Het uitgaanspubliek van Deventer werd dit weekend getrakteerd op een bijzonder gezicht: midden voor de iconische Waag was een podium gebouwd van bierkratjes. Daarop geen artiesten, maar een stel pittende studenten, compleet met luchtbedden, slaapzakken en campingstoelen. Een actie van studentenvereniging Pro Deo, om zo aandacht te vragen voor het tekort aan kamers voor studenten, dat ze als schrijnend ervaren.
SaxNow belt met Hugo Jan Bos, praeses van de studentenvereniging waarvan het grootste deel van de leden aan Saxion studeert. “Deventer wil heel graag een studentenstad zijn, maar op dit vlak zien we dat nog niet terug.”
Hoe was het om in je slaapzak op de Brink te liggen?
“Heel bijzonder. Volgens mij is dit het enige moment in mijn leven dat ik dit kon doen. Maar in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik vooral heel erg druk was met mensen aanspreken. Doel was vooral om zoveel mogelijk aandacht te trekken.
Want wat is er precies aan de hand volgens jullie?
“De hele actie was een betoging tegen het huidige beleid qua studentenhuisvesting in Deventer. De aanleiding is dat we van steeds meer studenten horen dat ze geen kamer kunnen vinden. Bij studentenhuisvester DUWO is er een wachtrij van tweeënhalf jaar. Deventer telt zo’n 10.000 studenten in totaal, en DUWO heeft zo’n zeshonderd kamers. De gemeente stelt dat Deventer een tekort heeft van zo’n honderd a tweehonderd kamers. Wij denken dat het tekort veel groter is.”
Is de actie geslaagd?
“Het doel was zoals gezegd om nu zoveel mogelijk aandacht te vragen voor dit probleem. Dat is volgens mij heel goed gelukt. De burgemeester is langsgeweest om ons aan te horen. ChristenUnie en CDA waren er. En we kregen vooral heel veel steun van het langslopend publiek: veel mensen op de Brink waren het volledig met ons eens.”
En de actie krijgt nog een staartje, want jullie spreken in bij de raadsvergadering.
“Dat klopt. Ik ga inspreken samen met Stephan Terpstra. Dan zullen we opnieuw benadrukken dat dit echt een groot probleem is. Niet alleen voor de studenten, en het studentenwelzijn, maar net zo goed voor Deventer. Deventer wil uitstralen dat het echt een studentenstad is, maar op dit moment is het dat niet. Bovendien gaat het CDA een motie indienen, die er hopelijk doorkomt, waardoor dit probleem eerst eens goed onderzocht gaat worden en er mogelijk beter beleid op dit vlak komt.”
Ik las in De Stentor dat jullie de oplossing niet alleen zien in bouwen, bouwen, bouwen.
“Bouwen klinkt als een ontzettend makkelijke oplossing, maar dat is het niet. Wij zien vooral ook problemen in de regelgeving. Deventer heeft strenge regels qua kamerverhuur. We zouden graag zien dat daar naar gekeken wordt, zodat er ruimte gevonden kan worden binnen het bestaande aanbod.”
Nog even over dat slapen; hebben jullie ook echt een oog dicht gedaan?
“Volgens mij heeft een van ons een paar minuten de ogen dichtgedaan. Maar verder was van slapen eigenlijk niet zoveel sprake. Dat was uiteindelijk ook niet het echte doel, doel was vooral zoveel mogelijk aandacht trekken. We mochten er tot 04.00u staan, om de marktopbouw niet in de weg te zitten, maar we zijn rond 02.30u vertrokken. Toen was ons punt volgens mij wel gemaakt, en de Brink was uitgestorven.”
De actie had ook de aandacht van Deventer burgemeester Ron König. Foto's: CHBOV Pro Deo
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”