Voor het hoofdgebouw van Saxion in Enschede ligt vanaf vanochtend een regenboogpad, ook wel 'gaybrapad' genoemd. Met het pad over de M.H. Tromplaan wil de gemeente Enschede laten zien dat 'ze werken aan een inclusieve samenleving, waar iedereen zichzelf kan en mag zijn'. Volgende week wordt het pad voor het eerst 'officieel' in gebruik genomen door de wethouder.
Opvallend is wel dat de strepen van het regenboogpad verticaal liggen en niet horizontaal, zoals bij een regulier zebrapad. Dat is volgens de gemeente Enschede om aan te geven dat het regenboogpad niet rechtsgeldig is, en auto's dus niet per se te hoeven stoppen. Volgens de wet bestaat een zebrapad uit witte strepen. De verticale plaatsing van de strepen zorgde vanochtend voor een lichte vertraging bij het verven van het regenboogpad; de eerste streep van het pad werd door de werklui ten onrechte horizontaal geplaatst.
De eerste streep werd ten onrechte horizontaal geplaatst, zoals bij een 'regulier' zebrapad. Foto: SaxNow
De aanleg van het regenboogpad (dat definitief is) valt niet toevallig samen met de aftrap van de Regenboogdagen. Die zijn van 5 tot 11 oktober en dienen om extra aandacht te vragen voor de LHBTIQ+ - gemeenschap. "Met het regenboogpad is diversiteit en inclusiviteit in de stad het hele jaar door zichtbaar voor iedereen”, zegt wethouder Arjan Kampman in een persbericht.
Regenboogpaden zie je inmiddels op tientallen plekken in Nederland. Over het algemeen is de bedoeling aandacht vragen voor diversiteit en acceptatie van de LHBTIQ+ - gemeenschap. In bijvoorbeeld Almelo, maar ook in Apeldoorn ligt al een regenboogpad, in beide gevallen bij het station. Soms leiden ze tot verwarring, omdat automobilisten en voetgangers de regenboogpaden anders interpreteren. In het geval van het pad voor Saxion staan er ook stoplichten bij.
Ook op Saxion zijn allerlei activiteiten tijdens de Regenboogdagen. Het Epi Drost-gebouw staat 5 oktober in de regenboogkleuren, woensdagavond 6 oktober is het tijd voor Th!nk with Drag, in het Harry Bannink-theater op het Saxion. 'Studenten en medewerkers van de UT, ROC en Saxion gaan voor één keer de metamorfose in om een drag king of queen te worden. Dit doen we om te laten zien dat je altijd jezelf mag zijn', aldus Saxion-medewerker Marco Strijks van de Think with Pride-werkgroep.
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”