Een klein mysterie, dat is het ‘verdwijnen’ van de cartoon van GUUS over de prijzen van de kantine. Die hangt in B.019 in Deventer, de doorloop van het theater richting de kantine. Maar dinsdag zagen we dat die verdwenen was, en daarvoor in de plaats hing een generieke Saxion-plaat. Die verdwijning is, na melding bij kunstcoördinator Ruben Sinkeldam, opgelost. Hij is niet te spreken over de actie. “Kunst emotioneert, maakt je vrolijk of juist boos. Maar je blijft er van af.”
Afgelopen dinsdagmiddag zagen we dat de cartoon verdwenen was en dat lieten we Sinkeldam weten. Die ging meteen op onderzoek uit. De cartoon bleek niet verdwenen, maar iemand heeft een Saxion-afbeelding voor de cartoon in de kliklijst geplaatst. Die is inmiddels weer verwijderd en de cartoon is, zo zegt Sinkeldam, onbeschadigd weer zichtbaar. De cartoon wordt binnenkort vervangen door de nieuwste GUUS. Hoe lang de cartoon uit het zicht verdween is onbekend.
Op de plek waar de GUUS moest hangen, hing ineens een generieke Saxion-afbeelding
Ruben Sinkeldam zou graag in gesprek gaan met degene die dit deed. “Ik ben geïnteresseerd in de motivatie”, zegt hij. “En ik wil duidelijk maken dat deze actie niet kan, dat is dan ook weer de docent in mij. Aan kunst zitten is een brug te ver, ook als het emoties bij je oproept. Ik hoop dat ik dat deze persoon kan bijbrengen.”
“Ga dan in gesprek”
Student-cartoonist Guus Nijhuis is blij te horen dat de cartoon niet verdwenen is. “Want het was jammer geweest als ik ‘m niet meer in mijn portfolio had.” Tegelijk zou hij ook niet wakker liggen als hij de cartoon niet meer had. “Ik dien hem bij SaxNow in en dan zit mijn werk er op. Maar het blijft zo dat je uit principe van kunst en cartoons af moet blijven. Als je iemand bijvoorbeeld een sterke mening heeft over mijn cartoon, ga dan met me in gesprek.”
De kunst op Saxion is inherent kwetsbaar, legt Sinkeldam uit. Hij heeft twee expositieruimtes, in Deventer en in het kunstenkabinet in Enschede, waar hij bepaalt wat er komt te hangen. Maar daar is geen toezicht. “Kunst is kwetsbaar, dat laat deze casus wel zien.” Ook geeft hij aan dat hij een actie als deze op Saxion niet eerder heeft meegemaakt. En wat hem betreft blijft het daar ook bij. “Daar ligt een morele plicht bij de studenten, medewerkers en bezoekers op Saxion.”
Oproep
Ook SaxNow is benieuwd wie de cartoon uit het zicht onttrok en wat daar de motivatie voor was. We roepen deze persoon op om contact met ons op te nemen. Desgewenst kan dat zonder dat we de identiteit openbaar maken.
Gerelateerde artikelen
Column: Toondoof
“Fijn hè, vakbonden?” Dat sneerde collega B. sarcastisch toen hij zag dat de bonden inzetten op zes procent salarisstijging bij de komende cao-onderhandelingen. Nu is collega B. niet bepaald een vriend van de vakbond - u kent het type wel: Rotary-lid, platinablonde vrouw, valt minstens eens per jaar ongenadig hard van zijn te dure racefiets -, maar helemáál nergens sloeg zijn opmerking ook weer niet op.
Column: Tweedehands denkers
In de eerste lesweek na de zomervakantie zat ik op de zesde verdieping van het Epy Drost-gebouw in Enschede. Ik hoorde een groepje nieuwe eerstejaars bezig met dezelfde kick-off-opdracht die ik vorig jaar ook moest doen. Toen zei één van de studenten: “Oh ja, dáág, die briefing ga ik niet zelf lezen. Ik gooi ’m wel even in ChatGPT.”
Nieuwe studentcolumnist Jonah Geurs: “Ik zie deze rol ook een beetje als zelftherapie”
Hij ligt wakker van existentiële vraagstukken, noemt zichzelf ‘een persoonlijke pretverpester’, en heeft een grenzeloze nieuwsgierigheid. CB-student Jonah Geurs schrijft vanaf deze week maandelijks een column voor SaxNow. En hij geeft toe: “Ik ben misschien iets anders dan mijn medestudenten.”