dev

Saxion Deventer start in september nieuwe Ad Interior Brand Identity: “Als eerste in Nederland”

Het is de derde nieuwe Associate Degree die start in september: Interior Brand Identity. De tweejarige voltijd opleiding is een spin-off van Interior Design en leidt studenten op tot experts in het vertalen van merkidentiteit naar ruimtelijke omgevingen. Volgens teamleider Jan Siebers was er vraag naar. “Raar dat dit er niet was.”

Volgens teamleider Jan Siebers is Saxion de eerste instelling die deze opleiding aanbiedt. De vraag kwam volgens hem niet zozeer vanuit studenten, maar meer vanuit het werkveld. “Het kwam bovendrijven bij interieurontwerpbureaus, waar ze nu eigenlijk zelf hun personeel opleiden als merkidentiteit-ontwerpers.” Tijdens de tweejarige opleiding worden studenten opgeleid om aan de slag te gaan als bijvoorbeeld adviseur bij een ontwerpbureau of ontwerper bij een winkel- of horecabedrijf. “Het is raar dat dit er niet al eerder was”, zegt Siebers.

In de nieuwe opleiding leren studenten alles over ontwerp, technologie en merkidentiteit. In het eerste jaar houden ze zich bezig met het ontwerpen van een merkidentiteit voor opdrachtgevers en in het tweede jaar gaan ze samenwerken met stakeholders en een team van ontwerpers om zo hun specialisme te ontdekken. Siebers: “Het gaat over meer dan alleen mooie ruimtes creëren, het gaat over het vertellen van verhalen en het creëren van betekenisvolle ervaringen die mensen verbinden met merken.”

De opleiding sluit aan op de Bachelor Interior Design, waar de Ad dan ook een spin-off van is. Volgens Siebers is de Ad dan ook bewust zo ontworpen dat je gemakkelijk in kan stromen bij Interior Design. Siebers: “Je stroomt na het behalen van je diploma in op jaar drie van de bachelor. De enige voorwaarde is dat je verplicht de minor ‘Redesign Heritage’ moet doen, waar andere studenten vrije keuze hebben qua minor.”

De nieuwe opleiding start in Deventer in september en Siebers schat in met twee klassen te kunnen starten. “Ongeveer vijftig studenten.” Op lange termijn schat hij in dat de instroom zo’n honderd studenten per jaar zal zijn.

Associate Degree?

De Associate Degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding, waarvoor je een wettelijk erkend hbo-diploma krijgt. Leren en de vaardigheden toepassen in de praktijk staan centraal. De Ad is ‘de brug tussen mbo en hbo’: het niveau ligt tussen mbo-4 en de hbo-bachelor. Daarmee is de Ad er vooral voor studenten met een mbo-diploma (niveau-4) op zak, met een aantal jaren werkervaring. Er zijn voltijd en deeltijd Ad’s. Op dit moment biedt Saxion twee voltijd Ad’s aan en zeven in deeltijd. De ambitie is om vooral in de voltijd Ad’s te groeien.

Linde Verschoor 1.jpg

Linde Verschoor

Gerelateerde artikelen

Ton extra voor onderzoeks-communicatie; “Willen beter zichtbaar zijn”

Om verhalen over het toegepaste onderzoek beter voor het voetlicht te krijgen trekt Saxion komend jaar 100.000 euro uit, zo blijkt uit de besluitenlijst van het college van bestuur. Dat bedrag komt van de Saxion Research & Graduate School (SRGS). Directeur Hans Vossensteyn: “Ons onderzoek groeit en we willen onze zichtbaarheid en daarmee onze impact vergroten.”

Eva 1

SaxNow gaat live met bijzondere studenten: van kassameisje tot internetfenomeen, presteren bij FC Twente, en zorgen voor je eigen moeder

SaxNow gaat iets nieuws doen: we houden voor het eerst een eigen minifestival, speciaal gericht op studenten, al zijn medewerkers ook van harte welkom. Tijdens SaxNow Live op 23 mei hebben we voor jullie een schitterende line-up. Buiten voor het Ko Wierenga, van 12.00u tot 16.00u, delen drie studenten hun bijzondere verhalen. Ook is er een workshop columns schrijven, gekoppeld aan een prijs van 1.000 euro, kun je een professionele LinkedIn-foto laten maken, of gewoon keihard smullen van gratis poffertjes.

AFAS

“Maak evaluatie invoering AFAS toch openbaar”, zeggen medezeggenschappers na lezing

De Centrale Medezeggenschap (CMR) wil dat het college van bestuur de externe evaluatie van de invoering van AFAS alsnog openbaar maakt. Een kleine groep CMR-leden kreeg de evaluatie, waarbij ze de belofte deden om deze niet verder te verspreiden. Maar nu ze die evaluatie onder ogen hebben gehad, zien ze geen goede redenen voor vertrouwelijkheid.