19

Vanaf volgend jaar geen vlees meer bij Saxion-evenementen: “Laten zien dat we dit belangrijk vinden”

Een bitterbal of een kroket: je kunt straks alleen nog maar de vegetarische variant krijgen bij evenementen als de opening hogeschooljaar, de nieuwjaarsbijeenkomst en open dagen. Dierlijke producten gaan vanaf 2025 in de ban. Een kwart van het aanbod zal bovendien veganistisch zijn.

Wenda Hans, die als Regisseur Duurzaamheid het beleidsstuk met de doelstellingen voor komend jaar schreef, is ‘hartstikke trots’. Het college van bestuur stemde namelijk in met haar voorstel voor een volledig vega en deels vegan catering. “Het is meer dan een ambitie”, zegt ze. “Saxion spreekt uit: dit gaan we doen.”

Een vleesloos aanbod past volgens Hans in de duurzaamheidsambitie om bij te dragen aan het welzijn van mens en dier. “Dan is deze keuze gewoon een logisch vervolg”, zegt ze. Ze vindt het belangrijk dat Saxion de catering bij evenementen hierop laat aansluiten, omdat juist die catering een ‘bewustmaker’ is. “Je laat zien dat je dit onderwerp belangrijk vindt.”

Weerstand

Hans zegt ook wel te begrijpen dat er wat weerstand zit op duurzaamheid, en daarmee misschien ook op de keuze om het aanbod vleesloos te maken. “Maar dan denk ik ook: mensen geven zichzelf niet de kans om iets nieuws te ervaren.” Ze wijst op een voorbeeld bij Diergaarde Blijdorp, waar bijna drie jaar een ‘gewone’ kroket werd verkocht, die eigenlijk vegetarisch was. Geen klant merkte het, zei de organisatie.

“Soms is het beter om niet al te hoog van de toren te blazen, en gewoon iets te doen”, zegt Hans daarover. “Dan kom je uit de weerstand, en merken mensen die een kroket kopen: de niet-vlees variant is net zo lekker.”

De uitvoering van het nieuwe beleid ligt bij de dienst Marketing en Communicatie, de organisator van corporate events. Directeur Karin Jansen ziet geen enkel probleem in het schrappen van vlees. “Dat gaan we gewoon doen”, zegt ze. “Dit is een mooie en makkelijke manier om aan bewustwording te doen.”

De Saxion Intro wordt niet door Marketing en Communicatie georganiseerd, maar door Onderwijs en Student Support. Directeur Janco Bonnink laat weten dat voor de komende Intro de doelstelling al wordt gevolgd. “Het aanbod zal overwegend vegetarisch zijn. We hopen dat we de deelnemers, zover dat nodig is, op een positieve manier kunnen verrassen met een lekker aanbod. Dat wordt nog uitgewerkt in overleg met de leveranciers.”

 

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

Fotoserie: Bijzonder schouwspel van menselijke en robotacrobaat tijdens lunchpauze in Enschede

Hij moest qua aandacht concurreren met nacho’s die werden uitgedeeld bij de kantine, maar toch gingen de bewonderende blikken vandaag tijdens de lunchpauze volop naar Daniel Simu. Al trok zijn bijzondere metgezel nog veel meer de aandacht: omdat hij niemand had om mee te trainen, bouwde de circusartiest zijn eigen trainingspartner: een robotacrobaat.

Geen gelijke vergoeding voor opleidingscommissies, tot onvrede studenten; “Niet uit te leggen”

Het college van bestuur is niet van plan de vergoeding voor studenten in de opleidingscommissies te verhogen naar 18,75 euro per uur, bleek gisteren in de centrale medezeggenschap. Studenten vroegen daar in de vergadering om, maar volgens collegevoorzitter Inge Grimm hoeft Saxion alleen de vergoeding voor de CMR en de academieraden aan te passen.

Nieuw schooljaar, nieuw cultureel seizoen: Studium Generale is niet bang voor de polemiek, maar wil ook wijzer maken

Van genocide tot schuld, trauma, een robotacrobaat, heftige hormonen en de macht van de technologie op je telefoon. Studium Generale wil ook dit studiejaar weer programma’s maken die het gesprek aanjagen, maar tegelijkertijd studenten verleiden met maatschappelijke onderwerpen die dichtbij hen staan. Ze zijn daarbij niet bang voor de polemiek, zeggen programmamakers Saskia Zwolle en Britt Krabbe. “En als we nog een blinde vlek hebben, dan horen we dat ook graag.”