Eigenlijk zou Mostafa Sadat deze zomer voor het eerst in acht jaar zijn familie in Afghanistan weer eens zien. “Mijn broer waarschuwde nog: ‘ik zou het niet doen, de situatie is hier onstabiel.’ Waarop ik antwoordde: de situatie is altijd onstabiel, het is Afghanistan.” Tot zijn grote geluk -achteraf- kon hij door corona niet afreizen. Nu vreest hij voor het leven van zijn familie.
In 2012 vluchtte de student fysiotherapie als veertienjarige voor de Taliban. Alleen, met achterlating van zijn moeder, vier zussen en twee broers. Zelf mag hij dan veilig zijn, hij vreest voor de veiligheid van zijn familie nu de geschiedenis zich herhaalt. Het liefst vertelt hij daarom niet al te veel over zijn achtergrond en afkomst. “Houd het maar op een stad in het Westen van het land, ik wil niet dat mijn familie op mijn woorden wordt afgerekend.”
Mostafa (23) is gelukkig getrouwd, werkt als fitnesscoach en is net vader. De afgelopen dagen ervaarde hij als hartverscheurend. Als een proces van rouw. “Eerst de shock, dan de boosheid, nu probeer ik het te accepteren, hoe dit allemaal zo snel heeft kunnen gaan. Als je als toerist al die steden had willen bezoeken, had je meer tijd nodig gehad dan de Taliban nodig had om al deze steden te veroveren.”
Nu nog rustig
Twee van zijn zussen gingen naar de universiteit. Zijn broer werkte als stagiair bij een regionale tv-omroep. “Mijn zussen zitten thuis inmiddels, mijn broer ook, alle zenders zijn uit de lucht.” Volgens hem is de Taliban tot nu toe nog behoorlijk rustig, maar dat kan gauw gaan veranderen. “Dat zegt nog niet zoveel, ze hebben militair nu wel de leiding, maar politiek is het nog niet helemaal duidelijk. Ik maak me nu al zorgen voor als ze straks echt aan de macht komen.”
Vrouwen hebben dan het meest te vrezen, denkt hij, en journalisten, zoals zijn broer. “En mensen die anders denken. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar als je met een van hen in discussie raakt, kun je zo de doodstraf krijgen, omdat ze het dan zo draaien dat je iets tegen de Islam hebt, terwijl dat helemaal niet zo is.”
Als de omstandigheden het toelaten heeft hij contact met de familie, via Facebook en WhatsApp. “Dan zie ik vooral wanhoop, onduidelijkheid, stress. Alle nare gevoelens bij elkaar.”
Machteloos
Hij probeert dingen te regelen voor ze, vertelt hij, bijvoorbeeld zijn broer hier naar toe te halen, of andere familie. Dat voelt vrijwel kansloos en hij voelt zich machteloos. “Vanmiddag heb ik een afspraak met het juridisch loket in Enschede, ik heb ook al contact gehad met Vluchtelingenwerk. Dat biedt weinig hoop, ik denk dat ik vanaf hier vrijwel niks kan doen.”
Niet alleen van Nederland, maar van de hele internationale gemeenschap hoopt hij dat ze meer mogelijkheden creëren voor de bevolking van Afghanistan. “Dat betekent niet zomaar iedereen hierheen halen, maar meer dingen regelen voor de mensen die gevaar lopen. Dus niet zeggen: ons personeel en de tolken halen we hierheen, de rest boeit ons niks. De Afghanen voelen zich door het Westen in de steek gelaten, het vertrouwen in het Westen is helemaal weg.”
Signaal
Hij zou willen dat de internationale gemeenschap een duidelijk signaal aan de Taliban geeft. “Dat ze niet zomaar alles pikken wat ze daar doen, dat ze duidelijke grenzen stellen. De Taliban weet heel goed hoe belangrijk bijvoorbeeld erkenning van de internationale gemeenschap is. Ze zijn niet beter geworden, wel slimmer.”
De Afghanen voelen zich door het Westen in de steek gelaten, het vertrouwen in het Westen is helemaal weg.
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.