor de lol een filmpje maakte met muziek die mij erg aansprak en dat op TikTok plaatste. Binnen een dag of twee had ik 12.000 volgers en een half miljoen views. Toen dacht ik, dat is makkelijk, hier ga ik mee door. Ik plaats gewoon wat ik leuk vind en blijkbaar vinden anderen dat ook leuk.
Dat ik invloed heb besef ik heel goed. Daarom post ik over zelfmoordpreventie. Ik denk dat de helft van Nederland niet weet wat voor sluipmoordenaar een depressie is. De reacties die ik op zulke video’s krijg, zeggen genoeg. Zo was er een meisje dat mij vertelde dat ik haar van het randje heb getrokken. Dat doet mij meer dan de likes en views.”
@goeiememes
Jaimy Niks studeert Creative Business en is een ware memeheld. Hij verzint grappige filmpjes en plaatjes en plaatst deze op Instagram. Met 21.000 volgers trekt hij veel bekijks op zijn pagina, waar hij je onder andere vraagt wat je favoriete Wicky is.
“Van mij mag iedereen zijn eigen mening hebben. De een is het eens met de regels en de ander niet. Maar dat wil niet zeggen dat iemand als Famke Louise, die een miljoen volgers heeft en die ik overigens erg dom vind, zoiets moet delen.
Zij heeft invloed op mensen, die daarin meegaan. Zo krijgen mensen minder vertrouwen in de overheid, dat is best eng. Ik vond het natuurlijk wel goud dat ze het niet verder kon onderbouwen bij Jinek. Voor mij is dat weer nieuwe content voor mijn pagina.
Mijn pagina begon uit verveling. Soms heb ik een idee in mijn hoofd dat eruit moet. Ik studeer Creative Business en kan mijn ei echt kwijt in leuke filmpjes maken. Die filmpjes en memes worden soms gedeeld door hele grote YouTube-accounts of zelfs Bram Krikke. Zo groei je langzaam naar een groter publiek.”
Voor mij is mijn pagina vooral een podium om mijn creativiteit kwijt te kunnen. Wie het ziet maakt mij niet zoveel uit. Uiteraard is het wel lekker als mensen je content delen. Dat voelt soms echt als een soort kick. Vooral als een echte BN’er als Bram Krikke jouw meme op zijn verhaal zet is dat gaaf.
Memes werden als iets doms gezien, maar kijk nu eens naar een account van bijvoorbeeld Bol.com, dat is gewoon een meme op zichzelf geworden. Ik zie mijn eigen pagina ook misschien als opstapje naar iets anders.”
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”