Al een paar weken kun je ze in de kantines op Saxion zien liggen, flitsende folders voor een ‘studentenchallenge’, die lonken met een prijs van 1000 euro. Het gaat om de #MijnBesteBordje-challenge, een wedstrijd van de provincie Overijssel, die daarmee streekproducten wil promoten. Studenten kunnen zich met een groep aanmelden, als ze winnen krijgen ze 100 euro per persoon. “Veel mensen kiezen toch altijd nog voor gemak en goedkoop.”
This article is also available in English
De challenge dient om studenten uit te dagen om een maaltijd te bereiden met alleen producten (van boeren) uit de buurt. Volgens Hetty Flierman van de provincie Overijssel willen ze met de actie de kortste weg van voedselproducent naar consument stimuleren. De keuzes die mensen maken qua eten hebben invloed op onze leefomgeving, maar dat hebben mensen vaak niet door, zegt ze.
“Je gaat naar de supermarkt en je koopt waar je zin in hebt, bijvoorbeeld een avocado. Terwijl dit product waarschijnlijk helemaal uit Peru komt, en zo heb je nog talloze voorbeelden. Dat is natuurlijk prima, maar je moet je wel beseffen dat dit product een veel langere transportlijn heeft gehad dan wanneer je een stuk kaas bij een boer uit de buurt haalt.’’
Bij de actie dachten ze bij de provincie aan studenten, omdat die vaak samen eten. “Als je jonge mensen meekrijgt dan heb je de toekomst, we proberen echt bewustwording te creëren’’, zegt Flierman. Ook in de stad is lokaal eten prima mogelijk, denkt ze. Ook daar zijn op veel plekken zijn streekproducten te koop.

De maaltijd van Elham Neisiani, lokale pompoensoep. Foto: eigen foto.
Te perfect
Elham Neisiani, uit Iran, doet hier de Master Innovative Textile Development op Saxion Enschede en besloot mee te doen aan de challenge. Ze kwam via een vriendin uit bij de wedstrijd en gaf zich op met een paar andere internationals. “Als voorgerecht maakten we pompoensoep en als hoofdgerecht hadden we een gerecht met aardappelen met daarbij een salade. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk biologisch te eten. Bij de AH is alles zo perfect, dat kan haast niet goed zijn, denk ik altijd.”
Ze vindt het belangrijk dat het gerecht lokaal en biologisch is. “Ook vind ik het leuk om te zien wat voor gerechten mijn medestudenten bedenken. De Duitse, Griekse, Iraanse en Nederlandse keuken zijn allemaal totaal verschillend. Ook hebben we nu in het weekend weinig te doen, dus dan is zo’n initiatief erg leuk!’’
Studenten hebben volgens Flierman tot 20 december de tijd om aan de challenge mee te doen en om het filmpje waarin ze het gerecht laten zien in te leveren. Ze krijgen vooraf 10 euro per persoon boodschappengeld. “Na de challenge kijken we vooral naar het aantal kilometers dat de maaltijd heeft afgelegd. Verder kijken we nog naar de motivatie van de deelnemers, waarom vindt de groep dat dat mijn beste bordje is. En we gaan kijken hoe het filmpje is gemaakt, is het origineel?”
Om een winnaar te bepalen is er een driekoppige jury. Een boerin en agro-diëtiste, iemand die deals maakt tussen streekproducenten en restaurants en het derde jurylid is een kok van het Slow Food Youth Network. “De beste groep wordt begin januari bekend gemaakt en wint 100 euro per persoon’’, zegt Flierman.
Gerelateerde artikelen
INTRO 2025 gratis als je alleen kennis maakt met de opleiding; “Niet iedereen wil feesten”
Eerstejaars studenten krijgen dit jaar de mogelijkheid om niet de hele INTRO te volgen, maar alleen het opleidingsgedeelte, en dat is dan gratis. “We merken dat niet alle eerstejaars zitten te wachten op een uitgebreid programma”, aldus projectleider Antoinette Lieftink.
Ze durfden zichzelf niet op te geven, maar toch hebben Floor en Ymke nu hun eigen expositie in de Glasbak
Creative Business-studenten Ymke de Vries en Floor van Limbeek exposeren een maand lang hun fotoseries op de zesde verdieping van Epy Drost. Ze hebben weinig ervaring met fotografie, maar mogen wel meteen exposeren. Voor Ymke is het extra spannend, ze staat namelijk zelf op een deel van de foto’s. “Het is gek om jezelf zo groot op een muur te zien.”
Column: Niksdoen
Het is volgens mij weer de tijd van de gesprekscycli en managementconclaven op de hei. Ik weet niet hoe deze tegenwoordig Saxionbreed wordt vormgegeven, maar ik kan me uit het verleden nog wel herinneren dat er altijd een document ingevuld moest worden met daarin het kopje ‘Mijn toekomst bij Saxion’.