Het bekendste kunstwerk van Saxion, ‘Reis naar de Horizon’, is slachtoffer geworden van vandalisme. Een aantal teksten staan sinds vorige week geklad op de metershoge gekleurde wagen op het plein voor het hoofdgebouw in Enschede. Er wordt uitgezocht hoe het schoongemaakt kan worden, zonder het nog verder te beschadigen. “Het kunstwerk was al langer toe aan een schoonmaakbeurt.”
‘A.C.A.B’ (afkorting voor All Cops Are Bastards), ‘School? :(‘, ‘FCT’ en ‘vak P’. Deze teksten zijn met dikke zwarte stift geklad op het kunstwerk van Koos Kroon. Ruben Sinkeldam (coördinator kunst) was nog niet op de hoogte van de vandalisme, maar gaat er direct werk van maken, zegt hij. “Dit is zó jammer. Ik begrijp het sowieso niet, aan andermans spullen zitten. Maar met kunst al helemaal, het is zo weerloos.”
Al is het volgens Sinkeldam ook een soort onwetendheid: “Tegenwoordig spuiten ze overal van die teksten op. Bepaalde kunstwerken zijn controversieel en daarom ‘uitdagend’, maar in dit geval lijkt het niet op het kunstwerk zelf gericht.”
Naar zijn weten is dit de eerste keer dat er sprake is van vandalisme op het kunstwerk. Ook al worden er ook wel eens wat stickers van bijvoorbeeld studieverenigingen op geplakt. Volgens Sinkeldam was het kunstwerk al langer toe aan een schoonmaakbeurt, en is dit een goede aanleiding hiervoor. “Het kunstwerk was al redelijk verwaarloosd, waardoor het respect ook een soort verdwijnt. Als het kunstwerk er als nieuw uitziet zal het hopelijk ook meer gewaardeerd worden.”
De volgende stap is dan ook om uit te zoeken hoe het kunstwerk schoongemaakt kan worden. Er zal een gespecialiseerd bedrijf benaderd worden om te onderzoeken of zij de bekladding kunnen verwijderen. Want een sopje en een spons, zo simpel is het niet. “Als het kon had ik het zelf gedaan. Maar nee, dat kan niet zomaar”, zegt Sinkeldam. Hij legt uit: “Er zal waarschijnlijk ook contact opgenomen moeten worden met de kunstenaar zelf, over hoe het kunstwerk schoongemaakt mag worden zonder het (nog meer) te beschadigen.”
'Reis naar de Horizon' in volle glorie. Foto: Cees Elzenga/hetoog.nl
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”