Saxion is op de jaarlijke SustainaBul-ranking naar de 13e plek gezakt. Vorig jaar eindigde de hogeschool nog op de 9e plek van de duurzaamheidsranking voor onderwijsinstellingen. Op de geschoonde lijst met alleen hogescholen staat Saxion 7e (vorig jaar 5e), terwijl de hogeschool als beleidsambitie heeft om in 2024 op de 3e plek te staan. Doet Saxion het slechter dan vorige jaren of doen andere onderwijsinstellingen het juist beter?
Volgens Ingrid Bles, coördinator Green Office, is de SustainaBul-ranglijst een mooie spiegel die de school wordt voorgehouden. “En dat betekent inderdaad dat er ook dingen beter moeten. Als wij in 2024 op de 3e plek willen eindigen, hebben we nog wel heel wat te leren.” Dat zit volgens haar niet alleen in de acties van de hogeschool, maar ook in de manier waarop daar over wordt gecommuniceerd. “We moeten loskomen van die Twentse nuchterheid en bescheidenheid, maar goed vertellen hoe en wat we doen én niet doen alsof dat allemaal heel normaal is. Wij doen veel meer dan we laten zien.”
Als voorbeeld geeft ze aan dat ze onlangs iemand sprak over de Hogeschool van Amsterdam. “Als ik dan zo’n verhaal hoor, in dit geval over de donuteconomie, dan denk ik: zij vertellen dat gelijk groots. Dat doen wij hier niet. Al laten we het bijvoorbeeld alleen maar op onze website zien: we kunnen nog stappen maken.”
“Ik ga niet zoeken naar uitvluchten, dat wil ik ook niet.”
Saxion moet dus meer doen. “Ik ga niet zoeken naar uitvluchten, dat wil ik ook niet.” Tegelijkertijd heeft het wegzakken van Saxion volgens haar ook met de methodiek van SustainaBul te maken. “Vorig jaar waren er hogescholen, zoals de Hanzehogeschool, die helemaal geen gegevens hadden aangeleverd. Dan wordt de ranking gemaakt op basis van de website en dan eindig je lager. Nu hebben die hogescholen wel de complete gegevens aangeleverd en daardoor maken ze opeens een enorme sprong.”
SustainaBul is een initiatief van Studenten voor Morgen, om te prikkelen en kennis te delen en het onderwijs te verbeteren richting een geheel duurzame sector. Op de website van Studenten voor Morgen is ook het totale benchmarkrapport 2021 te vinden. Daarin valt te lezen dat Saxion met andere hogescholen via SDGs on stage een mooi platform heeft opgetuigd om studenten met elkaar in contact te brengen en te werken aan de Sustainable Development Goals. Maar ook dat Saxion die SDG’s nog niet integraal heeft verwerkt in het onderwijsaanbod, alleen in richtingen waar dat toch al voor de hand lag.
Van onderop
Bles: “Zij gaan er vanuit dat het van bovenaf wordt opgelegd en dan gelijk geïntegreerd. Wij kiezen een andere route, waarbij het juist van onderop gebeurt. Dat gaat misschien langzamer, maar daarmee voorkom je dat medewerkers en studenten het gevoel krijgen dat het voor de bühne is.
En er zijn nu al voorbeelden waar het van onderop mooi gebeurt, zoals bij Interior Design & Styling (IDS), die bij stages een diepe en brede scan maken over duurzaamheid en de SDG’s. Dat zit helemaal ingebakken.”
Pluim
De top-3 in 2024 acht Bles desondanks niet helemaal onhaalbaar. “Die is haalbaar, mits we beter leren communiceren, met iets minder oostelijke bescheidenheid.” Complimenten zijn er ook voor Saxion in de ranglijst: Breeam in use (certificering van alle Saxion gebouwen als startpunt voor verdere verduurzaming), het Fieldlab Circulaire Innovatie in de Maakindustrie en het van de Hanzehogeschool overgenomen Green Ambassador Programme staan in de lijst met ‘best practices’ en krijgen dus juist een pluim.
Gerelateerde artikelen
De studentrecensent: Een 9 voor ‘parent’ zijn bij de Intro
Vorig jaar deed ik als eerstejaars mee aan de Intro, en dit jaar beleefde ik de kennismaking met school, stad en elkaar vanuit een andere rol: als ‘parent’ (oftewel ouder). Ik kan het iedereen aanraden om een keer parent te zijn van een groepje, en kan maar één minpunt vinden. Daarom geef ik het een 9 om Introparent te zijn.
Vooralsnog vooral enthousiasme over vernieuwde vijfde in Deventer: “Voelt alsof we in het juiste tijdperk zitten”
Het mag dan nog niet heel druk zijn op de verbouwde vijfde verdieping in Deventer – en het is ook nog niet helemaal af - maar het enthousiasme over de verbouwing blijkt er op een rustige woensdagmiddag alvast groot. Van het bestuurslid dat zich positief verwondert over haar bureau dat omhoog kan, tot de DMC’er die blij is dat hij nu meer mensen van andere diensten tegenkomt. “En hoe het hier op drukkere dagen zal zijn? Dat moeten we gaan ervaren.”
Column: Prullenbak
Een bij-effect van meer dan een decennium in het onderwijs werken is dat je een jaar toch in grote brokken gaat zien, van september tot juli, met daarin een soort voorspelbaarheid. Bijvoorbeeld na een aantal weken wekkerloos door het leven weer op tijd ergens zijn, samen met een heleboel studenten in de trein die in de eerste weken ook nog graag op tijd zijn voor college.