Meer dan anderhalf uur zaten reizigers vanochtend even voorbij Almelo vast in een kapotte NS-trein. Uiteindelijk werd de trein geëvacueerd, en werden de treinreizigers met een andere trein naar Hengelo gebracht. Omdat de trein midden in de spits uitviel, zat de trein vol met Saxionners. Die reageerden heel divers. “Ik snap nu studenten wel beter die zeggen dat ze later zijn omdat de trein niet rijdt.”
Een van de inzittenden in de trein is docent vastgoedkunde Simon van der Meer. Via zijn mobiel doet hij mee aan een teamsvergadering. “Maar ik hoef nu niks te zeggen hoor.” Hij kwam niet ver vanochtend: vijf minuten nadat hij instapte, strandde de trein plotseling, zonder veel informatie. “Al merkte ik wel dat opeens de lampen uitvielen.”
Hij moet college geven om 11.45, zegt hij vanuit de wat benauwde trein, waar inmiddels ook de verlichting en klimaatcontrole niet meer werkt. Daardoor wordt het steeds benauwder, en besluit de conducteur handmatig wat ramen open te maken. Van der Meer: “Ik dacht ik ben mooi op tijd, maar nu vraag ik me af of ik het haal.”
‘Zo voelt het dus’
Hij lijkt zich nog niet enorm druk te maken. “Ik vind het zelf een leuke les, maar in alle eerlijkheid: ik denk dat de studenten er niet al te rouwig om zijn als ik het niet haal, het is niet het populairste vak.” De penibele situatie in de trein zorgt mogelijk wel voor hernieuwd begrip voor studenten die door het OV te laat zijn. “Zo voelt het dus voor een student die zegt, ik ben te laat omdat de trein niet rijdt.”
Om daarna onmiddellijk zijn behulpzaamheid te bewijzen: “Als we nou terug moeten naar Almelo, dan kan je zo met mij mee met de auto.” Het blijkt uiteindelijk niet nodig; de trein waarop we via een loopplankje overstappen, met hulp van Pro-Rail-personeel, rijdt als intercity door naar Enschede.
Ook 3e-jaars Creative Business Amber en Commerciele Economie-student Ruben Jongejan moeten naar Enschede. Ruben vertrok vanuit Deventer, Amber stond al om 6 uur op om vanuit Nijmegen naar Enschede te gaan. Het is inmiddels 10.40 en ze zijn nog steeds niet op hun bestemming.
Ze zijn onderweg naar een workshop ‘creatief denken’, die hoort bij hun Smart Solutions Semester. Echt rouwig zijn ze er niet om dat ze die niet halen. “We vinden het allebei niet zo’n leuke les.” Even later voegt zich een derde student bij hen, die blijkbaar hetzelfde voelt. “Als er een positief ding is, dan is het wel dat we die les missen. Misschien kunnen we het nog een beetje rekken.”
ProRail werd vanochtend ingezet om reizigers te evacueren uit de stilstaande trein
Gerelateerde artikelen
Student Jorian is Nederlands kampioen schaatsen: “Ik denk dat ze nu wel weten wie ik ben”
Voor het grote publiek was het een verrassing, voor hemzelf en zijn ploeg een stuk minder: Saxion-student Jorian ten Cate (22) werd afgelopen zondag Nederlands kampioen op de massastart. “In een vol Thialf winnen is misschien wel het vetste wat je mee kan maken als schaatser.”
Nieuwe organisatiestructuur ‘niet voor iedereen ideaal’, maar blijft voorlopig staan
De nieuwe organisatiestructuur van Saxion is ‘niet in beton gegoten’, maar lijkt toch behoorlijk vast te staan. Volgens collegevoorzitter Inge Grimm hebben de info-bijeenkomsten en gesprekken daarover niet tot grote wijzigingen en nieuwe inzichten geleid, ondanks bijvoorbeeld bedenkingen binnen de Academie Creatieve Technologie (ACT) en de Academie Mens & Arbeid (AMA). “Sommigen zijn er blij mee, anderen zijn er kritisch op, maar mensen snappen het wel.”
Hoe deze Saxion-student uitgroeide tot een WK-sensatie (en misschien wel een nieuwe bijnaam nodig heeft)
Saxion-student Frits Biesterbos (23) uit Apeldoorn schreef deze herfst zijn eigen wielersprookje: ogenschijnlijk uit het niets haalde hij zilver op het WK gravel. “Heel, heel even dacht ik dat ik misschien wel kon winnen.”