Steeds meer hogescholen en universiteiten kiezen voor volledig vegetarisch tijdens de INTRO-periode. Saxion doet niet mee aan die trend. “Wel zorgen we dat deelnemers altijd een vleesloze keus hebben”, zegt INTRO-projectcoördinator Caroline de Graaf. Hoewel de organisatie graag voor biologisch eten zou kiezen, is dat volgens De Graaf niet mogelijk. “Het budget laat het niet toe.”
Meer of zelfs volledig vegetarisch aanbod tijdens de introductiedagen, je ziet het steeds meer. De universiteiten van Delft, Leiden en Wageningen boden dit jaar enkel vegetarisch eten aan, Groningen kende een ‘meatless monday’ en de Universiteit Twente kiest voor een vleesloze lunch tijdens de Kick-In. In alle studentensteden is er de keuze voor vegetarisch of zelfs veganistisch. De intro van Saxion is daar geen uitzondering op, maar op Saxion is ook altijd vlees verkrijgbaar.
Ook De Graaf ziet de landelijke ontwikkeling naar meer vegetarisch en biologisch aanbod. “Dat is waarschijnlijk de volgende stap”, zegt ze. Maar ze ziet ook dat de lokale partijen waarmee Saxion samenwerkt, nog wat achterlopen bij aanbieders uit het westen van het land. Een andere overweging is dat de student de klant is, zoals De Graaf het omschrijft. En niet iedereen zal gediend zijn van een volledig vegetarisch aanbod, denkt ze.
Niet haalbaar
De doorslaggevende reden om bij het vleesaanbod niet voor biologisch te kiezen, zit ‘m in het geld. Uit de offertes die de organisatie opvroeg bij leveranciers, blijft dat een meer duurzaam en biologisch aanbod dit jaar niet haalbaar was. Dat aanbod is immers duurder, en volgens De Graaf is het budget voor de INTRO niet toereikend.
Volgens haar houdt Saxion rekening houdt met de specifieke wensen van de deelnemers van de INTRO. Die kunnen vooraf aangegeven worden op het deelnameformulier. “Bij bijvoorbeeld het Foodtruckfestival op dinsdag kun je de gezonde keuze maken en ook vegetarisch eten. We kiezen er bewust voor om geen grote patatkraam neer te zetten”, aldus De Graaf. “We vinden de gezondheid van iedereen die meedoet aan de INTRO heel belangrijk. Daar past een gezond aanbod bij.”
Recycle-munt
Saxion werkt dit jaar voor het eerst met een recycle-munt voor de drankjes, om zo plastic afval te voorkomen. Deelnemers aan de INTRO krijgen zo’n munt, die ze inwisselen voor een beker. Die beker kun je vervolgens weer inleveren en dan krijgt je een munt retour.
Dit is volgens Caroline de Graaf één voorbeeld van de duurzame maatregelen die Saxion dit jaar introduceert. Andere voorbeelden zijn herbruikbare bewegwijzering, het scheiden van afval en het verminderen van het papiergebruik. De Graaf: “En we hebben onze leveranciers gevraagd om zo weinig mogelijk plastic verpakkingen te gebruiken, door bijvoorbeeld producten aan te leveren in kratten.”
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”