Lotte Beernink Balans

Studentendecaan Lotte Beernink: ‘Mijn gevoel is dat studenten niet nog een jaar als het vorige aankunnen’

De hernieuwde lockdown van het hoger onderwijs eist zijn tol, ziet studentendecaan Lotte Beernink. Naar lichtpuntjes is het bovendien lang zoeken, geeft ze toe. Toch heeft ze wel tips. “Praat over je gevoelens. En dat hoeft echt niet gelijk met een studentenpsycholoog te zijn, maar kan ook prima met een huisgenoot”

Op de vraag of studenten nog een jaar als 2021 aankunnen, is Beernink even stil. “Dat is een lastige vraag. Mijn gevoel zegt eerlijk gezegd van niet.” Dat heeft te maken met plezier, zegt ze, of beter gezegd; met het ontbreken daarvan. “Niet sporten, geen terras, elkaar niet zien op school. Allerlei doodnormale dingen ontbreken, en er is op korte termijn weinig zicht op verbetering. Hoe langer dit duurt, hoe groter de onduidelijkheid lijkt te worden.”

Maar hoe houden studenten toch grip in tijden van onzekerheid en uitzichtloosheid? Dat is een vraag waar helaas geen pasklaar antwoord op is. “Wat ik studenten in ieder geval qua perspectief gun, is dat het goed is om te bedenken: waar heb je invloed op, en waarop heb je geen invloed?” Dat bespaart ten eerste energie, zegt ze. “Het is nutteloos om energie te verspillen aan dingen waar je zelf niets mee kan.”

En bovendien is het van daaruit mogelijk om dus energie te steken in zaken waar je wel invloed op hebt. “Live op Saxion samenkomen is lastig vanuit de algemeen geldende maatregelen, maar je kan bijvoorbeeld wel met een studiegenoot gaan wandelen. Of als jij een student bent waar het nog wel goed mee gaat, kijken hoe je een ander kunt helpen bijvoorbeeld.”

Paniek

Waar ze ook tegenaan loopt in gesprekken met studenten; de acute paniek die kan optreden bij gevoelens als eenzaamheid, die juist door de lockdowns veel meer optreden. “Besef dat het normaal is om ook dat soort gevoelens te hebben. Maak ze kenbaar, praat erover. Dat hoeft niet gelijk bij ons te zijn, maar kan ook met een huisgenoot zijn.”

Bovendien is het dan makkelijker om er iets mee te doen. Beernink: “Wat je vaak ziet, is dat studenten heel veel doorzettingsvermogen hebben. Ze willen vaak kost wat kost hun studie halen. Maar als dat ten koste gaat van je gezondheid, dan is het soms niet zo erg als het niet lukt, om het dan later op een ander moment fris opnieuw te proberen.”

Voor 2022 zou ze studenten vooral gunnen dat ze eindelijk eens echt kunnen genieten van hun studententijd. “Studenten die twee jaar geleden zijn begonnen, die weten niet eens wat ze missen, qua studentenleven. Dat plezier, dat ook bij studeren hoort, zou ik ze echt gunnen.”

Bas3

Bas Klaassen

Gerelateerde artikelen

laadpaal enschede

Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”

Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Voor toetsdiefstal veroordeelde student behoudt tóch zijn propedeuse, Cobex vernietigt besluit examencommissie AMM

Student M.B, die vorig jaar werd veroordeeld voor het verkopen van toetsvragen van Saxion, behoudt toch zijn propedeuse. Ook worden de resultaten van kennistoetsen die hij voor de vastgestelde periode van de toetsdiefstal aflegde, niet ongeldig verklaard. Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft de examencommissie van zijn academie AMM te weinig bewijs geleverd voor de conclusie dat de student al vanaf 2017 de beschikking had over gestolen toetsen.

dev

Saxion Deventer start in september nieuwe Ad Interior Brand Identity: “Als eerste in Nederland”

Het is de derde nieuwe Associate Degree die start in september: Interior Brand Identity. De tweejarige voltijd opleiding is een spin-off van Interior Design en leidt studenten op tot experts in het vertalen van merkidentiteit naar ruimtelijke omgevingen. Volgens teamleider Jan Siebers was er vraag naar. “Raar dat dit er niet was.”