pexels-nataliya-vaitkevich-5863389.jpg

Studente spreekt zich uit over herhaalde vraag over vaccinatie door docenten, na gesprek is kou uit de lucht

Annika van Zelm (18), eerstejaars fysiotherapie, postte vorige week op LinkedIn haar coronaklacht over Saxion-docenten: “Ik ben het zat”, schreef ze in kapitalen. Docenten vroegen of de studenten gevaccineerd zijn en zij als ongevaccineerde moest zich afvragen of ze wel de juiste studie had gekozen. De post ging viraal. Een gesprek met Saxion volgde, met excuus en uitleg dat het niet de bedoeling is naar vaccinatiestatus te vragen. “Laten we een beetje lief blijven.”

De LinkedIn-post is inmiddels één miljoen keer bekeken, kreeg ruim tienduizend reacties, en meer dan 1600 commentaren. Het bericht werd bijna driehonderd keer gedeeld, en dan gaat het alleen nog maar om LinkedIn. Annika schreef over de reacties van docenten nadat ze in de les negatief antwoorde op de vraag of ze gevaccineerd was. Ze hoorde, schreef ze: ‘Je bent te jong om het probleem te snappen’, en ‘je kan waarschijnlijk niet afstuderen’.

Tijdens één van haar eerste lessen van het schooljaar (en überhaupt op Saxion) vroeg een docent of iedereen wel gevaccineerd is, zegt Annika. “Ik dacht: dat is snel, dat ze dat direct al vragen. Ook omdat ik de dag daarvoor een mail van Saxion had gekregen, waarin stond dat hier niet naar gevraagd mag worden, omdat het privé is.” Ze schrok, zegt ze. “Toen ik vertelde dat ik niet gevaccineerd was, kreeg ik de reactie dat het dan wel moeilijk zou worden met stage vinden.”

Ze wilde geen onrust veroorzaken op haar eerste schooldag, en dus hield ze zich stil, zegt ze. Annika sprak de docent er niet op aan. “Maar toen ik vaker dit soort opmerkingen kreeg van andere docenten, dacht ik: dit kan eigenlijk niet.”

“Moest mijn verhaal kwijt”

Annika klom in het toetsenbord om haar frustratie te delen, op LinkedIn. Waarom? “Ik had een aanvaring met een andere docent en deze woorden deden mij veel. Ik heb het er toen thuis over gehad, maar verder had ik niet echt mensen waarmee ik kon praten over dit onderwerp. Ik piekerde er lang over en voelde me ongemakkelijk in de lessen. Ik moest mijn verhaal kwijt. Toen deelde ik het op LinkedIn.”

En daar ging het los. Bijval, bemoedigende woorden, steun. Maar ook kritiek en verwijten. “Het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen”, zegt Annika. Ze plaatste het bericht op maandagavond. “Dinsdag keek ik in de loop van de dag op mijn telefoon: zóveel berichtjes. Ik ben er die eerste paar dagen wel heel druk mee geweest, ik zat de hele dag op mijn telefoon reacties te lezen en te beantwoorden.”

Er waren ook nare reacties, en die deden haar in het begin best pijn. Maar ze kreeg ook veel leuke privé-berichten van mensen die haar steunen, zegt Annika. “Ik heb nu contact met andere studenten van Saxion die ook op deze manier ‘buiten het bootje vallen’, samen hebben we het over hoe we hiermee om kunnen gaan.”

Het doel van mijn bericht op LinkedIn was niet per se om excuses te krijgen, maar ik vind het fijn om te weten dat Saxion achter mij staat.

annika
Annika van Zelm

De LinkedIn-post bleef niet onopgemerkt door haar school. Annika kreeg de volgende dag al een mail van Pascal Heynen, directeur van de academie gezondheidszorg, waarin hij namens Saxion zijn excuses aanbood. Ze gingen in gesprek, samen met de teamleider van de opleiding. Annika: “Ze boden mij hulp aan, als ik iemand nodig heb om mee te praten weet ik nu waar ik terecht kan. Ook boden ze nogmaals hun excuses aan. Het doel van mijn bericht op LinkedIn was niet per se om excuses te krijgen, maar ik vind het fijn om te weten dat Saxion achter mij staat. Dit voorval had niet mogen gebeuren.”

Het beleid van Saxion is dat er niet gevraagd mag worden naar of je gevaccineerd bent of niet, bevestigt Pascal Heynen. Hij maakt zich zorgen over corona-polarisatie. “We hebben het al zo zwaar en het is voor studenten al zo ingewikkeld om te studeren in deze tijd. Er is een hele heldere lijn: we gaan niet over vaccinatiestatus in discussie. Het is een vrije keuze die je niet hoeft te verantwoorden naar anderen.”

Lief zijn

En dus ook niet aan docenten. Maar zwart-wit is het niet, legt Heynen uit. “Als mensen vrijwillig over dit onderwerp in gesprek gaan, is dat prima.” Maar polarisatie ligt op de loer. “Over het algemeen zie je dat mensen het onderwerp aansnijden, omdat ze er iets van vinden. Als je tegenover elkaar komt te staan, wordt het voor zowel studenten als docenten nog moeilijker om met plezier naar school te gaan. Laten we de beleidsregels respecteren en lief zijn voor elkaar.”

Heynen vindt het ‘goed’ en ‘moedig’ dat Annika het bericht plaatste en zich uitsprak. “Dat houdt ons scherp.” Ook het gesprek was waardevol, zegt hij: “Door je te verdiepen in iemands achtergrond en mening, begrijp je elkaar beter. In deze discussie hebben we het oordeel over elkaar vaak al klaar, zonder dat we met elkaar in gesprek zijn geweest.”

annika

Studente fysiotherapie Annika van Zelm. Foto: Eigen foto. 

Linde 4.JPG

Linde Verschoor