Al een paar weken kun je ze in de kantines op Saxion zien liggen, flitsende folders voor een ‘studentenchallenge’, die lonken met een prijs van 1000 euro. Het gaat om de #MijnBesteBordje-challenge, een wedstrijd van de provincie Overijssel, die daarmee streekproducten wil promoten. Studenten kunnen zich met een groep aanmelden, als ze winnen krijgen ze 100 euro per persoon. “Veel mensen kiezen toch altijd nog voor gemak en goedkoop.”
This article is also available in English
De challenge dient om studenten uit te dagen om een maaltijd te bereiden met alleen producten (van boeren) uit de buurt. Volgens Hetty Flierman van de provincie Overijssel willen ze met de actie de kortste weg van voedselproducent naar consument stimuleren. De keuzes die mensen maken qua eten hebben invloed op onze leefomgeving, maar dat hebben mensen vaak niet door, zegt ze.
“Je gaat naar de supermarkt en je koopt waar je zin in hebt, bijvoorbeeld een avocado. Terwijl dit product waarschijnlijk helemaal uit Peru komt, en zo heb je nog talloze voorbeelden. Dat is natuurlijk prima, maar je moet je wel beseffen dat dit product een veel langere transportlijn heeft gehad dan wanneer je een stuk kaas bij een boer uit de buurt haalt.’’
Bij de actie dachten ze bij de provincie aan studenten, omdat die vaak samen eten. “Als je jonge mensen meekrijgt dan heb je de toekomst, we proberen echt bewustwording te creëren’’, zegt Flierman. Ook in de stad is lokaal eten prima mogelijk, denkt ze. Ook daar zijn op veel plekken zijn streekproducten te koop.
De maaltijd van Elham Neisiani, lokale pompoensoep. Foto: eigen foto.
Te perfect
Elham Neisiani, uit Iran, doet hier de Master Innovative Textile Development op Saxion Enschede en besloot mee te doen aan de challenge. Ze kwam via een vriendin uit bij de wedstrijd en gaf zich op met een paar andere internationals. “Als voorgerecht maakten we pompoensoep en als hoofdgerecht hadden we een gerecht met aardappelen met daarbij een salade. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk biologisch te eten. Bij de AH is alles zo perfect, dat kan haast niet goed zijn, denk ik altijd.”
Ze vindt het belangrijk dat het gerecht lokaal en biologisch is. “Ook vind ik het leuk om te zien wat voor gerechten mijn medestudenten bedenken. De Duitse, Griekse, Iraanse en Nederlandse keuken zijn allemaal totaal verschillend. Ook hebben we nu in het weekend weinig te doen, dus dan is zo’n initiatief erg leuk!’’
Studenten hebben volgens Flierman tot 20 december de tijd om aan de challenge mee te doen en om het filmpje waarin ze het gerecht laten zien in te leveren. Ze krijgen vooraf 10 euro per persoon boodschappengeld. “Na de challenge kijken we vooral naar het aantal kilometers dat de maaltijd heeft afgelegd. Verder kijken we nog naar de motivatie van de deelnemers, waarom vindt de groep dat dat mijn beste bordje is. En we gaan kijken hoe het filmpje is gemaakt, is het origineel?”
Om een winnaar te bepalen is er een driekoppige jury. Een boerin en agro-diëtiste, iemand die deals maakt tussen streekproducenten en restaurants en het derde jurylid is een kok van het Slow Food Youth Network. “De beste groep wordt begin januari bekend gemaakt en wint 100 euro per persoon’’, zegt Flierman.
Gerelateerde artikelen
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips. “Ik hoop vooral niet dat studenten nu massaal naar de apotheek rennen, maar bètablokkers kunnen de zweetproductie remmen.”
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.