Torenhoge energieprijzen, en een enorme inflatie; dat maakt thuiswerken niet echt aantrekkelijk. Saxion zoekt naar manieren om het personeel tegemoet te komen, maar volgens bestuurder Jan Willem-Meinsma is dat niet zo makkelijk. “Ik hoop echt binnenkort met meer en beter nieuws te komen.”
Meinsma gaf tijdens de laatste vergadering met de medezeggenschap aan bezig te zijn ‘met een handige manier om de thuiswerkvergoeding te verhogen’. In de praktijk is dat niet zo makkelijk, blijkt desgevraagd. De kortste weg is volgens hem via het salaris, bijvoorbeeld via een eenmalig extraatje op de loonstrook. De hogescholen zijn gezamenlijk in gesprek met de vakbonden om dat voor elkaar te boksen. “Dat hangt in de lucht, maar daar is men nog over aan het spreken. Ik hoop eigenlijk dat het voor het einde van dit jaar geregeld is. De hoogte? Daar doe ik nog even geen uitspraken over.”
Het bedrag van twee euro dat Saxion per dag thuiswerken uitkeert, komt overeen met de maximale belastingvrije thuiswerkvergoeding die een werkgever mag uitkeren. Dat bedrag is gebaseerd op een eerdere berekening van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en gaat volgend jaar wel iets omhoog; door afgesproken prijsindexatie gaat het naar 2,13 euro per dag.
Trage kant
Zomaar meer uitkeren, kan volgens Meinsma niet. Dan wordt het volgens hem als inkomen beschouwd, en elke euro die Saxion dan uitbetaald, kost dan twee euro. Wel is Saxion volgens hem creatief aan het kijken of er iets mogelijk is, binnen de verschillende belastingvrije vergoedingen die er zijn. “Er is een algemene vrijstelling (werk-kosten-regeling), maar die is vol dankzij een riant fietsplan. We zoeken nog naar gerichte vrijstellingen die we op ons van toepassing kunnen verklaren.”
Op de vraag of de belastingdienst zelf niet inziet dat €2,13 met de huidige energieprijzen niet meer voldoet, zegt hij: “Ik snap dat je dat afvraagt, maar de overheid is op sommige onderwerpen wat aan de trage kant.”
Volgens hem biedt Saxion wel hulp als medewerkers financieel in de problemen komen. “Als er loonbeslag komt bij een medewerker dan is al langer hulp beschikbaar. Die hulp is ook in te roepen voordat er loonbeslag aan de orde is.”
Avans
De Vereniging Hogescholen is nog in overleg over een inflatievergoeding. Die stond vorige week op de agenda van de overlegvergadering, blijkt uit dit artikel. Daarin valt ook te lezen dat hogeschool Avans dat niet afwacht, en eigenstandig eenmalig tot 400 euro uitkeert aan inflatievergoeding, afhankelijk van salarisschaal.
Ook de Bredase hogeschool BUas besloot onlangs al het personeel een extraatje te geven. Medewerkers in de laagste salarisschalen krijgen eenmalig 370 euro netto. Vanaf schaal 9 is dat 185 euro. Deeltijders krijgen dat bedrag naar rato van hun aanstelling. Dat geld komt uit een ander potje, de zogenaamde DAM-gelden. Meinsma: “Die middelen zijn bij Saxion al ingezet en ook daar ziet de fiscus het bij uitbetalen als loon. Ik hoop op binnenkort meer en beter nieuws.”
Gerelateerde artikelen
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.