Een klein mysterie, dat is het ‘verdwijnen’ van de cartoon van GUUS over de prijzen van de kantine. Die hangt in B.019 in Deventer, de doorloop van het theater richting de kantine. Maar dinsdag zagen we dat die verdwenen was, en daarvoor in de plaats hing een generieke Saxion-plaat. Die verdwijning is, na melding bij kunstcoördinator Ruben Sinkeldam, opgelost. Hij is niet te spreken over de actie. “Kunst emotioneert, maakt je vrolijk of juist boos. Maar je blijft er van af.”
Afgelopen dinsdagmiddag zagen we dat de cartoon verdwenen was en dat lieten we Sinkeldam weten. Die ging meteen op onderzoek uit. De cartoon bleek niet verdwenen, maar iemand heeft een Saxion-afbeelding voor de cartoon in de kliklijst geplaatst. Die is inmiddels weer verwijderd en de cartoon is, zo zegt Sinkeldam, onbeschadigd weer zichtbaar. De cartoon wordt binnenkort vervangen door de nieuwste GUUS. Hoe lang de cartoon uit het zicht verdween is onbekend.
Op de plek waar de GUUS moest hangen, hing ineens een generieke Saxion-afbeelding
Ruben Sinkeldam zou graag in gesprek gaan met degene die dit deed. “Ik ben geïnteresseerd in de motivatie”, zegt hij. “En ik wil duidelijk maken dat deze actie niet kan, dat is dan ook weer de docent in mij. Aan kunst zitten is een brug te ver, ook als het emoties bij je oproept. Ik hoop dat ik dat deze persoon kan bijbrengen.”
“Ga dan in gesprek”
Student-cartoonist Guus Nijhuis is blij te horen dat de cartoon niet verdwenen is. “Want het was jammer geweest als ik ‘m niet meer in mijn portfolio had.” Tegelijk zou hij ook niet wakker liggen als hij de cartoon niet meer had. “Ik dien hem bij SaxNow in en dan zit mijn werk er op. Maar het blijft zo dat je uit principe van kunst en cartoons af moet blijven. Als je iemand bijvoorbeeld een sterke mening heeft over mijn cartoon, ga dan met me in gesprek.”
De kunst op Saxion is inherent kwetsbaar, legt Sinkeldam uit. Hij heeft twee expositieruimtes, in Deventer en in het kunstenkabinet in Enschede, waar hij bepaalt wat er komt te hangen. Maar daar is geen toezicht. “Kunst is kwetsbaar, dat laat deze casus wel zien.” Ook geeft hij aan dat hij een actie als deze op Saxion niet eerder heeft meegemaakt. En wat hem betreft blijft het daar ook bij. “Daar ligt een morele plicht bij de studenten, medewerkers en bezoekers op Saxion.”
Oproep
Ook SaxNow is benieuwd wie de cartoon uit het zicht onttrok en wat daar de motivatie voor was. We roepen deze persoon op om contact met ons op te nemen. Desgewenst kan dat zonder dat we de identiteit openbaar maken.
Gerelateerde artikelen
Twee studentenfilms genomineerd voor Gouden Boeskoolmenneke
Het Gouden Boeskoolmenneke is natuurlijk geen Oscar of Gouden Kalf. Maar toch, twee korte films van Creative Business-studenten zijn genomineerd voor het Short Filmfestival zaterdag in het filmhuis Oldenzaal. Ze maakten die voor de minor Audivisuele Storytelling. “Dit smaakt naar meer!”
Thuisgroepen en huiskamers een groot succes? Medezeggenschap heeft z’n twijfels
De Centrale Medezeggenschap was in de laatste overlegvergadering met het college van bestuur kritisch over de ‘thuisgroepen’ en de ‘huiskamers’. Die zijn volgens het bestuur een succes, maar de medezeggenschap denkt daar anders over. “Studenten weten niet wat een thuisgroep is, of wat het belang daarvan is. En we vragen ons af wat de toegevoegde waarde van de huiskamer is.”
Onbezongen held Edwin Vaanholt: “Saxion is een grote warme theemuts”
Als beveiliger ziet Edwin Vaanholt buiten Saxion vaak het allerslechtste van de mens. “Volwassen mensen die zich gedragen als een stel monsters.” Daarom geniet hij des te meer van zijn werk hier, al is het ook weer niet zo dat op de hogeschool helemaal niets gebeurd. “Het is hier misschien niet alle dagen spannend, maar dat laat vooral zien dat we ons werk goed doen.”