Studenten die in kwartiel twee en drie niet komen opdagen bij een schriftelijke of digitale toets op een Saxion-locatie, verliezen niet langer een toetskans. Ze behouden dan hun eerste kans en/of herkansing. Dat besluit neemt het college van bestuur onder meer om te voorkomen dat studenten die door RIVM-richtlijnen rond corona eigenlijk moeten thuisblijven toch komen opdagen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het was vanochtend nog landelijk in het nieuws: dikwijls komen studenten met coronaklachten toch opdagen, uit angst om een kans te verliezen. Deze maatregel moet daar iets aan doen. Doordat studenten nu geen toetskans verliezen als ze niet komen opdagen, voelen ze minder druk om toch te komen, is de gedachte.
Saxion vindt bovenal dat het verliezen van een toetskans een ‘onredelijke consequentie’ is als studenten van overheidswege – dus door bijvoorbeeld quarantaine - voor een tentamen moeten thuisblijven. De maatregel geldt voor toetsen in kwartiel 2 en 3, maar ook voor herkansingen van toetsen uit kwartiel 1.
De nieuwe regels gelden alleen voor digitale en schriftelijke toetsen op locatie. Voor toetsen die niet op locatie plaatsvinden, of andere toetsen die op een Saxion-locatie worden afgenomen – denk aan een mondeling of een presentatie - gelden de normale regels.
Het aantal momenten waarop toetsen kunnen worden gedaan blijft wel beperkt. Studenten kunnen dus niet zomaar zonder gevolgen toetsen blijven missen. Saxion garandeert in het besluit in ieder geval drie gelegenheden waarop de toetsen van kwartiel 2 en 3 gedaan kunnen worden.
Afgestoft
Dit besluit borduurt voort op de regels van het begin van de coronatijd, die zijn ‘afgestoft en geüpdatet’, zoals bestuurder Timo Kos het gisteren noemde. De Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) stemde gisteren in met het besluit van het college van bestuur.
De aanpassing van de toetsregels brengt extra werkdruk mee voor docenten. Voor bepaalde toetsen moet een derde gelegenheid worden geboden, terwijl er normaal maar twee gepland stonden. De beoordelingstermijn van de toetsen gaat daarom omhoog van tien naar maximaal vijftien werkdagen. Coen de Heer namens de CMR: “We zijn blij met die toevoeging, zo is er balans tussen student en docentenbelangen.”
Studentenorganisaties beklaagden zich eind al november over ‘perverse prikkels’ om onderwijs te volgen terwijl studenten strikt genomen in quarantaine zouden moeten zijn. Daarbij speelde onder meer het beperkte aantal toetskansen of het verliezen van een kans bij noodgedwongen quarantaine een rol.
Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafde student jaar later opnieuw tegenover examencommissie over beoordeling: “Vertrouwen is helemaal weg”
Een jaar nadat hij schikte met zijn examencommissie stond een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde opnieuw voor het College van Beroep voor de Examens (Cobex). Hij vindt het onterecht dat zijn afstudeerverslag (opnieuw) werd afgekeurd. Zijn ouders uitten forse kritiek tijdens de zitting. “Dit is de slager die zijn eigen vlees blijft keuren.”
Maerhaba Yishake (42) haalde onlangs haar zwemdiploma’s; “Wil iedereen in het gezin eruit kunnen zwemmen”
Ze groeide op in Ürümqi in het noordwesten van China, de miljoenenstad die volgens Maerhaba Yishake het verst van een zee of oceaan verwijderd. Daar was het helemaal niet gewoon om als kind op zwemles te gaan. Maar hier, in Enschede, is het dat wel. Haar kinderen van 7 en 11 jaar oud haalden al een poos geleden hun diploma’s tot en met C. Gevolgd door 42-jarige moeder, die onlangs haar C diploma behaalde. “Als ik ook maar één iemand kan inspireren om te leren zwemmen, dan ben ik al blij.”
Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen
Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.