Bij de heropening van het regenboogpad voor het hoofdgebouw in Enschede zei collegevoorzitter Anka Mulder woensdagochtend trots te zijn: “Persoonlijk vind ik diversiteit belangrijk, en wij als Saxion ook.” Mulder stelde tegenover een klein groepje aanwezigen voor om het niet bij dit pad te laten. “In Utrecht is er een kilometerslang regenboogfietspad. Hoe mooi zou het zijn als we dat in Enschede ook realiseren”, zei ze tegen wethouder Arjen Kampman.
Dat het pad vrijwel meteen onder moedwillig aangebrachte remsporen zit, bewijst volgens haar dat het gesprek over acceptatie ‘erg nodig is’.
De wethouder had wel oren naar zo’n fietspad. Want ook hij ziet in de aangebrachte remsporen bevestiging dat het gesprek noodzakelijk is en blijft. “Als ik de sociale media lees denk ik: er is nog een hoop werk aan de winkel. Daarom zijn we ook bezig met een groot kunstwerk in de stad, om aandacht te vragen voor diversiteit.”
Wethouder Kampman memoreerde het eerste pad, dat anderhalf jaar geleden werd aangelegd, maar weer moest verdwijnen omdat het te glad was. De ongelukken die daardoor ontstonden noopten de gemeente het pad weer te verwijderen.
Het pad is heel bewust pal voor Saxion aangelegd, zei Kampman. “Hier lopen dagelijks veel studenten.”
Gerelateerde artikelen
Column: Uitgestorven
In het Franse Turckheim in de Elzas bestaat hij nog: de enige overgebleven nachtwaker van de Elzas. Dit prachtige stadje staat vol met gekleurde vakwerkhuisjes, het ene nog ouder dan het andere en vooral gemaakt van heel veel brandbaar hout.
Hoe een anonieme mail ervoor zorgde dat SaxNow zeven maanden klem zat tussen feit en fictie
Hier had bijna een verhaal gestaan over grensoverschrijdend gedrag binnen Saxion. Een verhaal waar SaxNow met tussenpauzes meer dan een half jaar aan werkte. Maar dat verhaal volgt hier niet. Wat wel volgt: een verhaal over het aannemen van verschillende identiteiten, van studenten en van collega’s. Over een geraffineerd web van feit en fictie, waarvoor geen middel geschuwd werd, van videocall tot prepaidkaart. En een bekentenis. Die volgt ook.
Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”
Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.