Studentenredacteur Linde Verschoor merkt dat de eerste weken terug op school niet alleen de grote voorspelde verlossing zijn. ‘In het weekend ben ik totaal uitgeput.’ En dat voelt een beetje raar, want zou ze niet heel blij moeten zijn dat ze weer naar school mag? Ze vraagt studentenpsycholoog Veronique Tijhuis om raad. “Zoveel prikkels zijn we niet meer gewend.”
Het klagen over online lessen deden we allemaal de afgelopen anderhalf jaar. Ja, ik ook. Geen goede werkplekken, te traag internet, docenten die geen jota begrepen van technologie. En ja; veel studenten kampten daardoor met motivatieproblemen.
Maar stiekem was het ook wel fijn om lekker thuis te blijven. Vijf minuten voor de les je laptop onder je bed vandaan trekken en met de camera uit de les volgen in je pyjama. Of tijdens een saaie presentatie even een boterham smeren. Na al dat geklaag en de gedwongen isolatie van je klasgenoten zou je verwachten dat mijn terugkeer op school één groot feest was. Maar dat valt tegen, gek genoeg.
Na de eerste week terug op school was ik in het weekend zo uitgeput dat mijn vrienden aan mij vroegen: ‘Gaat het wel goed met je?’. Ik had het hele weekend nodig om weer op te laden voor de volgende week. Waar we eerst hele dagen thuis zaten, zijn we nu van het een op het andere moment weer volle dagen weg van onze veilige thuishaven. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat dit weer als het ‘nieuwe normaal’ gaat voelen.
Ik merk dat ik vaak terugdenk aan de tijd voor corona en hoe toen alles anders was. Ik probeer alles zo goed mogelijk op te pakken zodat het hopelijk snel weer voelt alsof alles op rolletjes loopt. Medestudenten en docenten die ik in tijden niet heb gezien of gesproken, vertellen me: ‘Ik ben zo blij om weer op school te zijn!’. Ik ben benieuwd wanneer hun enthousiasme ook mij aansteekt.
'Na de eerste week terug op school was ik in het weekend zo uitgeput dat mijn vrienden aan mij vroegen: ‘Gaat het wel goed met je?’ | Foto's: Floor Vinke
Volgens studentpsycholoog Veronique Tijhuis is het heel logisch dat de terugkomst op school onwennig voelt. Zoveel prikkels zijn we niet meer gewend, zegt ze, en je hebt tijd nodig om je weer aan te passen aan je nieuwe omgeving. Balans vinden tussen wat goed voelt en wat te veel is, is de sleutel, zegt ze. “Als je dat niet doet dan kan je over je eigen grenzen heengaan en oververmoeid raken.”
Hoeveel tijd studenten nodig hebben om te acclimatiseren, verschilt van persoon tot persoon. De ene student is erg blij om weer naar school te gaan en heeft het sociale contact gemist, terwijl de andere student het erg moeilijk vindt om sociale contacten weer op te bouwen. Tijhuis: “Kijk goed naar wat er bij jou past. Het is heel normaal dat je je soms niet comfortabel voelt en je moet niet denken dat dat raar is, of dat je zelf raar bent.”
Volgens Tijhuis is het druk bij de studentenpsycholoog, al is dat eigenlijk elk jaar zo aan het begin van het schooljaar. “We krijgen net als ieder jaar veel aanmeldingen binnen aan het begin van het schooljaar. Gelukkig hebben we extra collega’s om iedereen op te vangen. Er is altijd plek voor studenten om zich aan te melden.”
Na het gesprek met haar ben ik in ieder geval zelf gerustgesteld; het is blijkbaar helemaal niet gek dat ik me zo voel, heel veel studenten hebben moeite met alle plotselinge prikkels. Ik ben niet de enige. Dat helpt: ik voel me opeens een stuk minder alleen in mijn onwennigheid.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”