De bsa-norm bij de bacheloropleidingen van de academie AGZ gaat dit jaar van 50 naar 45 studiepunten, zo staat op mijnsaxion. Die ruimte is er gekomen door het nieuwe beleid, dat voor de kerstvakantie werd aangekondigd. Manager Frank Klein Overmeen (AGZ): “De norm van 45 studiepunten past beter bij ons vernieuwde onderwijs, dat uitgaat van blokken van 5 of 10 punten.”
Voor de kerst ging de Centrale Medezeggenschap akkoord met het collegevoorstel om de norm voor het bindend studieadvies te verlangen naar een bandbreedte van 45 tot 54 ec. Die drempel lag eerder hoger, toen moest een student nog minimaal 48 tot maximaal 54 punten halen, afhankelijk van de opleiding. De academie AGZ is de eerste die communiceert dat de norm voor de bsa omlaag gaat. Dat geldt voor de bacheloropleidingen Verpleegkunde, Fysiotherapie en Podotherapie.
Dat besluit kon snel worden genomen, aldus manager Klein Overmeen. “We zijn dit jaar begonnen met een nieuw curriculum, passend bij de Saxion Onderwijsvisie, en daar past een bsa-norm van 45 studiepunten bij. Want wij werken in met blokken van 5 studiepunten, en een enkele van 10. We kunnen de studenten hiermee iets meer ruimte geven, bijvoorbeeld om één extra vak te missen.”
Snel regelen
Die wens lag er vorig jaar al voor de bachelors van AGZ, maar de ruimte om de norm lager te leggen dan 48 ec was er nog niet. “We zien dat de uitval bij onze academie hoog is en dat studenten druk ervaren”, zegt Klein Overmeen. De verlaging van de norm van de bsa moet daarbij gaan helpen. Die wens was al uitgesproken bij de teamleiders en het managementteam, en ook de examencommissies zijn volgens Klein Overmeen akkoord. “Daarom kunnen we dit nu snel regelen.”
Daarbij wil het management van AGZ snel aan de studenten vertellen waar ze aan toe zijn, geeft Klein Overmeen aan. Voor veel studenten is 1 februari namelijk een belangrijke datum, omdat je als je voor die tijd stopt met de opleiding niet je basisbeurs en OV-kaart hoeft terug te betalen.
Het verlagen van de norm van de bsa is niet onomstreden: critici wijzen erop dat studenten dan later in de studie in de problemen kunnen komen. Klein Overmeen geeft aan dat dit is meegewogen. “Die kans is uiteraard aanwezig”, zegt hij. “Maar we denken dat we met ons nieuwe programma, met meer en gerichtere coaching in de thuisgroepen, de studenten beter kunnen ondersteunen.”
Want als een student met de oude norm een toets van 10 ec niet haalt, staat die student gelijk onder druk. “Uit ervaring weten we dat dit voor de meeste eerstejaars leidt tot minder motivatie, omdat de kans dat ze het halen veel kleiner is”, aldus Klein Overmeen. “Nu hebben we iets meer marge en kunnen studenten beter tot leren komen en krijgen ze de ruimte om zichzelf te ontwikkelen.”
Overstappen naar andere opleiding
Saxion wil meer doen voor studenten die een moeilijk eerste jaar hebben op Saxion. Zo moet het makkelijker worden om over te stappen naar een andere opleiding. Daarvoor komt er een ‘switch-minor’, waarbij punten die eerder gereserveerd stonden voor de derdejaarsminor ingezet kunnen worden om punten te halen voor een andere opleiding.
Het CvB zou ook graag een ‘doorstroomroute’ invoeren, waarbij studenten die niet genoeg punten halen om tweedejaarsvakken te gaan volgen, de mogelijkheid zouden krijgen de wel behaalde punten in te zetten voor een doorstroom-minor. Ook ligt de optie op tafel om de bsa helemaal los te laten. Maar met dit deel van het CvB-voorstel ging de Centrale Medezeggenschap nog niet akkoord.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”