pop

Duurzame pop-up shop; “Waarom iets nieuw kopen als je het hier ook gratis kan meenemen?”

Volg de handgeschreven bordjes met pijlen en je komt uit bij de pop-up shop, op de derde verdieping van Haanstra in het hoofdgebouw van Saxion Enschede. De aankomende tijd kunnen studenten en medewerkers hier terecht om (gratis) te winkelen, spullen te doneren, te praten over duurzaamheid of gewoon voor de gezelligheid. Social Work-docent en initiatiefnemer Fransje Immink: “Iemand anders z’n zooi kan precies zijn wat je zelf zoekt.”

Kleding, speelgoed, etenswaren maar ook haarverf of een afwasborstel. Een greep uit de spullen die je kan vinden in de ‘geef, neem & deel’ pop-up shop. De ruimte op de derde verdieping van Haanstra is zowaar ingedeeld als een hippe kringloopwinkel. Neem plaats op de bank met een tweedehands boek, pas kleding in de geïmproviseerde paskamer of zoek een sinterklaas/kerstcadeautje uit, die je vervolgens ook nog kan inpakken. De enige regel: neem mee wat je nodig hebt.

De gezellige ruilhoek is speciaal voor de week van de duurzaamheid opgezet door Social Rebel: een groep docenten en studenten van de opleiding Social Work, die zich inzetten voor maatschappelijke vraagstukken door middel van kunst. Waaronder ook docenten Fransje Immink, Christine Ribbert en Judith Boonstra.

Van elkaar leren

Volgens Immink is het doel van de pop-up shop om bewustwording te creëren over consumentengedrag, duurzaamheid en armoede. Immink: “Het is niet de bedoeling dat we iedere student een pak pasta gaan geven. Het gaat er meer om dat we met elkaar in gesprek gaan over duurzaamheid en klimaatverandering.” Van elkaar leren is het belangrijkste, zegt ze.

De pop-up shop is er in eerste instantie een maand, maar bij succes zal de ‘winkel’ er voor een langere tijd blijven. Aan de inbreng te zien is er genoeg interesse. Immink: “De spullen die ingebracht worden gaan ook naar stichting Stop Armoede 053, waarmee we een samenwerking hebben.” In de pop-up shop hangt een grote ‘vraag & aanbod’-poster waarop verzoeken geschreven kunnen worden. Zo is team 2C opzoek naar een klok voor in hun kantoor. “Iemand anders z’n zooi kan precies zijn wat je zelf zoekt”, zegt Immink. Ze vult aan: “Waarom zou je iets nieuw kopen als je het hier ook gratis kan meenemen?”

Op deze plek lopen genoeg studenten langs. ‘Leuk, een soort ruilhoek’, klinkt het. Een andere student spot een chocoladeletter in de kast vol etenswaren, ‘hmm, lekker’, en loopt er snel mee weg. Ook tweedejaars Human Resource Management student Ruth Loke heeft de pop-up shop ontdekt. Zelf is ze nog niet zoveel bezig met duurzaam winkelen. Ruth: “Dit initiatief is een goede eerste stap. Als ik de aankomende tijd iets nodig heb, sinterklaascadeautjes ofzo, ga ik er rekening mee houden en eerst even hier rondsnuffelen.”

pop
Linde Verschoor 1.jpg

Linde Verschoor

Gerelateerde artikelen

Frank Futselaar Column10062022

Column: Hoera! Kennis is terug

Onlangs was ik op een tweedaags congres over toetsen in het hoger onderwijs. Het congres verliep zoals zulke congressen verlopen. Goede sprekers, slechte sprekers, levendige workshops, saaie workshops, mensen die met grote passie over iets praten en mensen die proberen je iets te verkopen.

apeldoorn---hoofdlocatie.jpg

Nieuwe AI-opleiding in Apeldoorn: “Voor elk werkveld relevant”

Saxion begint in september met een nieuwe opleiding in Apeldoorn: de bachelor Applied Data Science & Artificial Intelligence. Sinds afgelopen dinsdag kunnen studenten zich inschrijven. In eerste instantie mikt de hogeschool op zo’n twintig a vijfenveertig eerstejaars, op termijn op zo’n tweehonderd studenten. “We hopen op echte puzzelaars”, zegt teamleider Arno Blootens. Volgens hem staat het werkveld in de regio te springen om mensen met expertise op het vlak van het lezen en toepasbaar maken van data. “Dit is in elk werkveld toepasbaar.”

hbo

Massaal tickets voor HBO Gala Enschede verkocht ondanks prijsverhoging: “Sowieso een mooi gevulde zaal”

Party time! Het belooft volgens KOSS, de koepel voor studieverenigingen, het meest spectaculaire evenement van het jaar te worden: het HBO Gala Enschede op 8 mei. Vorige week gingen de eerste kaartjes in de verkoop, het tweede verkoopmoment is op 24 april – na de stufi. Want de grootste uitdaging met het organiseren van het feest dit jaar waren de centen. Niet-leden betalen 49,50 voor een ticket, 2,50 meer dan vorig jaar. “Maar dan kan je wel onbeperkt feesten en drinken.”